Direct naar inhoud
Een bovenaanzicht van een Arriva-busremise met zonnepanelen op het dak.

Circulariteit

In 2040 willen we volledig circulair werken. Álles wat we inkopen moet dan helemaal hergebruikt, herbruikbaar óf biologisch afbreekbaar zijn. Zo beperken we onze impact op het milieu.
Een bovenaanzicht van een Arriva-busremise met zonnepanelen op het dak.

De circulaire speerpunten van Arriva

Circulariteit is belangrijk voor ons. En met de nieuwe Europese wetgeving Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) wordt circulaire inkoop alleen maar nóg belangrijker. Wij zijn daar al druk mee bezig. Dit zijn hierbij onze speerpunten:

Een icoon van een blauw lampje dat aan staat.

Het 10R-model

Met dit model (waarover je verderop meer leest) brengen we transparant in kaart op welk niveau we zitten met onze circulaire strategie.

Een icoon van een blauw lampje dat aan staat.

Pilots

Busstoelen van geperst hout en zo’n 1500 busborden van rijstafval. Met verschillende pilots testen we circulaire producten.

Een icoon van een blauw lampje dat aan staat.

Vestigingen/kantoren verbouwen

Op steeds meer locaties kiezen we voor meubels van duurzame of hergebruikte materialen. Ook spoelen we onze toiletten met regenwater.

Een icoon van een blauw lampje dat aan staat.

Kleding hergebruiken

Onze bedrijfskleding is gemaakt van gerecyclede petflesse en biologisch katoon. Als het versleten is, krijgt het een tweede leven en wordt het verwerkt tot isolatiemateriaal. 

Een icoon van een blauw lampje dat aan staat.

Circulaire samenwerkingen

Samen met hogescholen denken we na over circulaire oplossingen. Studenten zetten circulariteits- en duurzaamheidsprojecten op, voeren ze uit en analyseren de resultaten.

Convenant Circulair Openbaar Vervoer

Arriva nam de afgelopen jaren deel aan de werkgroep circulariteit in het openbaar vervoer. Deze werkgroep is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en de vervoersregio Amsterdam (VRA). Het is een onderdeel van het Rijksbrede programma Circulaire Economie die in 2050 een Nederlandse circulaire economie wil realiseren. 

Het Convenant Circulair Openbaar Vervoer maakt de samenwerking tussen het Ministerie van I&W, ov-partijen en medeoverheden formeel. Zo werken we als sector samen aan de transitie naar circulair openbaar vervoer. Met het convenant wisselen de partners kennis uit en investeren in onderzoek en innovatie om het doel in 2050 te behalen. Lees hier het convenant.  

Het 10R-model

Met het 10R-model brengen we transparant onze circulaire strategieën in kaart. De R’en in het model staan elk voor een methode (zie hieronder). Die zijn zo geordend dat hoe verder je komt binnen het model, hoe circulairder je werkt. De eerste stappen zijn Recycle en Recover, oftewel grondstoffen terugwinnen. Het meest circulair? Dat is het slimmer gebruiken én maken van producten. Dit doe je door herontwerp, bezuinigen en uiteindelijk volledige inzet van herbruikbare materialen.

De 10 R’en op een rij

Materialen nuttig toepassen

  1. Recycle: producten verwerken tot grondstof voor hergebruik
  2. Recover: energie terugwinnen uit materialen

De levensduur van bestaande producten verlengen

  1. Re-use: producten hergebruiken
  2. Repair: producten repareren
  3. Refurbish: producten opknappen
  4. Remanufacture: nieuwe producten maken van hergebruikte materialen
  5. Repurpose: producten hergebruiken maar met een ander doel

Producten slimmer gebruiken en maken

  1. Redesign: producten herontwerpen zodat ze circulair geproduceerd kunnen worden
  2. Reduce: bezuinigen en zo minder grondstoffen gebruiken
  3. Refuse: voorkomen dat je nieuwe materialen gebruikt

Arriva en het 10R-model

Door onder meer kleding en stoelbekleding te recyclen, zetten we flinke stappen op niveau 1 en 2 van het 10R-model. Met projecten om de levensduur van onder andere bussen te verlengen, begeven we ons op de niveaus 3, 4, 5, 6 en 7. En onderstaand project met NHL Stenden gaat onder andere over Redesign, niveau 8, doordat we oude dieseltreinen inzetten voor andere doelen. Met een proef, project Vitalise, zetten wij in op niveau 9. In samenwerking met een aantal partijen onderzoeken we wat er mogelijk en nodig is om de levensduur van onze batterijen te verlengen. Bekijk hier een korte video over dit project.

Circulaire samenwerkingen

Arriva maakt deel uit van een systeem. We zijn afhankelijk van andere bedrijven en andere bedrijven ook van ons. Alles wat we doen – van het produceren van nieuw materieel tot afvalverwerking – willen we zo circulair mogelijk aanpakken. Samenwerken en samen nadenken over circulaire oplossingen is dan ook een must. Dit doen we als volgt:

  • De voorkant van een rode bus van Arriva is te zien terwijl die geparkeerd staat, met de chauffeur achter het stuur.

    Fontys Hogeschool

    Sinds 2023 werken we samen met het Center of Expertise for Sustainable and Circular Transition van Fontys Hogeschool in Breda. Studenten voeren projecten uit die onder andere bijdragen aan onze doelstelling om in 2050 volledig circulair te werken. Ze hebben een nulmeting binnen heel Arriva uitgevoerd onder andere op het gebied van kennis, personeel, werkplaatsen en inkoop.

  •  Twee Arriva-treinen staan op het perron, waarbij op een van de treinen de Limburgse leeuw te zien is.

    Vitalise

    In Maastricht onderzoeken we samen met TNO, Chargepoint en Heliox verschillende oplossingen om de levensduur van batterijen met twintig procent te verlengen. Dit doen we onder de naam ‘Vitalise’. In Heerlen is ook het Arriva Batterij Center (ABC) geopend. Hier verzamelen we kennis en ervaring om de levensduur van onze batterijen te kunnen verlengen.

  • De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

    Werkzaak Rivierenland

    De HalteZitter is het eerste volledig circulaire bushokje. Het team van Werkzaak Rivierenland ontwierp dit hokje onder begeleiding van de Verschilmakerij. In samenwerking met beide partijen hebben we ook nieuwe halteborden ontwikkeld voor regio Twente. Ze zijn biobased, honderd procent circulair en gemaakt van rijstvliesjes.

  • Stapel met nieuwe duurzame bushalteborden in blauw wit voor regio Twente.

    University of Applied Science

    In de regio Twente staan nieuwe halteborden, gemaakt van een duurzaam restproduct: rijstvlies. Studenten Industrieel Product Ontwerp van de HAN University of Applied Science in Arnhem hebben de borden ontworpen. En ze zijn gemaakt door medewerkers van Werkzaak Rivierenland in Geldermalsen.

Veelgestelde vragen over circulariteit en Arriva

Kun je vinden wat je nodig hebt?