
Arriva wint aanbesteding Vechtdallijnen 2028-2043
- Publicatiedatum
- Geplaatst 01-07-2025
Het langverwachte besluit is genomen. Arriva mag de komende jaren vanaf december 2028 nog eens 15 jaar door blijven rijden met de treinen op de Vechtdallijnen. Vandaag maakte de provincie Overijssel bekend dat het ov-contract met een waarde van ruim 650 miljoen euro in dit concessiegebied aan Arriva is gegund. En vanzelfsprekend is Arriva hier bijzonder blij mee.
Sinds 2012 verzorgt Arriva de treinverbinding van Zwolle naar Emmen en van Almelo naar Hardenberg met ongeveer 100 medewerkers. Al deze ruim 12 jaren hebben de machinisten en stewards en alle andere betrokkenen hun schouders eronder gezet om van de concessie Vechtdallijnen een succesverhaal te maken. Het aantal reizigers en de klanttevredenheid steeg fors dankzij een verbeterde dienstregeling met nieuwe treinen. Hiermee is het fundament gelegd voor de toekomst.
Arriva kijkt met veel vertrouwen uit naar de komende jaren en zet de huidige manier van werken door. “We hebben superveel zin in deze volgende nieuwe periode en zijn er helemaal klaar voor om onze plannen uit te gaan voeren”, zegt regiodirecteur Annemarie Hoogeveen.
Wat verandert er vanaf 2028?
De dienstregeling wordt uitgebreid met extra dienstregelingskilometers. Dit komt ten goede aan reizigers op Almelo-Hardenberg, die vrijwel de hele dag ieder half uur met de trein kunnen reizen. Maar ook reizigers op Zwolle-Emmen profiteren, met zowel extra ritten aan de randen van de dag, als extra spitstreinen. De eerste rit vertrekt om 5.11 uit Emmen en vanuit Zwolle vertrekt de eerste rit om 5.23 uur. De laatste rit gaat op vrijdag om 00.53 uur uit Zwolle en vertrekt om 00.11 uit Emmen.
Een belangrijke verbetering is dat op de stations van Dalen en Gramsbergen straks twee keer per uur een trein stopt. Door de combinatie van deze verbeteringen gaan alle reizigers erop vooruit.
Aanschaf 5 nieuwe treinen en elektrificatie traject Almelo-Mariënberg
Het traject Almelo-Mariënberg wordt geëlektrificeerd waardoor Arriva schonere en comfortabelere treinen kan gaan inzetten. Arriva maakt bovendien een flinke sprong in de zitplaatscapaciteit door vijf nieuwe treinstellen (type Flirt 4 bak) toe te voegen aan de huidige elektrische treinenvloot van 15 treinen. Met de nieuwe treinen die het hoogste comfortniveau krijgen, kunnen meer reizigers worden vervoerd naar hun bestemming.
Treinen veranderen van blauw-wit naar paars-blauw-groene RRReis-huisstijl
De 15 bestaande EMU treinen en de nieuwe treinen worden uitgevoerd in de ‘paars-blauw-groene’ RRReis-huisstijl. Daarmee verdwijnt de bekende blauw met wit gekleurde trein uit het Overijsselse en Drentse landschap. De huidige treinen krijgen bovendien een upgrade van de stoelen zoals nieuwe bekleding. Ook komen er extra voorzieningen voor reizigers die willen werken of juist in stilte willen reizen.