Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Twee Arriva-bussen rijden op de snelweg. Voor de bussen rijden toe blauw-witte Arriva auto's.

Duurzaam

Met grote en kleine stappen bewegen we naar ons doel om in 2025 CO2-neutraal te werken. We bereiken dat doel door voor 90% in te zetten op reductie en voor 10% op compensatie.

Ook circulariteit wordt op onze 'Route Duurzaamheid' steeds belangrijker.

Hieronder meer.

Route Duurzaamheid

Ga mee op onze Route Duurzaamheid. Lees alles over de stappen die we zetten om in 2025 CO2-neutraal te werken.

Circulariteit bij Arriva

Arriva wil in 2025 CO2-neutraal werken en met grote en kleine stappen bewegen we naar dat doel. Circulariteit maakt deel uit van Arriva’s duurzaamheidambitie.

Onze CO2-reductie

Wat doet Arriva om haar CO2-uitstoot terug te brengen en hoe weten we of we daarmee op de goede weg zijn?

Feiten en cijfers

Icoon van een bus.

Bus

  • 264 elektrische bussen
  • 9 waterstofbussen
  • 981 dieselbussen (waarvan een steeds groter deel rijdt op biobrandstof HVO) 

Een icoon van een blauwe elektrische trein op het spoor.

Trein

  • 46 elektrische treinen
  • 88 dieseltreinen
Logo 'Bouwen aan de toekomst' en daarnaast de tekst 'Kijk en luister naar collega's Froukje, Petra, Jitske en Michel over Arriva en duurzaamheid in 'Bouwen aan de Toekomst'.

Arriva Nederland in Bouwen aan de Toekomst

Arriva Nederland heeft een bijdrage geleverd aan het tv-programma Bouwen aan de Toekomst dat in juni 2023 werd uitgezonden.
Kijk en luister naar de bijdrages van onze programmamanager duurzaamheid Froukje, chauffeurs Petra en Jitske en materieelbeheerder trein Michel. 
We gaan langs in Den Bosch en horen meer over de elektrische bussen. In Leeuwarden zien we een eco-coach aan het werk en bekijken we een trein die waterarm gewassen wordt.

Duurzame gebouwen

Op de verduurzaming van én in de kantoorlocaties-, de werkplaatsen en de vestigingen van Arriva zetten we al jaren in. Meerdere van onze panden zijn voorzien van sensorkranen en LED verlichting om het energie – en waterverbruik te verminderen. Daarnaast zijn sommige locaties al van het gas af. Bij de verbouwing van onze panden in Meppel en Leeuwarden gebruiken we voor de inrichting meubels van duurzame en/of hergebruikte materialen.

Afvalreductie

In onze panden scheiden onze medewerkers hun afval. Een vestiging/kantoor is daarvoor voorzien van één of meerdere afvaleilanden. Vanaf begin 2024 stapte heel Arriva over op mokken in de kantoren en herbruikbare to-go bekers voor het rijdende personeel. De wegwerpbekers bij de koffieautomaten behoren tot de verleden tijd. Dit initiatief van de overheid, waarmee het gebruik van plastic en papier afneemt, past perfect bij onze duurzaamheidsambitie.  

Een vogelperspectief van een Arriva-busremise met zonnepanelen op het dak.

Bomen planten

We planten in seizoen 23-24 meer dan 13.000 bomen
Sinds 2016 werkt Arriva samen met stichting Trees for All en het programma Samen voor Groen. Zo zorgen we voor de aanplant van nieuwe bomen in Nederland en in de tropen. Bomen slaan CO2 op en zorgen voor verkoeling.
Vanaf november 2023 tot en met februari 2024 plant Trees for All namens Arriva en de reizigers 13.300 bomen.

Sinds 2016 plantte Trees for All namens ons al meer dan 70.000 bomen.

Handje vol mensen planten bomen. Een schept en de ander plant de stek.
Een blauw-witte Arriva-trein rijdt over het spoor onder een blauwe lucht.

WINK trein

In 2021 startte onze (her)nieuwde concessie Noordelijke Lijnen (trein) voor de provincies Groningen en Friesland. Daarvoor werden 18 nieuwe treinen aangeschaft. Deze treinen, de WINK-treinen, hebben een ‘PowerPack’ voorzien van een brandstofmotor, een pantograaf en batterijen. Met die batterijen kunnen we de energie opslaan die vrijkomt tijdens het remmen. Zo zijn de treinen voorbereid om in de toekomst elektrisch te kunnen rijden op een (deels) geëlektrificeerd spoor. Naast duurzaam zijn de treinen ook een stuk stiller.

Eind 2021 spraken we met ProRail en de provincies Overijssel, Gelderland en Fryslân af om één van de WINK treinen in te zetten op spoortrajecten zonder bovenleiding. Voor de proef is één van de WINK treinen aangepast zodat deze als batterijtrein kon rijden

Waterarm wassen WINK-treinen

Na een succesvolle pilot met waterarm wassen, die we startten in het voorjaar van 2022, wassen wij onze 18 WINK-treinen in Leeuwarden steeds op die manier. Het levert een flinke waterbesparing op (98%) ten opzichte van regulier wassen. Bij elkaar opgesteld op jaarbasis zo’n 223.000 liter!

Met waterarm wassen wordt slechts 9 liter water verbruikt per trein, in de wasstraat is dit per wasbeurt 480 liter. Een trein wordt 26 keer per jaar door de wasstraat gereden. Bij waterarm wassen krijgt de trein als eerste een polish beurt. Daarna wordt een trein nog 6 keer waterarm gewassen en gaat blinkend weer op weg.

Mee over de pilot uit 2022

Waterarm wassen in beeld