Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?

Extra uitkering van €1.000,- voor medewerkers cao OV

Publicatiedatum
Geplaatst 14-10-2022

Werkgevers openbaar vervoer: ‘Haal zinloze FNV-staking van tafel en kom praten’ Medewerkers die vallen onder de cao Openbaar Vervoer 2021-2022, krijgen nog dit jaar een eenmalige uitkering van €1.000,- bruto. Dat is de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) overeengekomen met vakbond en cao-partner CNV. Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: ‘Iedereen merkt dat het leven duurder is door de stijgende energieprijzen en de hoge inflatie. Medewerkers hebben behoefte aan direct merkbare oplossingen. Met vakbond CNV zijn we hierover in gesprek gegaan, de extra uitkering is het resultaat van deze gesprekken.’ De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, EBS, Keolis Nederland, RET, Transdev en Qbuzz.

Vakbond FNV heeft aangekondigd op 19, 20 en 21 oktober te staken. FNV is het niet eens met de huidige cao OV 2021-2022 die al formeel is afgesloten en wordt uitgevoerd. De vakbond heeft haar leden om die reden dit jaar al een paar keer eerder opgeroepen om te staken. Dit levert overlast op en dupeert reizigers. De aangesloten VWOV-bedrijven konden tijdens de eerdere FNV-stakingen gemiddeld 70% van de dienstregeling wel uitvoeren. De VWOV roept vakbond FNV op om de staking van 19, 20 en 21 oktober op te schorten en te komen praten over de nieuwe cao OV 2023.

Staken heeft geen zin
De werkgevers hebben meerdere malen aangegeven dat zij niet meer met FNV in gesprek gaan over de cao OV 2021-2022, die nog tot eind dit jaar van kracht is. De werkgevers hebben samen met vakbond CNV een contract getekend voor de cao OV 2021-2022. Fred Kagie: ‘De FNV-staking voor de cao OV 2021-2022 heeft geen enkele zin. Het heeft alleen maar nadelen: het dupeert de reizigers, het kost de stakende medewerkers geld, het kost de ov-bedrijven geld en het schaadt de betrouwbaarheid van het vervoer en het aanzien van de sector.’

Dreigen met staken en onderhandelingen over nieuwe cao gaan niet samen
De werkgevers willen graag zo snel mogelijk in gesprek over een nieuwe cao voor 2023, maar met het FNV gaat dat nu niet. FNV-leden kunnen en mogen staken omdat zij het niet eens zijn met de afspraken voor de afgesloten cao 2021-2022. FNV-leden kunnen nu niet staken over de cao 2023. Staken kan pas als partijen helemaal uitonderhandeld zijn. De onderhandelingen voor de cao 2023 moeten nog beginnen. De werkgevers kunnen niet inhoudelijk met een partij in gesprek over een nieuwe cao, terwijl diezelfde partij gelijktijdig met stakingen dreigt voor de huidige cao. Dit terwijl de huidige cao rechtsgeldig is en al wordt uitgevoerd. Dan lopen onderwerpen, onderhandelingen en de inzet van alle partijen door elkaar.

Blik op de toekomst
Kagie: “De cao OV 2021-2022 loopt nog tot 31-12-2022. We richten onze blik samen met de vakbonden graag op de toekomst. We willen zo snel mogelijk constructief met in gesprek over de nieuwe cao vanaf 1-1-2023. De wereld is in hoog tempo veranderd, de kosten voor levensonderhoud zijn enorm gestegen. Dat is ook de reden dat we nu al een stap maken met deze eenmalige uitkering van €1.000,-. We willen ook in de nieuwe cao voor 2023 goede afspraken maken voor een toekomstbestendige sector. Als we op tijd starten, kan de nieuwe cao direct op 1-1-2023 ingaan, in plaats van later met terugwerkende kracht. Maar zolang er door FNV gedreigd wordt met stakingen over de huidige cao 2021-2022, zijn gesprekken over de nieuwe cao 2023 met het FNV voor ons niet mogelijk.”


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel