
Minder CO2-uitstoot
De CO2-Prestatieladder geeft inzicht in onze CO2-uitstoot én die van anderen in onze ketens en helpt de doelen en maatregelen bepalen om die uitstoot te verminderen.
De CO2-Prestatieladder geeft inzicht in onze CO2-uitstoot én die van anderen in onze ketens en helpt de doelen en maatregelen bepalen om die uitstoot te verminderen.
De MVO Prestatieladder is onze leidraad voor een goede balans tussen behoorlijk bestuur, duurzame werkgelegenheid en oog voor het milieu.
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) laat zien hoe wij sociaal ondernemen door mensen met een afstand tot arbeidsmarkt een kans te geven en door samen te werken met andere PSO-gecertificeerde partijen.
Een ladder met verschillende niveaus die je kunt bereiken. In ons geval op het gebied van CO2-uitstoot, MVO en sociaal ondernemen. Op de eerste treden krijg je inzicht in je prestaties, maak je een plan van aanpak en zet je de eerste stappen naar verbetering. Op de hogere treden werk je samen met partijen binnen en buiten je branche én probeer je de hele keten mee te krijgen in verbeteringen.
Ze maken onze vooruitgang zichtbaar met een specifieke meetmethode, zo zien we waar ruimte is voor verbetering. Meten is weten! En we zijn zo transparant over onze prestaties, voldoen aan wet- en regelgeving en sommige aanbestedingen die een bepaalde score verplichten. Zo blijven we gemotiveerd om steeds meer vooruitgang te blijven boeken. Onze inspanningen zijn ook herkenbaar voor andere bedrijven die ons daardoor opzoeken als preferred supplier.
Onze bussen en treinen zorgen voor het overgrote deel van onze CO2-uitstoot. De rest van onze uitstoot komt onder meer van ons vastgoed, woon-werkverkeer en de werkzaamheden van onze onderaannemers. Door ons te certificeren op de CO2-Prestatieladder van de Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden en Ondernemen (SKAO) brengen we onze volledige CO2-uitstoot in kaart. Zo overzien we die uitstoot en weten we wat we moeten doen om deze te verminderen.
De eerste drie treden van de CO2-Prestatieladder gaan puur over de eigen organisatie:
Op de bovenste treden breid je uit naar buiten je organisatie:
Sinds november 2024 staan we trots op trede 5. Dit laat zien dat we een voortrekkersrol spelen in onze sector als het gaat om inzicht in en vermindering van onze CO2-uitstoot. Buiten onze eigen organisatie creëren we positieve impact door:
Ketens te analyseren. We kijken bijvoorbeeld hoe we de levensduur van batterijen in onze zero-emissiebussen kunnen verlengen en hoe onze onderaannemers in het busvervoer kunnen bijdragen aan het terugdringen van CO2-uitstoot.
Samen te werken binnen de sector. We zijn bijvoorbeeld lid van de Coalitie Anders Reizen, waarin grote Nederlandse bedrijven zich inzetten om de CO2-uitstoot van het werkverkeer van hun medewerkers te verminderen.
De CO2-barometer verder te ontwikkelen. Hiermee brengen we ons CO2-verbruik steeds nauwkeuriger in kaart.
De MVO Prestatieladder van de Stichting MVO Prestatieladder, helpt ons om aantoonbaar maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Met de juiste balans tussen de thema’s behoorlijk bestuur, duurzame werkgelegenheid en oog voor het milieu.
Wij staan op trede 4, als een van de weinige streekvervoerders in Nederland. Dat betekent dat we goed op weg zijn en er nog ruimte genoeg is voor verbetering. We weten wat ons te doen staat!
Op trede 4 en 5 van MVO overstijgen we wat al gebruikelijk is binnen de branche en richten we ons op het verbeteren van de hele keten. Dat doen we bijvoorbeeld door samen te werken met andere partijen in de sector, of met overheden zoals gemeenten, provincies en het Rijk. Op niveau 5 zetten we ons gezamenlijk in voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. In 2024 hebben we trede 4 bereikt, en onze ambitie is nu om door te groeien naar niveau 5, waar we echt het verschil kunnen maken voor mens en maatschappij.
Bekijk de highlights van onze inzet op de MVO thema's in de MVO verslagen die wij sinds 2019 maken.
We vinden dat we moeten helpen de maatschappij beter en mooier te maken, onder andere omdat onze operatie uit publieke middelen wordt gefinancierd. Het wetenschappelijk onderbouwde keurmerk PSO van onderzoeksorganisatie TNO maakt inzichtelijk hoe we kansen geven aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
TNO kijkt eerst naar de ‘directe sociale bijdrage’ van een organisatie. Wat is het percentage medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt? Welke begeleiding en kansen krijgen zij? Kunnen ze passend werk doen binnen je organisatie, goed integreren en functioneren, en zich ontwikkelen?
TNO kijkt ook naar je ‘indirecte sociale bijdrage’. Dit draait om je inkoop. Je bijdrage is hoger naarmate je meer uitgeeft bij deze PSO-gecertificeerde partijen. Door zo’n certificering te vragen, moedig je met je inkoop aan dat ook andere organisatie socialer gaan ondernemen. Dit heeft weer een positieve invloed op de hele keten.
We staan op trede 2. Deze hebben we behaald door onder meer medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt die nu een reguliere plek in onze bedrijf hebben. En die we extra begeleiden zodat ze ook regulier kunnen meedraaien.
Daarnaast dragen onze Serviceteams bij aan onze score. In al onze regio’s zijn deze teams actief waarin medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans om werkervaring en werkritme op te doen. We hopen dat we op dit niveau een inspirerend voorbeeld zijn voor bedrijven die ook socialer willen ondernemen.
We zijn heel blij met onze positie op de tweede trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. We blijven inzetten op kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Uiteindelijk hopen we natuurlijk zoveel mensen een kans te geven dat we op trede 3 terechtkomen.
Op de CO2-Prestatieladder staat Arriva Nederland op de hoogste trede: trede 5. Op de Prestatieladder Socialer Ondernemen staan we op trede 2, de een-na-hoogste trede. Waarmee we tot de top 22.5% van de bedrijven van dezelfde grootte horen. Tot slot staan we op de MVO Prestatieladder als een van de weinige streekvervoerders op trede 4.
De keten is de hele weg die een product aflegt, van grondstof tot eindproduct en uiteindelijke verwerking als dat product aan het eind van zijn levensduur is. De keten voor Arriva omvat alle bedrijven waarmee we samenwerken.
In het geval van onze bussen is dat bijvoorbeeld het bedrijf waar we de bus kopen én de bandenleverancier waar we de banden voor de bus kopen. Voor de bus zelf is de keten natuurlijk veel langer. Die start bij de grondstoffen die gewonnen moeten worden bij de bouw ervan, zoals lithium voor de batterij, rubber voor de banden en ijzererts en plastic voor de verschillende onderdelen van de bus.
Het idee is dat als wij onze eigen keten zo goed mogelijk in beeld hebben, we ook van de partijen in die keten kunnen vragen om de CO2-uitstoot te verminderen, maatschappelijk verantwoord en sociaal te ondernemen. Dit helpt ons om bij te dragen aan een nog grotere vermindering van CO2-uitstoot en verbetering van duurzaamheid van producten en werkomstandigheden. Zo zijn we dus niet alleen in ons eigen bedrijf duurzaam bezig, maar ook daarbuiten.
Dat kan in ons MVO-verslag dat we jaarlijks uitbrengen.
Dat je als bedrijf een betere kans maakt om een project te winnen bij een aanbesteding als je goed scoort op de CO2-prestatieladder.
Haal je een hoge score, dan laat dat je extra inzet zien. En dat je je als bedrijf verantwoordelijk en betrokken opstelt. Overheden en organisaties die aanbestedingen uitschrijven belonen dit door – wanneer je verder onder gelijke voorwaarden je diensten aanbied – jouw bedrijf de aanbesteding te geven. Omdat zij duurzaam en verantwoord ondernemen ook belangrijk vinden.
Met goede scores op CO2-prestatieladder vergroot Arriva dus de kans om geselecteerd te worden voor projecten. En zo kan het dus dat wij dankzij onze score een aanbesteding winnen – dat is gunningvoordeel. Vaak stellen organisatie en overheden een bepaalde score zelfs als voorwaarde om mee te kunnen dingen naar hun aanbesteding.
Als wij vervolgens een aanbesteding winnen met gunningvoordeel, moeten we ook tijdens de hele aanbesteding duidelijk moeten blijven maken hoe wij ons inzetten voor CO2-reductie. Dat doen we sinds 2024 in ons concessiegebied Twente. En gaan we vanaf 2025 doen in onze concessiegebied West-Brabant.
Op de CO2-Prestatieladder staat Arriva Nederland op de hoogste trede: trede 5. Op de Prestatieladder Socialer Ondernemen staan we op trede 2, de een-na-hoogste trede. Waarmee we tot de top 22.5% van de bedrijven van dezelfde grootte horen. Tot slot staan we op de MVO Prestatieladder als een van de weinige streekvervoerders op trede 4.
Dat kan in ons MVO-verslag dat we jaarlijks uitbrengen.
De keten is de hele weg die een product aflegt, van grondstof tot eindproduct en uiteindelijke verwerking als dat product aan het eind van zijn levensduur is. De keten voor Arriva omvat alle bedrijven waarmee we samenwerken.
In het geval van onze bussen is dat bijvoorbeeld het bedrijf waar we de bus kopen én de bandenleverancier waar we de banden voor de bus kopen. Voor de bus zelf is de keten natuurlijk veel langer. Die start bij de grondstoffen die gewonnen moeten worden bij de bouw ervan, zoals lithium voor de batterij, rubber voor de banden en ijzererts en plastic voor de verschillende onderdelen van de bus.
Het idee is dat als wij onze eigen keten zo goed mogelijk in beeld hebben, we ook van de partijen in die keten kunnen vragen om de CO2-uitstoot te verminderen, maatschappelijk verantwoord en sociaal te ondernemen. Dit helpt ons om bij te dragen aan een nog grotere vermindering van CO2-uitstoot en verbetering van duurzaamheid van producten en werkomstandigheden. Zo zijn we dus niet alleen in ons eigen bedrijf duurzaam bezig, maar ook daarbuiten.
Dat je als bedrijf een betere kans maakt om een project te winnen bij een aanbesteding als je goed scoort op de CO2-prestatieladder.
Haal je een hoge score, dan laat dat je extra inzet zien. En dat je je als bedrijf verantwoordelijk en betrokken opstelt. Overheden en organisaties die aanbestedingen uitschrijven belonen dit door – wanneer je verder onder gelijke voorwaarden je diensten aanbied – jouw bedrijf de aanbesteding te geven. Omdat zij duurzaam en verantwoord ondernemen ook belangrijk vinden.
Met goede scores op CO2-prestatieladder vergroot Arriva dus de kans om geselecteerd te worden voor projecten. En zo kan het dus dat wij dankzij onze score een aanbesteding winnen – dat is gunningvoordeel. Vaak stellen organisatie en overheden een bepaalde score zelfs als voorwaarde om mee te kunnen dingen naar hun aanbesteding.
Als wij vervolgens een aanbesteding winnen met gunningvoordeel, moeten we ook tijdens de hele aanbesteding duidelijk moeten blijven maken hoe wij ons inzetten voor CO2-reductie. Dat doen we sinds 2024 in ons concessiegebied Twente. En gaan we vanaf 2025 doen in onze concessiegebied West-Brabant.