Direct naar inhoud
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

Publicatiedatum
Geplaatst 01-03-2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

De Drielandentrein is een langgekoesterde wens van betrokken overheden, vervoerders en natuurlijk de reizigers in de Euregio Maas-Rijn. De treinen verbinden straks Aken en Luik, via Heerlen, Valkenburg en Maastricht met elkaar. Voor het trajectdeel tussen Maastricht en Luik gebeurt dat in samenwerking met NS en NMBS. De verbinding geeft reizigers vanaf 9 juni 2024 de mogelijkheid om comfortabel direct tussen de drie landen te reizen. De overstap in Maastricht zal dan voor reizigers van en naar Luik tot de verleden tijd behoren.

Arriva is de eerste regionale personenvervoerder in Nederland die treinen liet ombouwen voor het rijden onder ERTMS

In de concessie Limburg gaat het om het om acht treinen. Voor het rijden als Drielandentrein zijn ze verder geschikt om op drie verschillende stroomspanningen te rijden. Onlangs heeft leverancier Stadler ze allemaal voorzien van het nieuwste ETCS GUARDIA-veiligheidssysteem. Het ETCS GUARDIA-veiligheidssysteem van Stadler is al goedgekeurd in verschillende Europese landen en wordt momenteel gebruikt in Zwitserland, Polen, Hongarije, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië en Slovenië. Ook in het Noorden van Nederland is Stadler bezig met de ombouw en goedkeuring van de vloot van 68 treinen. De Programmadirectie ERTMS en ProRail realiseren in samenwerking met Arriva het eerste baanvak met ERTMS baseline 3 level 2 only – in vaktermen de Early Deployment Line (EDL) – tussen Harlingen Haven en Leeuwarden. Daarna worden andere baanvakken in de provincie Friesland (2027) en Groningen (2028-2030) van ERTMS voorzien.

European Rail Traffic Management System (ERTMS)
ERTMS is de Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing en daarmee hét digitale systeem voor het spoorvervoer van de toekomst in heel Europa. Voor werking van het systeem is er naast aanpassing in de infrastructuur ook aanpassing van de trein nodig (ETCS = European Train Control System). De invoering ervan raakt de hele spoorsector. Ook in het Noorden van Nederland is Arriva betrokken bij de ombouw van bestaande spoorverbindingen naar het nieuwe systeem.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht

Arriva wint aanbesteding Vechtdallijnen 2028-2043

Het langverwachte besluit is genomen. Arriva mag de komende jaren vanaf december 2028 nog eens 15 jaar door blijven rijden met de treinen op de Vechtdallijnen. Vandaag maakte de provincie Overijssel bekend dat het ov-contract met een waarde van ruim 650 miljoen euro in dit concessiegebied aan Arriva is gegund. En vanzelfsprekend is Arriva hier bijzonder blij mee.

Open nieuwsartikel
Sociaal
Een trein in Limburg met verlaagde instap die geschikt is voor rolstoelers om in te stappen bij | Ariva

Arriva breidt reisassistentie uit naar alle 40 stations in Limburg

De provincie Limburg investeert per direct extra in reisassistentie. Deze subsidie stelt Arriva Limburg in staat om reisassistentie aan te bieden op álle 40 treinstations binnen onze concessie. Een belangrijke stap richting een toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen!

Open nieuwsartikel

Gratis ov voor minima in Limburg: ontdek Arriva Dal Vrij Limburg in onze nieuwste podcastaflevering

Sinds april 2025 ben je via Spotify in de gelegenheid om te luisteren naar het verhaal achter innovaties bij Arriva Nederland. In de tweede aflevering hoor je alles over Arriva Dal Vrij Limburg. Gratis ov voor minima in Limburg.

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Medewerker bemonstert de voorruit van een Arriva bus om de staat vd biodiversiteit in het gebied te bepalen.

Arriva helpt biodiversiteit in kaart brengen met bussen

In samenwerking met start-up EcoPulse start Arriva in mei en juni in Limburg en het oosten van Brabant een bijzondere pilot. Door kleine DNA-deeltjes van onze bussen te halen, krijgen we beter inzicht in de biodiversiteit. Daarmee leren we over micro-organismen en diersoorten in de regio zodat boeren, bedrijven, onderzoekers en overheden betere en duurzamere keuzes kunnen maken. De pilot heeft géén invloed op de dienstregeling.

Open nieuwsartikel
Rode Bravo Solarisbus  rijdt als lijn 5 over het verkeersplein in  Den Bosch| Arriva

Sneller, slimmer, meer: Arriva lanceert nieuwe busdienstregeling West-Brabant vanaf 6 juli

Vanaf zondag 6 juli 2025 start in West-Brabant een compleet nieuwe busdienstregeling. Hierdoor wijzigen de routes, de tijden en de lijnnummers van de bussen in West-Brabant. De nieuwe dienstregeling kent een forse uitbreiding en bestaat uit een sterk netwerk van Bravodirect, Bravo stads- en streeklijnen, Brabantliners en buurtbuslijnen.

Open nieuwsartikel
Eerste RRReis trein van Arriva rijdt nu in Achterhoek Rivierenland | Arriva

Eerste RRReis-trein van Arriva rijdt in dienstregeling

Op vrijdag 9 mei om 6.30 uur ging de eerste trein van Arriva in de RRReis-kleuren officieel de dienstregeling in op het baanvak Zutphen-Winterswijk. Trein 374 met de naam Jan Terlouw is in de afgelopen weken veranderd van rood-wit naar paars-blauw-groen. Alle 24 treinen van Arriva in de Achterhoek en Rivierenland krijgen de komende tijd deze flinke metamorfose.

Open nieuwsartikel
Kun je vinden wat je nodig hebt?