Direct naar inhoud
Een vogelvluchtweergave van Parijs.

Open toegang

Meer verbindingen - zowel regionaal als internationaal. Met open toegang wordt het spoor optimaal benut, is er meer marktwerking, concurrentie én betere dienstverlening. Daarom zet Arriva in op open toegang - binnen én buiten Nederland.
Een vogelvluchtweergave van Parijs.

Wat is open toegang op het spoor?

In Europa is het spoor toegankelijk voor alle treinbedrijven. Het idee is dat dit tot een optimale invulling van het spoor leidt waardoor treinreizen goedkoper, toegankelijker en in sommige gevallen zelfs sneller worden.

Waarom is dit belangrijk?

Het Nederlandse spoor is natuurlijk al druk en wordt intensief gebruikt. Toch is er ruimte voor meer aanbieders. Dankzij open toegang zijn er meer treinbedrijven die kijken voor welke lijnen animo is. Het gevolg? Reizigers krijgen toegang tot meer verbindingen.

Nederland bereikbaarder

Dankzij het open spoor rijden we sinds 2023 met een nachttrein tussen Groningen, Schiphol en Maastricht. En hebben nu ook voor 26 andere regionale vaak slechter bediende trajecten toegang aangevraagd. Net als voor een internationale lijn tussen Groningen en Parijs.

Hoe werkt open toegang?

In de Europese wetgeving staan stappen omschreven om het Europese spoor zo goed mogelijk te benutten.

  • Stap 1 Open toegang

    Je kijkt als overheid naar de initiatieven waarmee de markt komt. Welke treindiensten bieden zij voor eigen rekening en risico aan? Die trajecten hoef je dus niet in een concessie of contract aan te bieden.

  • Stap 2 Openbaar aanbesteden

    Voor de treinlijnen die de markt niet invult maar waarvan het voor de bereikbaarheid wel belangrijk is dat ze gereden worden, organiseer je een openbare aanbesteding. Bij meerdere inschrijvingen kies je het beste aanbod.

  • Stap 3 Onderhands gunnen

    Als er dan voor een aantal lijnen geen inschrijvingen zijn, dan kun je deze lijnen met aanvullende subsidie onderhands gunnen.

De voordelen van open toegang in Nederland

Een icoon van een blauwe elektrische trein op het spoor.

Meer en nieuwe treinverbindingen

Meer aanbieders op het spoor zorgt voor meer en goedkopere treinverbindingen.

Een icoon van drie poppetjes, gezien vanaf het bovenlijf en allemaal blauw.

Betere service

Meer concurrentie op het spoor dwingt alle aanbieders nog betere service te bieden.

Een icoon van een jaarkalender.

Elk moment een trein

Doordat het spoor beter wordt benut, rijden er vaker treinen op meer trajecten.

Groen rond logo met daarin de tekst 100% groene stroom, 100% CO2 reductie en een stekker in het midden.

Duurzamer reizen

Meer internationale treinverbindingen maken duurzaam reizen makkelijker.

Een kaart van Nederland met daarin een overzicht van alle open toegang treindiensten van Arriva

Meer verbindingen door Arriva binnen Nederland

Wij zijn ervan overtuigd dat de Nederlandse reiziger met open toegang een beter en betrouwbaarder ov-product krijgt. Daarom hebben we bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een voorstel ingediend om vanaf 2026 op 26 trajecten extra treindiensten aan te bieden.

In bovenstaande kaart worden alle lijnen weergegeven die we via het open toegang principe hebben aangevraagd. Tussen nu en 2033 gaan we in totaal 28 treinlijnen aanbieden, waarvan er 1 internationale trein van Groningen naar Parijs.

Een overzicht van alle open toegang treinlijnen die Arriva wil gaan rijden

Veelgestelde vragen over open toegang en Arriva

Kun je vinden wat je nodig hebt?