Stap 1 Open toegang
Je kijkt als overheid naar de initiatieven waarmee de markt komt. Welke treindiensten bieden zij voor eigen rekening en risico aan? Die trajecten hoef je dus niet in een concessie of contract aan te bieden.
Het Nederlandse spoor is natuurlijk al druk en wordt intensief gebruikt. Toch is er ruimte voor meer aanbieders. Dankzij open toegang zijn er meer treinbedrijven die kijken voor welke lijnen animo is. Het gevolg? Reizigers krijgen toegang tot meer verbindingen.
Dankzij het open spoor rijden we sinds 2023 met een nachttrein tussen Groningen, Schiphol en Maastricht. En hebben nu ook voor 26 andere regionale vaak slechter bediende trajecten toegang aangevraagd. Net als voor een internationale lijn tussen Groningen en Parijs.
In de Europese wetgeving staan stappen omschreven om het Europese spoor zo goed mogelijk te benutten.
Meer aanbieders op het spoor zorgt voor meer en goedkopere treinverbindingen.
Meer concurrentie op het spoor dwingt alle aanbieders nog betere service te bieden.
Doordat het spoor beter wordt benut, rijden er vaker treinen op meer trajecten.
Meer internationale treinverbindingen maken duurzaam reizen makkelijker.
Wij zijn ervan overtuigd dat de Nederlandse reiziger met open toegang een beter en betrouwbaarder ov-product krijgt. Daarom hebben we bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een voorstel ingediend om vanaf 2026 op 26 trajecten extra treindiensten aan te bieden.
In bovenstaande kaart worden alle lijnen weergegeven die we via het open toegang principe hebben aangevraagd. Tussen nu en 2033 gaan we in totaal 28 treinlijnen aanbieden, waarvan er 1 internationale trein van Groningen naar Parijs.
Meer treinen. Dat is wat Europa voor ogen had toen ze het vierde spoorwegpakket introduceerden. Dit pakket moet het voor de markt makkelijker maken om toegang te krijgen tot het spoor. Want concurrentie zorgt voor meer en goedkopere treinen. Daarnaast moeten internationale treinen een deel van het vliegverkeer gaan ovenremen, zeker op de korte afstanden. Zo zetten we als Europa een belangrijke stap richting duurzame mobiliteit.
Bij Arriva kijken we altijd naar kansen in de markt en behoefte van reizigers. Daarnaast hebben we duurzaamheid hoog in het vaandel staan, en treinvervoer is het duurzame alternatief voor de auto of het vliegtuig. Daar komt nog bij dat we onderdeel zijn van Arriva Group die actief is in tien Europese landen waardoor we breder kijken dan Nederland alleen. Dus ja, wij blijven mogelijkheden onderzoeken en gaan in de toekomst vast meer aanvragen doen.
Toen eind jaren negentig met nieuw Europees beleid de monopolies in de luchtvaart werden doorbroken, kreeg deze sector een enorme boost. Nieuwe luchtvaartmaatschappijen kregen een kans en sprongen in op de gaten die gevestigde maatschappijen lieten liggen. Sindsdien zijn er veel meer maatschappijen en zijn de prijzen gedaald. Tegelijkertijd hebben veel van de oudere maatschappijen nog een groot marktaandeel en werden ze gedwongen zich te vernieuwen en de reiziger meer te bieden. Ook dat effect wil de Europese Commissie bereiken op de spoorwegen.
Meer treinen. Dat is wat Europa voor ogen had toen ze het vierde spoorwegpakket introduceerden. Dit pakket moet het voor de markt makkelijker maken om toegang te krijgen tot het spoor. Want concurrentie zorgt voor meer en goedkopere treinen. Daarnaast moeten internationale treinen een deel van het vliegverkeer gaan ovenremen, zeker op de korte afstanden. Zo zetten we als Europa een belangrijke stap richting duurzame mobiliteit.
Toen eind jaren negentig met nieuw Europees beleid de monopolies in de luchtvaart werden doorbroken, kreeg deze sector een enorme boost. Nieuwe luchtvaartmaatschappijen kregen een kans en sprongen in op de gaten die gevestigde maatschappijen lieten liggen. Sindsdien zijn er veel meer maatschappijen en zijn de prijzen gedaald. Tegelijkertijd hebben veel van de oudere maatschappijen nog een groot marktaandeel en werden ze gedwongen zich te vernieuwen en de reiziger meer te bieden. Ook dat effect wil de Europese Commissie bereiken op de spoorwegen.
Bij Arriva kijken we altijd naar kansen in de markt en behoefte van reizigers. Daarnaast hebben we duurzaamheid hoog in het vaandel staan, en treinvervoer is het duurzame alternatief voor de auto of het vliegtuig. Daar komt nog bij dat we onderdeel zijn van Arriva Group die actief is in tien Europese landen waardoor we breder kijken dan Nederland alleen. Dus ja, wij blijven mogelijkheden onderzoeken en gaan in de toekomst vast meer aanvragen doen.