Direct naar inhoud
Duurzaam

Duurzaam

Met grote en kleine stappen bewegen we naar ons doel om in 2025 CO2-neutraal te werken. We bereiken dat doel door voor 90% in te zetten op reductie en voor 10% op compensatie. Daarvoor hebben we een Route Duurzaamheid uitgestippeld.

Route Duurzaamheid

Ga mee op onze #RouteDuurzaamheid. Lees alles over de stappen die we zetten om in 2025 CO-neutraal te werken.

Feiten en cijfers

Bus

  • 219 elektrische bussen
  • 10 waterstofbussen
  • 275 bussen op HVO
  • 16 bussen op biogas
  • 756 dieselbussen

Trein

  • 46 elektrische treinen
  • 20 treinen op HVO
  • 88 dieseltreinen

Duurzame gebouwen

Op de verduurzaming van én in de kantoorlocaties-, de werkplaatsen en de vestigingen van Arriva zetten we al jaren in. Meerdere van onze panden zijn voorzien van sensorkranen en LED verlichting om het energie – en waterverbruik te verminderen. Daarnaast zijn sommige locaties al van het gas af.

Afvalreductie

In onze panden scheiden onze medewerkers hun afval. Een vestiging/kantoor is daarvoor voorzien van één of meerdere afvaleilanden. De afvalstroom van de (papieren) koffiebekers wordt jaarlijks groter. Het levert de grondstof voor het maken van wc-papier. We wijzen medewerkers op de koffieautomaat nog eens duidelijk op het gewenste hergebruik van de koffiebekers én op de juiste manier van opruimen (zonder fruitschillen en folie in de papieren cups) in de verzamelbakken.

WINK trein

In 2021 startte onze (her)nieuwde concessie Noordelijke Lijnen (trein) voor de provincies Groningen en Friesland. Daarvoor werden 18 nieuwe treinen aangeschaft. Deze treinen, de WINK-treinen, hebben een ‘PowerPack’ voorzien van een brandstofmotor, een pantograaf en batterijen. Met die batterijen kunnen we de energie opslaan die vrijkomt tijdens het remmen. Zo zijn de treinen voorbereid om in de toekomst elektrisch te kunnen rijden op een (deels) geëlektrificeerd spoor. Naast duurzaam zijn de treinen ook een stuk stiller.

Eind 2021 spraken we met ProRail en de provincies Overijssel, Gelderland en Fryslân af om één van de WINK treinen in te zetten op spoortrajecten zonder bovenleiding. Voor de proef is één van de WINK treinen aangepast zodat deze als batterijtrein kon rijden

Groene Lijn

In 2021 heeft Arriva in haar regio West de handen ineen geslagen met het Nationaal Park Hollandse Duinen. Deze samenwerking past bij de vergroening die Arriva daar inzet op buslijn 90 (Den Haag – Lisse). De route loopt parallel aan Nationaal Park Hollandse Duinen, waar de lijn de natuur, stad en zee met elkaar verbindt. Alle bussen van deze ‘Groene lijn’ werden voorzien van een uiting van Nationaal Park Hollandse Duinen. In de bus krijgen reizigers informatie over natuur, cultuur en historie en maken ze kennis met de mooiste plekken in het gebied.

Circulair

Het thema circulariteit is onderdeel van ons duurzaamheidsbeleid. Het doel van circulariteit is om zoveel als mogelijk gerecyclede en/of recyclebare materialen te gebruiken. Door zo min mogelijk nieuwe grondstoffen te gebruiken leveren we een bijdrage aan de circulaire economie.

Proef met duurzame stoelbekleding in bussen

In Fryslân rijden we met zeven bussen met in iedere bus één stoel bekleed met oranje stof, gemaakt van residu dat vrijkomt bij de ananasteelt. Daarnaast rijden er twee bussen die compleet bekleed zijn met circulaire stoelbekleding. De ene bus heeft een grijze stoelbekleding van 100% gerecycled polyester, afkomstig van oude PET-flessen. De andere bus heeft zwarte bekleding van gerecycled polyester in combinatie met een grondstof afkomstig van eucalyptusbomen. De eerste resultaten laten een 8+ zien voor comfort en netheid. Gemiddeld geven alle deelnemende reizigers aan het ‘belangrijk’ te vinden dat Arriva zich bezighoudt met circulariteit.

Arriva circulair

CO2 barometer

Hoeveel CO2 stoten onze treinen uit? En hoe kunnen ze nóg duurzamer rijden met de nieuwste technieken en brandstoffen? Onderzoeker Marko Kapetanovic van de TU Delft onderzocht het bij ons en ontwikkelde een unieke tool: de CO2-barometer. Hiermee zien we de CO2-voetafdruk van onze treinen, én hoe we die zo snel mogelijk kunnen verlagen.