
Het 10R-model
Met dit model (waarover je verderop meer leest) brengen we transparant in kaart op welk niveau we zitten met onze circulaire strategie.
Circulariteit is belangrijk voor ons. En met de nieuwe Europese wetgeving Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) wordt circulaire inkoop alleen maar nóg belangrijker. Wij zijn daar al druk mee bezig. Dit zijn hierbij onze speerpunten:
Met dit model (waarover je verderop meer leest) brengen we transparant in kaart op welk niveau we zitten met onze circulaire strategie.
Busstoelen van geperst hout en zo’n 1500 busborden van rijstafval. Met verschillende pilots testen we circulaire producten.
Op steeds meer locaties kiezen we voor meubels van duurzame of hergebruikte materialen. Ook spoelen we onze toiletten met regenwater.
Onze bedrijfskleding is gemaakt van gerecyclede petflesse en biologisch katoon. Als het versleten is, krijgt het een tweede leven en wordt het verwerkt tot isolatiemateriaal.
Samen met hogescholen denken we na over circulaire oplossingen. Studenten zetten circulariteits- en duurzaamheidsprojecten op, voeren ze uit en analyseren de resultaten.
Arriva nam de afgelopen jaren deel aan de werkgroep circulariteit in het openbaar vervoer. Deze werkgroep is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en de vervoersregio Amsterdam (VRA). Het is een onderdeel van het Rijksbrede programma Circulaire Economie die in 2050 een Nederlandse circulaire economie wil realiseren.
Het Convenant Circulair Openbaar Vervoer maakt de samenwerking tussen het Ministerie van I&W, ov-partijen en medeoverheden formeel. Zo werken we als sector samen aan de transitie naar circulair openbaar vervoer. Met het convenant wisselen de partners kennis uit en investeren in onderzoek en innovatie om het doel in 2050 te behalen. Lees hier het convenant.
Met het 10R-model brengen we transparant onze circulaire strategieën in kaart. De R’en in het model staan elk voor een methode (zie hieronder). Die zijn zo geordend dat hoe verder je komt binnen het model, hoe circulairder je werkt. De eerste stappen zijn Recycle en Recover, oftewel grondstoffen terugwinnen. Het meest circulair? Dat is het slimmer gebruiken én maken van producten. Dit doe je door herontwerp, bezuinigen en uiteindelijk volledige inzet van herbruikbare materialen.
Materialen nuttig toepassen
De levensduur van bestaande producten verlengen
Producten slimmer gebruiken en maken
Door onder meer kleding en stoelbekleding te recyclen, zetten we flinke stappen op niveau 1 en 2 van het 10R-model. Met projecten om de levensduur van onder andere bussen te verlengen, begeven we ons op de niveaus 3, 4, 5, 6 en 7. En onderstaand project met NHL Stenden gaat onder andere over Redesign, niveau 8, doordat we oude dieseltreinen inzetten voor andere doelen. Met een proef, project Vitalise, zetten wij in op niveau 9. In samenwerking met een aantal partijen onderzoeken we wat er mogelijk en nodig is om de levensduur van onze batterijen te verlengen. Bekijk hier een korte video over dit project.
Arriva maakt deel uit van een systeem. We zijn afhankelijk van andere bedrijven en andere bedrijven ook van ons. Alles wat we doen – van het produceren van nieuw materieel tot afvalverwerking – willen we zo circulair mogelijk aanpakken. Samenwerken en samen nadenken over circulaire oplossingen is dan ook een must. Dit doen we als volgt:
Circulariteit betekent dat producten en grondstoffen opnieuw worden gebruikt. Niets gaat verloren, alles krijgt een tweede leven. Het doel is om zo grondstoffen en energie te besparen en het milieu niet verder aan te tasten.
De CSRD, oftewel de Corporate Sustainability Reporting Directive, is een nieuwe Europese wetgeving. Deze wet verplicht bedrijven om duidelijk en uitgebreid te communiceren over mens en milieu.
Met het 10-R model brengen we in kaart op welk niveau we zitten met onze circulaire strategie. Zo zien we wat we goed doen en wat nog beter kan. Daarnaast denken we samen met studenten na over circulaire oplossingen én testen we circulaire producten. Zoals busborden van rijstafval en busstoelen van geperst hout.
Duurzaamheid gaat om bewust met de aarde omgaan, zodat die bewoonbaar blijft voor toekomstige generaties. Het draait hierbij om de balans tussen mens, milieu en economie. Circulariteit is hier een onderdeel van. De focus ligt op afval verminderen door producten en grondstoffen te hergebruiken.
We streven naar een volledige circulaire bedrijfsvoering in 2050. Dit houdt in dat dan álles wat we inkopen helemaal hergebruikt, herbruikbaar óf biologisch afbreekbaar moet zijn.
Circulariteit betekent dat producten en grondstoffen opnieuw worden gebruikt. Niets gaat verloren, alles krijgt een tweede leven. Het doel is om zo grondstoffen en energie te besparen en het milieu niet verder aan te tasten.
Duurzaamheid gaat om bewust met de aarde omgaan, zodat die bewoonbaar blijft voor toekomstige generaties. Het draait hierbij om de balans tussen mens, milieu en economie. Circulariteit is hier een onderdeel van. De focus ligt op afval verminderen door producten en grondstoffen te hergebruiken.
De CSRD, oftewel de Corporate Sustainability Reporting Directive, is een nieuwe Europese wetgeving. Deze wet verplicht bedrijven om duidelijk en uitgebreid te communiceren over mens en milieu.
We streven naar een volledige circulaire bedrijfsvoering in 2050. Dit houdt in dat dan álles wat we inkopen helemaal hergebruikt, herbruikbaar óf biologisch afbreekbaar moet zijn.
Met het 10-R model brengen we in kaart op welk niveau we zitten met onze circulaire strategie. Zo zien we wat we goed doen en wat nog beter kan. Daarnaast denken we samen met studenten na over circulaire oplossingen én testen we circulaire producten. Zoals busborden van rijstafval en busstoelen van geperst hout.