Direct naar inhoud
Een blauw-witte Arriva-trein rijdt over het spoor onder een blauwe lucht.

Klimaat­neutraliteit

Reizigers vervoeren zonder CO2-uitstoot en dus écht zonder impact op het klimaat. Vanaf 2025 streeft Arriva ernaar om 90% minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 2019 en de overige 10% te compenseren. We zijn al goed op weg.
Een blauw-witte Arriva-trein rijdt over het spoor onder een blauwe lucht.

Zo beweegt Arriva richting klimaatneutraliteit

Een icoon van een blauwe elektrische trein op het spoor.

Elektrische bussen en treinen

In 2025 rijden we met 283* elektrische bussen, in 2026 zal dat aantal groeien tot ruim 600.
(*waarvan 225 in eigendom van Arriva)

Groen rond logo met daarin de tekst 100% groene stroom, 100% CO2 reductie en een stekker in het midden.

Alleen groene stroom

Onze bussen rijden volledig op groene stroom. Ook de stroom die we gebruiken voor onze elektrische treinen wordt groen opgewekt*.

(*een deel van de stroom voor onze treinen wordt buiten Nederland opgewekt en daarom door de CO2-Prestatieladder als grijze stroom aangemerkt

Een icoon van een wereldbol.

Biobrandstof en waterstof

Waar elektrisch nog geen optie is, gaan we van diesel naar biobrandstof (HVO). En draaien we een pilot met bussen die op waterstof rijden.

Een icoon van een blauwe bloem.

Vastgoed verduurzamen

In onze panden vervangen we cv-ketels voor warmtepompen of verwarming via airco. Waar dat niet kan, gebruiken we groen gas.

1. We gaan over op elektrisch

Elektrische bussen en treinen inzetten. Dat is veruit de grootste stap die we kunnen maken om onze CO2-uitstoot te verminderen. Waar het spoor nog niet geëlektrificeerd is – zoals in het noorden van het land – rijden we met dieseltreinen die op biobrandstof rijden en een klein batterijpakket aan boord hebben. Bij het remmen slaat de trein energie op die het daarna gebruikt om energiezuinig op te trekken. Zodra het spoor er klaar voor is, bouwen we ze om naar volledig elektrische treinen. En goed nieuws: deze Winktreinen rijden inmiddels al deels elektrisch door aanpassingen aan het spoor.

Elektrische Arriva-bus rijdt door een weiland onder een blauwe lucht met wolken. Op de achtergrond is Schiphol te zien.

Nieuwe voertuigen die we aanschaffen zijn altijd elektrisch. Behalve onze lange afstandsbussen en buurtbussen, omdat accu’s lange tijd niet de afstanden en hoge snelheden aan konden. Inmiddels komen er accu’s op de markt die dat wel kunnen, we onderzoeken nu of wij die ook kunnen gaan inzetten.

Verder maakt de accu die een elektrische buurtbus nodig heeft voor meerdere ritten, de bus te zwaar voor vrijwillige chauffeurs met een B-rijbewijs. Met een pilot in Brabant onderzoeken we of we met twee elektrische buurtbussen kunnen afwisselen. Daarbij laadt de een terwijl we met de ander de route rijden.

Feiten en cijfers

Icoon van een bus.

Bus

  • 283 elektrische bussen
  • 9 waterstofbussen
  • 594 dieselbussen (waarvan er ruim 400 rijden op biobrandstof HVO) 

 

Een icoon van een blauwe elektrische trein op het spoor.

Trein

  • 46 elektrische treinen
  • 118 dieseltreinen (waarvan meer dan de helft op biobrandstof HVO rijdt)

Slimmer laden voor langere levensduur busbatterij

In Maastricht testen we in het project Vitalise een nieuwe technologie om de batterijgezondheid van elektrische bussen te verbeteren. Dat doen we met een zogeheten CheckUp-tool. Die meet de batterijgezondheid van elektrische bussen terwijl ze ’s nachts laden. De metingen geven inzicht in onder meer temperatuur, laadsnelheid en laadniveau. Met die informatie kunnen we bussen efficienter inzetten en laden waardoor de batterijen 20% langer meegaan. Meer weten over deze samenwerking met TNO, Chargepoint en Heliox Energy? Lees ons persbericht over Vitalise.

Het logo van 100% elektrisch is zichtbaar op het zijraam van een elektrische bus van Arriva

2. Biobrandstof als tussenoplossing

Biobrandstof vormt een belangrijke en noodzakelijke tussenstap richting de elektrificatie van onze bussen en treinen. Hiervoor gebruiken we HVO (hydrotreated vegetable oil), een biobrandstof die diesel vervangt en zorgt voor een CO2-reductie van 90% ten opzichte van diesel.

In sommige regio’s gebruiken we als extra tussenstap een HVO35-blend. Deze biobrandstof bestaat uit 35% HVO gemengd met diesel. Dit zorgt al wel voor een vermindering van 35% van onze CO2-uitstoot ten opzichte van diesel.

Zo gebruiken wij HVO in 2025:

  • In regio Noord rijden we met al onze treinen op HVO.
  • In Limburg rijden 95 bussen elektrisch, de overige bussen rijden op HVO.
  • In Brabant rijden alle bussen op een HVO35-blend
  • In regio Oost rijden de bussen in Achterhoek-Rivierenland op HVO en die in de regio Twente zijn volledige elektrisch
  • Op Schiphol rijden bussen elektrisch en op HVO.
    Goed nieuws: Eind 2024 namen we op Schiphol 7 nieuwe gelede elektrische bussen in gebruik.

In totaal rijden:

  • 60 dieseltreinen op HVO – ruim een derde van al onze treinen
  • De meeste van onze dieselbussen op HVO (of blend - In Brabant) 
Een blauwe Arriva-waterstofbus rijdt over de weg in een groene omgeving.

3. Waterstof ter aanvulling

In de Achterhoek rijden we met 9 waterstofbussen. Dit doen we als onderdeel van het Europese project JIVE (Joint Initiative for Hydrogen Vehicles Across Europe). De 9 vervangen dieselbussen. Op dit moment verminderen ze nog geen CO2-uitstoot omdat ze rijden op grijze waterstof. We werken er nu aan om op groene waterstof te kunnen rijden. In dat geval verminderen ze straks wel onze CO2-uitstoot, want waterstofbussen hebben als enige bijproducten stoom en warmte.

4. Duurzaam in eigen huis

We zetten al jaren in op de verduurzaming van onze kantoorlocaties, werkplaatsen en vestigingen. Met ledverlichting en sensorkranen verminderen we energie- en waterverbruik. En op zoveel mogelijk locaties vervangen we cv-ketels voor warmtepompen. In andere panden verwarmen we elektrisch via airco als overgaan op warmtepomp niet uit kan. Kopen of huren we nieuwe panden, dan zorgen we dat ze gasloos zijn.

Groen rond logo met daarin de tekst 100% groene stroom, 100% CO2 reductie en een stekker in het midden.

5. Van grijze naar groene stroom

Al onze elektrische bussen rijden op groene stroom. Onze treinen rijden deels op groene stroom (groen opgewekt in Nederland) en deels op grijze stroom (uit Europa). Die grijze stroom wordt weliswaar groen opgewekt, maar de CO2-Prestatieladder ziet stroom pas als groene stroom als die uit Nederland komt. 

Uitstoot compenseren

We streven ernaar om uiteindelijk 100% klimaatneutraal te zijn. Met bovengenoemde maatregelen denken we dat doel voor 90% te halen. Voor de overige 10% zetten we in op compensatie.

De eerste maatregel waarmee we meetbaar compenseerden is een samenwerking met de Cranberry Company. In 2023 hebben we onze bijdrage geleverd door cranberry’s in veengebied te planten. Als veen inklinkt, komt er namelijk CO2 vrij. Door de teelt van cranberries wordt de veengrond natter, klinkt die minder in en houdt die de CO2 dus beter vast. 

Ook werkt Arriva samen met stichting Trees for All. Zo zorgen we voor de aanplant van nieuwe bomen in Nederland en in de tropen. Bomen slaan CO2 op en zorgen voor verkoeling. In het plantseizoen 2024-2025 worden er door Trees for All namens Arriva en de reizigers ook weer zo'n 12.500 bomen geplant. Sinds 2016 plantte Trees for All namens ons al meer dan 80.000 bomen.

Co2 footprintprint-logo op een blauwe achtergrond.

Zo ver zijn we met onze CO2-reductie

We brengen halfjaarlijks onze CO2-footprint in beeld. Die voetafdruk geeft weer hoeveel CO2 we uitstoten, waar die uitstoot vandaan komt en waardoor die wordt veroorzaakt.

Met een halfjaarlijkse rapportage krijgen we een duidelijker beeld van langetermijntrends en de impact van ons duurzaamheidsbeleid. Elk voorjaar publiceren we een voorlopige footprint, en in de daaropvolgende zomer een definitieve als we alle cijfers hebben verwerkt.
Alle footprints vanaf de start in 2019 vind je terug in de lijst bij 'Publicaties'

Onze voorlopige footprint over heel 2024

Zo hoog mogelijk op de CO2-Prestatieladder

We bereikten trede 5

De CO2-Prestatieladder kent 5 niveaus: van beginner in CO2-reductie tot voorloper. Wij zijn trots dat we niveau 5 hebben behaald. Dit betekent dat we niet alleen onze eigen uitstoot minimaliseren, maar ook actief werken aan verduurzaming van onze hele keten. Denk aan de productie van vervoermiddelen, de bouw van infrastructuur en de recycling of afvalverwerking daarvan.

Naar ons certificaat

 

De keten in beeld

Voor niveau 5 hebben we ketenanalyses uitgevoerd die bijdragen aan verdere CO2-reductie. Onze eerste analyse richtte zich op het verlengen van de levensduur van busbatterijen, waarmee we grondstoffen en energie besparen. De tweede analyse ging over het versterken van onze samenwerking met onderaannemers, zodat we samen de uitstoot in busvervoer nog verder konden verlagen.

Meer over onze ketenanalyses

 

Innoveren

Voor het hoogste niveau van de CO2-Prestatieladder innoveren we continu. Bijvoorbeeld met de CO2-barometer in samenwerking met de TU Delft. Met de barometer berekenen we vooraf de effecten van aanpassingen aan vervoersmiddelen, brandstoffen, infrastructuur en rijstijl. Zo maken we de meest duurzame keuzes en blijven we voorop lopen in CO2-reductie.

Na zeven jaar sloten we deze samenwerking af op 19 juni 2025. Het postdoc-onderzoek dat werd gedaan voor de CO2-barometer blijven we gebruiken voor verdere stappen in het verbeteren van onze CO2-footprint en het reduceren van onze uitstoot.

Over de CO2-barometer door de TU Delft

Samenwerken

Het behalen van trede 5 is een collectieve prestatie. Samen met onze sectorgenoten zetten we ons in om de CO2-uitstoot in het hele openbaar vervoer te verminderen. Ook blijven we als onderdeel van de coalitie Anders Reizen werken aan onze ambitie om de CO2-uitstoot van zakelijk verkeer in 2030 te halveren ten opzichte van 2016.

Daarnaast werken we samen om het spoor verder te verduurzamen. Een deel van onze treinen zonder elektrische aandrijving rijdt nog op diesel. Daarom zijn we binnen het Vivens-collectief een van de aanjagers om op verschillende plekken over te stappen op HVO, een schonere brandstof. Zo zorgen we voor veel minder uitstoot binnen de treinsector. Een belangrijke stap in de duurzame transitie van het spoor in Nederland.

Lees wat we nog meer doen 

 

Innovatieve meting biodiversiteit via onze bussen

Met start-up EcoPulse doen we in 2025 een pilot in het oosten van Brabant en Limburg om biodiversiteit in kaart te brengen. Na busritten verzamelt EcoPulse minuscule natuurdeeltjes van onze voertuigen. Die bevatten DNA van micro-organismen en dieren in de omgeving. Dit environmental DNA (eDNA) maakt het mogelijk om duizenden soorten te detecteren – zelfs als je ze niet met het blote oog kunt zien.

Zo ontstaan unieke inzichten voor boeren, onderzoekers en beleidsmakers. Denk aan het vroegtijdig herkennen van schadelijke insecten, schimmels of invasieve soorten zoals muggen die ziektes kunnen verspreiden. Met dit innovatieve project dragen we bij aan kennisontwikkeling én aan duurzame oplossingen voor de toekomst.

Medewerker bemonstert de voorruit van een Arriva bus om de staat vd biodiversiteit in het gebied te bepalen.

Concessies met gunningsvoordeel

De CO2-Prestatieladder levert in sommige gevallen gunningsvoordeel op

Bij aanbestedingen kan onze certificering op de CO2-Prestatieladder het verschil maken. Voor het eerst zetten we deze in bij de concessie Twente Hengelo Oldenzaal, en inmiddels starten we in de zomer van 2025 met een tweede concessie: Noord-Brabant West. Daar hebben we het bestaande contract weten te behouden. In deze regio werken we volop aan de overstap naar zero emissie. Omdat de ontwikkelingen hier snel gaan, zullen we voortaan apart over deze concessie rapporteren.

In Twente zit het eerste jaar erop en we kunnen nu al de voorlopige CO2-footprint over 2024 in deze regio delen: ongeveer 885.000 kilo. Dat is maar 1% van onze totale uitstoot. Het grootste deel komt nog door het gebruik van diesel. We verwachten dat dit daalt zodra we meer elektrische bussen inzetten. Die rijden op groene stroom en stoten dus niets uit. Verder kijken we naar de inzet van HVO en hoe we onze panden verder kunnen verduurzamen.

Ons CO2-beleid voor 2025 en verder

Wij maken onderscheid in verschillende emissies, dit zijn:

  • Scope 1 emissies: onze directe emissies, zoals diesel en gasverbruik
  • Scope 2 emissies: indirecte emissies, zoals elektraverbruik
  • Scope 3 emissies: overige emissies door onder andere zakelijke reizen en afval

Per scope is een aparte doelstelling gemaakt (gericht op 2030) om onze hoofddoelstelling te halen:

  • Scope 1: 94% reductie van CO2-uitstoot
  • Scope 2: 89% reductie van CO2-uitstoot
  • Scope 3: 64% reductie CO2-uitstoot
Een blauwe Arriva-trein rijdt door een groen landschap onder een strakblauwe lucht vlak voor zonsopkomst.

Onze maatregelen

Zo bereiken we onze doelstellingen

Scope 1

94% reductie van de CO2-uitstoot

  • Zero-emissie materieel: Nieuw materieel is altijd zero-emissie, conform het 'Bestuursakkoord ZE bus'.
  • HVO in plaats van diesel: In vijf jaar stappen we volledig over op HVO voor alle bussen en treinen.
  • Gasloze panden: We vervangen Cv-ketels door warmtepompen en maken nieuwe en bestaande panden gasloos.

Scope 2

89% reductie van CO2-uitstoot

  • Voor onze treinen, bussen en huisvesting gebruiken wij uitsluitend groene stroom.

Scope 3

64% reductie van CO2-uitstoot

  • We verminderen het aantal kilometers met diesel-leaseauto’s en vliegkilometers. Daarnaast zijn we aangesloten bij de coalitie Anders Reizen.

Energiebeheer en CO₂-reductie bij Arriva

Sinds 2019 werkt Arriva actief aan het verminderen van de eigen CO₂-uitstoot en later ook die van de hele keten. Dit doen we via ons Energie Management Actieplan, waarin we rapporteren over onze doelen en maatregelen, en onze emissie-inventaris, die zowel directe als indirecte emissies van onze bedrijfsactiviteiten inzichtelijk maakt. Hierin publiceren we jaarlijks onze CO₂-footprint. Beide documenten zijn te vinden onder publicaties op onze website.

Trends in uitstoot

In 2024 bedroeg onze voorlopige CO₂-footprint 98,8 miljoen kg, een daling van 27 miljoen kilo ten opzichte van 2023. Dit ondanks de start van onze nieuwe concessie in Twente eind 2023 - die maar 1% van onze totale CO2-uitstoot voor rekening neemt. Grote verantwoordelijke voor de afname is dat we in de loop van 2024 weer meer bussen op HVO (biodiesel) konden laten rijden, nadat we hier half 2023 tijdelijk mee moesten stoppen. Ook bieden onze laadvoorzieningen voor bus en tractiestroom voor onze treinen beide alleen nog groene stroom uit Nederland.

Effect van HVO

Onze uitstoot wordt vooral veroorzaakt door dieselgebruik. Daarnaast spelen ook stroom en aardgas een rol. Door de overstap naar HVO zagen we in 2022 een duidelijke daling in de CO₂-uitstoot. Hoewel ook voor 2023 de inzet van HVO gepland stond, moest deze halverwege 2023 tijdelijk worden gestaakt door de hoge kosten en beperkte beschikbaarheid. In de loop 2024 begonnen we weer meer HVO te gebruiken en wisten we de eerder ingezette daling voort te zetten.

Op koers naar 2025 en 2030

De tijdelijke stop in HVO-gebruik veroorzaakte een trendbreuk in scope 1-uitstoot in 2023, dat leidde tot een afwijking van onze reductiedoelen in 2023. Met de hervatting van HVO-gebruik zitten we sinds 2024 weer op schema. Ons doel is om in 2025 CO₂-neutraal te werken door een reductie van 90% in CO₂-uitstoot te realiseren. Voor 2030 streven we naar een 94% reductie in scope 1-uitstoot.

Icoon van twee gesprekswolkjes die elkaar overlappen.

Veelgestelde vragen

Kun je vinden wat je nodig hebt?