Bedankt voor de feedback!

Veiligheid en gezondheid
Of het nu over onze reizigers of onze medewerkers gaat – hun veiligheid en gezondheid staan bij Arriva met stip op één. We werken dagelijks aan veilige en gezonde omstandigheden voor iedereen.

Steeds een stapje veiliger
De afgelopen jaren hebben we niet stilgezeten op het gebied van veiligheid. En we stappen gewoon door. Hieronder Arriva’s initiatieven die bijdragen aan een veiliger ov.
Boa’s met extra bevoegdheden
Onze boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaars) in het openbaar vervoer zijn essentieel. Zowel voor handhaving als voor het veiligheidsgevoel van onze reizigers. Sinds 2023 hebben een aantal collega’s een uitgebreidere rol met extra bevoegdheden. Deze medewerkers Service & Veiligheid van Arriva Nederland mogen een veiligheids- en identiteitsfouillering uitvoeren. Voor hun eigen veiligheid zijn ze uitgerust met steekwerende vesten en handboeien. Zo kunnen ze veilig en effectief optreden bij incidenten en conflicten.
Overlastgevers aanpakken met SODA
We houden onze spullen graag heel. Bij het kapotmaken ervan ontstaat ook vaak een gevaarlijke situatie voor de reizigers eromheen. Een dubbele nee, dus. Met SODA (Service Organisatie voor Directe Aansprakelijkheid) verhalen we de kosten van onze inzet op de overlastgevers. De minimale boete bedraagt 313 euro. Dit bedrag laten we dan ook zien in onze voertuigen, zodat potentiële relschoppers nog een keer goed nadenken.
Meer sociale veiligheid met SAFE BUS
Om vandalisme en criminaliteit in onze bussen te verminderen en onze reactie te verbeteren in noodsituaties, doen we mee aan het EU-project SAFE BUS. Daaruit is een handboek met praktische maatregelen gekomen. Waaronder het installeren van startonderbrekers. Dat doen we nu bij al onze bussen, zodat ze nog moeilijker te stelen zijn.
Samenwerkingen nationaal en regionaal
Arriva werkt intensief samen aan veiligheid met nationale en regionale partijen. Zo slaan we bij grote evenementen de handen ineen met NS, om passagiersstromen goed te begeleiden. Bij risicovolle voetbalwedstrijden komt onze samenwerking met de politie goed van pas. Met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verminderen we incidenten op het spoor via extra toezicht. En met gemeenten schalen we de veiligheid rondom bushaltes op, bijvoorbeeld door betere straatverlichting.
Arriva’s QHSE-afdeling
Quality, Health, Safety, Environment. Een houvast in Arriva’s veiligheidsverhaal.
QHSE waakt over de kwaliteit van onze diensten, de gezondheid van medewerkers, de veiligheid van passagiers en onze impact op het milieu. Deze toegewijde afdeling ontwikkelt en implementeert veiligheidsprotocollen, voert risicobeoordelingen uit en zorgt voor naleving van relevante wet- en regelgeving. Zij zorgen ervoor dat veiligheid altijd prioriteit heeft.

Veilig vooruit
Arriva staat er goed voor, maar wil altijd vooruit. Daarom werken we de komende jaren aan plannen om onze organisatie nog veiliger te maken.
We werken samen voor een veilig openbaar vervoer
Arriva werkt samen met andere vervoerders en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om het openbaar vervoer veilig te houden. In 2020 hebben we afspraken gemaakt over hoe we dat samen doen. We delen onze gegevens via een speciaal systeem en leren van elkaar. Daarnaast hebben we een kennishub opgericht, waar iedereen die bij het openbaar vervoer betrokken is, informatie over veiligheid kan vinden.

We blijven onze ov-lesprogramma's ontwikkelen
Met ‘OV in de klas’ leren we basisschoolleerlingen hoe het ov werkt en hoe ze ermee kunnen reizen. En ook wat ze kunnen doen als er een ongeplande situatie ontstaat. Het openbaar vervoer verandert en wij blijven daarom onze lesmaterialen ook verder ontwikkelen.
BOA-ov en medewerkers Service & Veiligheid datagestuurd inzetten
Bij elk incident komt er een melding bij ons binnen. Dat levert een schat aan data op. We weten wanneer en waar de kans het grootst is op incidenten en sturen onze mensen daar op voorhand naartoe. Handig!

Gezondheid binnen Arriva
Veiligheid en gezondheid gaan hand in hand.
Onze medewerkers beschermen we door strenge veiligheidsprotocollen, zodat zij verantwoord werken. Van ergonomische werkplekken tot regelmatige gezondheidschecks. Daarnaast hebben we oog voor de levensstijl van onze mensen. Zo is er een bedrijfsfitnessregeling voor iedereen en hebben we een bedrijfspsycholoog in dienst.

Veelgestelde vragen
In het handboek staan tips en tricks voor het management van vervoersbedrijven en de chauffeurs zelf. Er zijn twee delen: een uitgebreid handboek en een zakformaatboekje voor in de bus. De inhoud varieert van veiligheidsbewustzijn tot een antiterrorismegids. Meer hierover vind je op de website van SAFE BUS.
Met het ‘OV in de klas’-programma leren basisschoolleerlingen hoe ze veilig en verantwoord gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, en hoe ze moeten handelen bij ongeplande situaties. Meer over ons programma vind je op deze pagina.
De QHSE-afdeling (Quality, Health, Safety, Environment) waakt over de kwaliteit van onze diensten, de gezondheid van medewerkers, de veiligheid van passagiers en de impact op het milieu. Ze ontwikkelen veiligheidsprotocollen, voeren risicobeoordelingen uit, en zorgen voor naleving van relevante wet- en regelgeving.
We houden onze spullen graag heel. Bij het kapotmaken ervan ontstaat ook vaak een gevaarlijke situatie voor de reizigers eromheen. Een dubbele nee, dus. Met SODA (Service Organisatie voor Directe Aansprakelijkheid) verhalen we de kosten van onze inzet op de overlastgevers. De minimale boete bedraagt 313 euro.
In het handboek staan tips en tricks voor het management van vervoersbedrijven en de chauffeurs zelf. Er zijn twee delen: een uitgebreid handboek en een zakformaatboekje voor in de bus. De inhoud varieert van veiligheidsbewustzijn tot een antiterrorismegids. Meer hierover vind je op de website van SAFE BUS.
De QHSE-afdeling (Quality, Health, Safety, Environment) waakt over de kwaliteit van onze diensten, de gezondheid van medewerkers, de veiligheid van passagiers en de impact op het milieu. Ze ontwikkelen veiligheidsprotocollen, voeren risicobeoordelingen uit, en zorgen voor naleving van relevante wet- en regelgeving.
Met het ‘OV in de klas’-programma leren basisschoolleerlingen hoe ze veilig en verantwoord gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, en hoe ze moeten handelen bij ongeplande situaties. Meer over ons programma vind je op deze pagina.
We houden onze spullen graag heel. Bij het kapotmaken ervan ontstaat ook vaak een gevaarlijke situatie voor de reizigers eromheen. Een dubbele nee, dus. Met SODA (Service Organisatie voor Directe Aansprakelijkheid) verhalen we de kosten van onze inzet op de overlastgevers. De minimale boete bedraagt 313 euro.