
Elektrische bussen en treinen
In 2025 rijden we met 283* elektrische bussen, in 2026 zal dat aantal groeien tot ruim 600.
(*waarvan 225 in eigendom van Arriva)
In 2025 rijden we met 283* elektrische bussen, in 2026 zal dat aantal groeien tot ruim 600.
(*waarvan 225 in eigendom van Arriva)
Onze bussen rijden volledig op groene stroom. Ook de stroom die we gebruiken voor onze elektrische treinen wordt groen opgewekt*.
(*een deel van de stroom voor onze treinen wordt buiten Nederland opgewekt en daarom door de CO2-Prestatieladder als grijze stroom aangemerkt)
Waar elektrisch nog geen optie is, gaan we van diesel naar biobrandstof (HVO). En draaien we een pilot met bussen die op waterstof rijden.
In onze panden vervangen we cv-ketels voor warmtepompen of verwarming via airco. Waar dat niet kan, gebruiken we groen gas.
Elektrische bussen en treinen inzetten. Dat is veruit de grootste stap die we kunnen maken om onze CO2-uitstoot te verminderen. Waar het spoor nog niet geëlektrificeerd is – zoals in het noorden van het land – rijden we met dieseltreinen die op biobrandstof rijden en een klein batterijpakket aan boord hebben. Bij het remmen slaat de trein energie op die het daarna gebruikt om energiezuinig op te trekken. Zodra het spoor er klaar voor is, bouwen we ze om naar volledig elektrische treinen. En goed nieuws: deze Winktreinen rijden inmiddels al deels elektrisch door aanpassingen aan het spoor.
Nieuwe voertuigen die we aanschaffen zijn altijd elektrisch. Behalve onze lange afstandsbussen en buurtbussen, omdat accu’s lange tijd niet de afstanden en hoge snelheden aan konden. Inmiddels komen er accu’s op de markt die dat wel kunnen, we onderzoeken nu of wij die ook kunnen gaan inzetten.
Verder maakt de accu die een elektrische buurtbus nodig heeft voor meerdere ritten, de bus te zwaar voor vrijwillige chauffeurs met een B-rijbewijs. Met een pilot in Brabant onderzoeken we of we met twee elektrische buurtbussen kunnen afwisselen. Daarbij laadt de een terwijl we met de ander de route rijden.
In Maastricht testen we in het project Vitalise een nieuwe technologie om de batterijgezondheid van elektrische bussen te verbeteren. Dat doen we met een zogeheten CheckUp-tool. Die meet de batterijgezondheid van elektrische bussen terwijl ze ’s nachts laden. De metingen geven inzicht in onder meer temperatuur, laadsnelheid en laadniveau. Met die informatie kunnen we bussen efficienter inzetten en laden waardoor de batterijen 20% langer meegaan. Meer weten over deze samenwerking met TNO, Chargepoint en Heliox Energy? Lees ons persbericht over Vitalise.
Biobrandstof vormt een belangrijke en noodzakelijke tussenstap richting de elektrificatie van onze bussen en treinen. Hiervoor gebruiken we HVO (hydrotreated vegetable oil), een biobrandstof die diesel vervangt en zorgt voor een CO2-reductie van 90% ten opzichte van diesel.
In sommige regio’s gebruiken we als extra tussenstap een HVO35-blend. Deze biobrandstof bestaat uit 35% HVO gemengd met diesel. Dit zorgt al wel voor een vermindering van 35% van onze CO2-uitstoot ten opzichte van diesel.
Zo gebruiken wij HVO in 2025:
In totaal rijden:
In de Achterhoek rijden we met 9 waterstofbussen. Dit doen we als onderdeel van het Europese project JIVE (Joint Initiative for Hydrogen Vehicles Across Europe). De 9 vervangen dieselbussen. Op dit moment verminderen ze nog geen CO2-uitstoot omdat ze rijden op grijze waterstof. We werken er nu aan om op groene waterstof te kunnen rijden. In dat geval verminderen ze straks wel onze CO2-uitstoot, want waterstofbussen hebben als enige bijproducten stoom en warmte.
We zetten al jaren in op de verduurzaming van onze kantoorlocaties, werkplaatsen en vestigingen. Met ledverlichting en sensorkranen verminderen we energie- en waterverbruik. En op zoveel mogelijk locaties vervangen we cv-ketels voor warmtepompen. In andere panden verwarmen we elektrisch via airco als overgaan op warmtepomp niet uit kan. Kopen of huren we nieuwe panden, dan zorgen we dat ze gasloos zijn.
Al onze elektrische bussen rijden op groene stroom. Onze treinen rijden deels op groene stroom (groen opgewekt in Nederland) en deels op grijze stroom (uit Europa). Die grijze stroom wordt weliswaar groen opgewekt, maar de CO2-Prestatieladder ziet stroom pas als groene stroom als die uit Nederland komt.
De eerste maatregel waarmee we meetbaar compenseerden is een samenwerking met de Cranberry Company. In 2023 hebben we onze bijdrage geleverd door cranberry’s in veengebied te planten. Als veen inklinkt, komt er namelijk CO2 vrij. Door de teelt van cranberries wordt de veengrond natter, klinkt die minder in en houdt die de CO2 dus beter vast.
Ook werkt Arriva samen met stichting Trees for All. Zo zorgen we voor de aanplant van nieuwe bomen in Nederland en in de tropen. Bomen slaan CO2 op en zorgen voor verkoeling. In het plantseizoen 2024-2025 worden er door Trees for All namens Arriva en de reizigers ook weer zo'n 12.500 bomen geplant. Sinds 2016 plantte Trees for All namens ons al meer dan 80.000 bomen.
We brengen halfjaarlijks onze CO2-footprint in beeld. Die voetafdruk geeft weer hoeveel CO2 we uitstoten, waar die uitstoot vandaan komt en waardoor die wordt veroorzaakt.
Met een halfjaarlijkse rapportage krijgen we een duidelijker beeld van langetermijntrends en de impact van ons duurzaamheidsbeleid. Elk voorjaar publiceren we een voorlopige footprint, en in de daaropvolgende zomer een definitieve als we alle cijfers hebben verwerkt.
Alle footprints vanaf de start in 2019 vind je terug in de lijst bij 'Publicaties'.
De CO2-Prestatieladder kent 5 niveaus: van beginner in CO2-reductie tot voorloper. Wij zijn trots dat we niveau 5 hebben behaald. Dit betekent dat we niet alleen onze eigen uitstoot minimaliseren, maar ook actief werken aan verduurzaming van onze hele keten. Denk aan de productie van vervoermiddelen, de bouw van infrastructuur en de recycling of afvalverwerking daarvan.
Voor niveau 5 hebben we ketenanalyses uitgevoerd die bijdragen aan verdere CO2-reductie. Onze eerste analyse richtte zich op het verlengen van de levensduur van busbatterijen, waarmee we grondstoffen en energie besparen. De tweede analyse ging over het versterken van onze samenwerking met onderaannemers, zodat we samen de uitstoot in busvervoer nog verder konden verlagen.
Voor het hoogste niveau van de CO2-Prestatieladder innoveren we continu. Bijvoorbeeld met de CO2-barometer in samenwerking met de TU Delft. Met de barometer berekenen we vooraf de effecten van aanpassingen aan vervoersmiddelen, brandstoffen, infrastructuur en rijstijl. Zo maken we de meest duurzame keuzes en blijven we voorop lopen in CO2-reductie.
Na zeven jaar sloten we deze samenwerking af op 19 juni 2025. Het postdoc-onderzoek dat werd gedaan voor de CO2-barometer blijven we gebruiken voor verdere stappen in het verbeteren van onze CO2-footprint en het reduceren van onze uitstoot.
Het behalen van trede 5 is een collectieve prestatie. Samen met onze sectorgenoten zetten we ons in om de CO2-uitstoot in het hele openbaar vervoer te verminderen. Ook blijven we als onderdeel van de coalitie Anders Reizen werken aan onze ambitie om de CO2-uitstoot van zakelijk verkeer in 2030 te halveren ten opzichte van 2016.
Daarnaast werken we samen om het spoor verder te verduurzamen. Een deel van onze treinen zonder elektrische aandrijving rijdt nog op diesel. Daarom zijn we binnen het Vivens-collectief een van de aanjagers om op verschillende plekken over te stappen op HVO, een schonere brandstof. Zo zorgen we voor veel minder uitstoot binnen de treinsector. Een belangrijke stap in de duurzame transitie van het spoor in Nederland.
Met start-up EcoPulse doen we in 2025 een pilot in het oosten van Brabant en Limburg om biodiversiteit in kaart te brengen. Na busritten verzamelt EcoPulse minuscule natuurdeeltjes van onze voertuigen. Die bevatten DNA van micro-organismen en dieren in de omgeving. Dit environmental DNA (eDNA) maakt het mogelijk om duizenden soorten te detecteren – zelfs als je ze niet met het blote oog kunt zien.
Zo ontstaan unieke inzichten voor boeren, onderzoekers en beleidsmakers. Denk aan het vroegtijdig herkennen van schadelijke insecten, schimmels of invasieve soorten zoals muggen die ziektes kunnen verspreiden. Met dit innovatieve project dragen we bij aan kennisontwikkeling én aan duurzame oplossingen voor de toekomst.
Bij aanbestedingen kan onze certificering op de CO2-Prestatieladder het verschil maken. Voor het eerst zetten we deze in bij de concessie Twente Hengelo Oldenzaal, en inmiddels starten we in de zomer van 2025 met een tweede concessie: Noord-Brabant West. Daar hebben we het bestaande contract weten te behouden. In deze regio werken we volop aan de overstap naar zero emissie. Omdat de ontwikkelingen hier snel gaan, zullen we voortaan apart over deze concessie rapporteren.
In Twente zit het eerste jaar erop en we kunnen nu al de voorlopige CO2-footprint over 2024 in deze regio delen: ongeveer 885.000 kilo. Dat is maar 1% van onze totale uitstoot. Het grootste deel komt nog door het gebruik van diesel. We verwachten dat dit daalt zodra we meer elektrische bussen inzetten. Die rijden op groene stroom en stoten dus niets uit. Verder kijken we naar de inzet van HVO en hoe we onze panden verder kunnen verduurzamen.
Wij maken onderscheid in verschillende emissies, dit zijn:
Per scope is een aparte doelstelling gemaakt (gericht op 2030) om onze hoofddoelstelling te halen:
Sinds 2019 werkt Arriva actief aan het verminderen van de eigen CO₂-uitstoot en later ook die van de hele keten. Dit doen we via ons Energie Management Actieplan, waarin we rapporteren over onze doelen en maatregelen, en onze emissie-inventaris, die zowel directe als indirecte emissies van onze bedrijfsactiviteiten inzichtelijk maakt. Hierin publiceren we jaarlijks onze CO₂-footprint. Beide documenten zijn te vinden onder publicaties op onze website.
In 2024 bedroeg onze voorlopige CO₂-footprint 98,8 miljoen kg, een daling van 27 miljoen kilo ten opzichte van 2023. Dit ondanks de start van onze nieuwe concessie in Twente eind 2023 - die maar 1% van onze totale CO2-uitstoot voor rekening neemt. Grote verantwoordelijke voor de afname is dat we in de loop van 2024 weer meer bussen op HVO (biodiesel) konden laten rijden, nadat we hier half 2023 tijdelijk mee moesten stoppen. Ook bieden onze laadvoorzieningen voor bus en tractiestroom voor onze treinen beide alleen nog groene stroom uit Nederland.
Onze uitstoot wordt vooral veroorzaakt door dieselgebruik. Daarnaast spelen ook stroom en aardgas een rol. Door de overstap naar HVO zagen we in 2022 een duidelijke daling in de CO₂-uitstoot. Hoewel ook voor 2023 de inzet van HVO gepland stond, moest deze halverwege 2023 tijdelijk worden gestaakt door de hoge kosten en beperkte beschikbaarheid. In de loop 2024 begonnen we weer meer HVO te gebruiken en wisten we de eerder ingezette daling voort te zetten.
De tijdelijke stop in HVO-gebruik veroorzaakte een trendbreuk in scope 1-uitstoot in 2023, dat leidde tot een afwijking van onze reductiedoelen in 2023. Met de hervatting van HVO-gebruik zitten we sinds 2024 weer op schema. Ons doel is om in 2025 CO₂-neutraal te werken door een reductie van 90% in CO₂-uitstoot te realiseren. Voor 2030 streven we naar een 94% reductie in scope 1-uitstoot.
Uit onze voorlopige CO2-footprint voor 2024 komen de volgende belangrijke trends:
De eerste is netcongestie, dit gaat om overbelasting van het energienet. Om dit in te perken, zijn nieuwe energieaansluitingen lang niet overal te krijgen. Of alleen met flinke vertraging. Hierdoor kunnen we minder snel bussen en treinen elektrificeren dan we zouden willen.
Een andere uitdaging is beperkingen in de techniek. Een voorbeeld is de ontwikkeling van batterijtechniek. Tot voor kort was die nog niet geschikt voor langeafstandsbussen. Inmiddels is die dat wel, waardoor we ook die bussen in de toekomst kunnen elektrificeren.
Tot slot hebben grote wereldgebeurtenissen soms ook invloed op de snelheid van onze verduurzaming. Zo zorgde de oorlog in Oekraïne voor zo’n stijging van de prijs van biobrandstof HVO dat we ons gebruik van deze brandstof een jaar stil moesten leggen.
Natuurlijk reis je al groen omdat je de bus of trein neemt. En onze bussen en treinen zijn steeds milieuvriendelijker. Maar wat als we ook nog eens samen bomen planten? Dan halen we CO2 uit de lucht én maken we onze leefomgeving groener! Daarom plant Arriva sinds 2016 in samenwerking met Trees for All bomen in verschillende gebieden in Nederland en in de tropen.
Als onderdeel van de CO2-Prestatieladder doen wij ook mee in zogenaamde participatieprojecten. Daarin werken we samen met andere partijen om onze eigen CO2-uitstoot, en die van anderen, te verminderen. Wij werken mee aan verschillende participatieprojecten, waaronder:
In een proef van de provincie Groningen, ProRail, Alstom en Dekra deden we nachtelijke testritten met een nieuwe door Alstom ontwikkelde waterstoftrein.
Daarnaast hebben we huidige dieseltreinen – die inmiddels op HVO rijd – in overleg met treinleverancier Stadler uitgerust met recuperatieve batterijen. Die slaan remenergie op. Die gebruiken we tijdens het stationair draaien van de treinen op een eindstation.
Ook zijn onze WINK-treinen bij aanschaf al geschikt gemaakt voor gebruik van biobrandstof HVO. En kunnen ze worden omgebouwd naar elektrische treinen.
Een belangrijk onderdeel van CO2-uitstoot terugdringen is het aanpakken van emissies door woon-werkververkeer en zakelijk verkeer van medewerkers van ov-bedrijven zelf.
Daarom hebben we een nieuw mobiliteitsbeleid sinds 2020. De focus is: vraag je af of je écht moet reizen. En vervolgens hoe je dat zo groen mogelijk doet. Daarvoor zetten we in op elektrische leaseauto’s, het stimuleren van ov-gebruik voor woon-werk en zakelijk reizen en de uitbreiding van de mogelijkheden tot thuiswerken. Sinds april 2024 is Arriva ook lid van de Coalitie Anders Reizen waarin we samen met andere Nederlandse bedrijven de uitstoot van zakelijk reizen en woon-werkverkeer proberen te verduurzamen. Zo werken we ernaartoe om de CO2-uitstoot door zakelijk reizen van onze medewerkers in 2030 te halveren ten opzichte van 2016.
Circulariteit is nauw verbonden aan klimaatneutraliteit. Circulariteit draait namelijk om het hergebruiken van materialen en producten om afval te verminderen en grondstoffen te sparen. Dit vermindert de CO2-uitstoot omdat je minder grondstoffen gebruikt en minder afval verbrandt. Dus ook circulariteit draagt bij aan klimaatneutraal werken.
Wat we nu zoal doen aan circulariteit? Bij Arriva doen we veel pilots met producten van herbruikbare materialen zoals busstoelen van geperst hout. Of stoelbekleding van gerecyclede petflessen. We passen ook steeds meer circulaire principes toe in onze vestigingen. En gaan veel samenwerkingen aan voor circulaire oplossingen, zoals het verlengen van de levensduur van onze batterijen. Op onze pagina over circulariteit vind je wat we allemaal nog meer doen én hoe we transparant in kaart brengen waar we staan qua circulariteit.
Ja, Arriva neemt deel aan het sectorinitiatief Streekvervoer Personenmobiliteit. Dit initiatief is opgezet door de Nederlandse streekvervoerders, waaronder Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz en Transdev. Samen werken we aan het verlagen van de CO₂-uitstoot binnen werkgebonden personenmobiliteit, een niet-concurrentiegevoelig onderdeel van onze bedrijfsvoering.
Met de komst van het Besluit CO₂-reductie werkgebonden personenmobiliteit zien we een kans om gezamenlijk effectiever en efficiënter te verduurzamen. Binnen het initiatief leren de deelnemende partijen van elkaars aanpak, bijvoorbeeld op het gebied van monitoring en reductiemethodes. Het initiatief is tot stand gekomen op voorspraak van Transdev en wordt door alle streekvervoerders ondersteund.
Uit onze voorlopige CO2-footprint voor 2024 komen de volgende belangrijke trends:
Als onderdeel van de CO2-Prestatieladder doen wij ook mee in zogenaamde participatieprojecten. Daarin werken we samen met andere partijen om onze eigen CO2-uitstoot, en die van anderen, te verminderen. Wij werken mee aan verschillende participatieprojecten, waaronder:
In een proef van de provincie Groningen, ProRail, Alstom en Dekra deden we nachtelijke testritten met een nieuwe door Alstom ontwikkelde waterstoftrein.
Daarnaast hebben we huidige dieseltreinen – die inmiddels op HVO rijd – in overleg met treinleverancier Stadler uitgerust met recuperatieve batterijen. Die slaan remenergie op. Die gebruiken we tijdens het stationair draaien van de treinen op een eindstation.
Ook zijn onze WINK-treinen bij aanschaf al geschikt gemaakt voor gebruik van biobrandstof HVO. En kunnen ze worden omgebouwd naar elektrische treinen.
Een belangrijk onderdeel van CO2-uitstoot terugdringen is het aanpakken van emissies door woon-werkververkeer en zakelijk verkeer van medewerkers van ov-bedrijven zelf.
Daarom hebben we een nieuw mobiliteitsbeleid sinds 2020. De focus is: vraag je af of je écht moet reizen. En vervolgens hoe je dat zo groen mogelijk doet. Daarvoor zetten we in op elektrische leaseauto’s, het stimuleren van ov-gebruik voor woon-werk en zakelijk reizen en de uitbreiding van de mogelijkheden tot thuiswerken. Sinds april 2024 is Arriva ook lid van de Coalitie Anders Reizen waarin we samen met andere Nederlandse bedrijven de uitstoot van zakelijk reizen en woon-werkverkeer proberen te verduurzamen. Zo werken we ernaartoe om de CO2-uitstoot door zakelijk reizen van onze medewerkers in 2030 te halveren ten opzichte van 2016.
De eerste is netcongestie, dit gaat om overbelasting van het energienet. Om dit in te perken, zijn nieuwe energieaansluitingen lang niet overal te krijgen. Of alleen met flinke vertraging. Hierdoor kunnen we minder snel bussen en treinen elektrificeren dan we zouden willen.
Een andere uitdaging is beperkingen in de techniek. Een voorbeeld is de ontwikkeling van batterijtechniek. Tot voor kort was die nog niet geschikt voor langeafstandsbussen. Inmiddels is die dat wel, waardoor we ook die bussen in de toekomst kunnen elektrificeren.
Tot slot hebben grote wereldgebeurtenissen soms ook invloed op de snelheid van onze verduurzaming. Zo zorgde de oorlog in Oekraïne voor zo’n stijging van de prijs van biobrandstof HVO dat we ons gebruik van deze brandstof een jaar stil moesten leggen.
Circulariteit is nauw verbonden aan klimaatneutraliteit. Circulariteit draait namelijk om het hergebruiken van materialen en producten om afval te verminderen en grondstoffen te sparen. Dit vermindert de CO2-uitstoot omdat je minder grondstoffen gebruikt en minder afval verbrandt. Dus ook circulariteit draagt bij aan klimaatneutraal werken.
Wat we nu zoal doen aan circulariteit? Bij Arriva doen we veel pilots met producten van herbruikbare materialen zoals busstoelen van geperst hout. Of stoelbekleding van gerecyclede petflessen. We passen ook steeds meer circulaire principes toe in onze vestigingen. En gaan veel samenwerkingen aan voor circulaire oplossingen, zoals het verlengen van de levensduur van onze batterijen. Op onze pagina over circulariteit vind je wat we allemaal nog meer doen én hoe we transparant in kaart brengen waar we staan qua circulariteit.
Natuurlijk reis je al groen omdat je de bus of trein neemt. En onze bussen en treinen zijn steeds milieuvriendelijker. Maar wat als we ook nog eens samen bomen planten? Dan halen we CO2 uit de lucht én maken we onze leefomgeving groener! Daarom plant Arriva sinds 2016 in samenwerking met Trees for All bomen in verschillende gebieden in Nederland en in de tropen.
Ja, Arriva neemt deel aan het sectorinitiatief Streekvervoer Personenmobiliteit. Dit initiatief is opgezet door de Nederlandse streekvervoerders, waaronder Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz en Transdev. Samen werken we aan het verlagen van de CO₂-uitstoot binnen werkgebonden personenmobiliteit, een niet-concurrentiegevoelig onderdeel van onze bedrijfsvoering.
Met de komst van het Besluit CO₂-reductie werkgebonden personenmobiliteit zien we een kans om gezamenlijk effectiever en efficiënter te verduurzamen. Binnen het initiatief leren de deelnemende partijen van elkaars aanpak, bijvoorbeeld op het gebied van monitoring en reductiemethodes. Het initiatief is tot stand gekomen op voorspraak van Transdev en wordt door alle streekvervoerders ondersteund.