Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

Publicatiedatum
Geplaatst 01-03-2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

De Drielandentrein is een langgekoesterde wens van betrokken overheden, vervoerders en natuurlijk de reizigers in de Euregio Maas-Rijn. De treinen verbinden straks Aken en Luik, via Heerlen, Valkenburg en Maastricht met elkaar. Voor het trajectdeel tussen Maastricht en Luik gebeurt dat in samenwerking met NS en NMBS. De verbinding geeft reizigers vanaf 9 juni 2024 de mogelijkheid om comfortabel direct tussen de drie landen te reizen. De overstap in Maastricht zal dan voor reizigers van en naar Luik tot de verleden tijd behoren.

Arriva is de eerste regionale personenvervoerder in Nederland die treinen liet ombouwen voor het rijden onder ERTMS

In de concessie Limburg gaat het om het om acht treinen. Voor het rijden als Drielandentrein zijn ze verder geschikt om op drie verschillende stroomspanningen te rijden. Onlangs heeft leverancier Stadler ze allemaal voorzien van het nieuwste ETCS GUARDIA-veiligheidssysteem. Het ETCS GUARDIA-veiligheidssysteem van Stadler is al goedgekeurd in verschillende Europese landen en wordt momenteel gebruikt in Zwitserland, Polen, Hongarije, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië en Slovenië. Ook in het Noorden van Nederland is Stadler bezig met de ombouw en goedkeuring van de vloot van 68 treinen. De Programmadirectie ERTMS en ProRail realiseren in samenwerking met Arriva het eerste baanvak met ERTMS baseline 3 level 2 only – in vaktermen de Early Deployment Line (EDL) – tussen Harlingen Haven en Leeuwarden. Daarna worden andere baanvakken in de provincie Friesland (2027) en Groningen (2028-2030) van ERTMS voorzien.

European Rail Traffic Management System (ERTMS)
ERTMS is de Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing en daarmee hét digitale systeem voor het spoorvervoer van de toekomst in heel Europa. Voor werking van het systeem is er naast aanpassing in de infrastructuur ook aanpassing van de trein nodig (ETCS = European Train Control System). De invoering ervan raakt de hele spoorsector. Ook in het Noorden van Nederland is Arriva betrokken bij de ombouw van bestaande spoorverbindingen naar het nieuwe systeem.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Bovenaanzicht van een vierkant gebouw (werkplaats Tilburg) met rechts daarvan een stuk of 10 bravo bussen bij laadinfra.

Nieuwbouw stalling Tilburg bereikt hoogste punt

Onlangs bereikte de nieuwbouw van de Arriva-stalling in Tilburg het hoogste punt. Naast een stalling heeft deze locatie dadelijk een state-of-the-art Zero-Emissie werkplaats. Deze nieuwbouw is onderdeel van de elektrificatie van het openbare busvervoer van Arriva in Tilburg.

Open nieuwsartikel