Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Een historische zwarte locomotief staat naast een moderne blauw-witte Arriva-trein.

Geschiedenis

Met pakweg 5.500 medewerkers, 1.200 bussen, 164 treinen en 50 touringcars is Arriva een van de grootste spelers op de openbaar vervoermarkt in Nederland. We legden een lange weg af om zover te komen. Regio na regio, provincie na provincie, breidde ons Nederlandse netwerk zich uit. De eerste stappen? Die zetten we al in 1997.

In dat jaar neemt Arriva de Nederlandse activiteiten van het Amerikaanse Vancom over. Dit bedrijf bezit het stadsvervoer in Groningen en het streekvervoer in het Heuvelland in Zuid-Limburg. Kort daarna krijgt Arriva ook openbaarvervoersbedrijven de Hanze Groep en VEONN in handen. Hiermee is het in een keer een grote speler in Nederland. Door nog vele openbare aanbestedingen te winnen, groeit het daarna verder uit.

Een blauw-witte Arriva-trein rijdt over het spoor tussen weilanden met een ondergaande zon en een prachtige wolkenlucht.

Aanbestedingen hebben de Nederlandse reiziger veel gebracht: meer kwaliteit en kwantiteit, tegen lagere kosten. Het scheelde niet veel of de regionale treinlijnen waren geschrapt. En kijk ons nu!

Anne Hettinga - CEO Arriva Nederland

Het hoge noorden

In 1999 wordt NoordNed opgericht, een bedrijf dat verantwoordelijk is voor het busvervoer in Friesland en het regionale treinvervoer in Fryslân en Groningen. Naast aandeelhouders NS en ABN AMRO, neemt Arriva er voor 50% in deel. In 2003 koopt Arriva alle aandelen over en drie jaar later gaat NoordNed volledig op in Arriva.

Zuid-Holland en Brabant

In 2002 start Arriva met busvervoer in de Zuid-Hollandse concessie Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden; het zogenaamde DAV-gebied. Van 2006 tot 2019 voert Arriva ook het treinvervoer in de DAV-regio uit: de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. In 2006 worden de vervoersrechten van Oost-Brabant en Meierij (Midden-Brabant) aan Arriva gegund.

Krimp en groei

Als Arriva tijdelijk de busgebieden Groningen en Fryslân verliest, moet het een flinke krimp incasseren. Maar na regen komt zonneschijn: in 2012 wint het aanbestedingen voor Noord Zuid West Fryslân én Zuid-Holland Noord én Achterhoek Rivierenland én de Vechtdallijnen. Twee jaar later mag Arriva ook het vervoer in Oost- en West-Brabant bijschrijven, inclusief de Meierij. Eind 2016 vallen het trein- en busvervoer in Limburg en het busvervoer in Zuidoost Fryslân ook onder Arriva’s werkgebied. En in 2020 volgt nog een succes: het treincontract in het Noorden van Nederland wordt verlengd tot 2035.

Vandaag is Arriva sterker dan ooit, en onderverdeeld in vijf regio’s: Noord, Zuid, West, Oost en Limburg. Met een marktaandeel van 27% op de aanbestede busmarkt en 76% op de aanbestede treinmarkt (2021) zijn we niet meer weg te denken in Nederland.

25 jaar decentralisatie van het Nederlandse spoor

De decentralisatie van het Nederlandse spoor begon 25 jaar geleden. Het traject Almelo-Mariënberg was de eerste lijn die werd aanbesteed. Deze aanbesteding werd uiteindelijk gewonnen door busbedrijf Oostnet.