Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Arriva trein op het spoor op het station van Leeuwarden.

Vanaf 2025 sneller, vaker en meer stations op treintrajecten Groningen-Zwolle & Leeuwarden-Zwolle

Publicatiedatum
Geplaatst 14-12-2022

Arriva heeft een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om vanaf 2025 tussen Groningen en Zwolle en Leeuwarden en Zwolle treinen te rijden. Met extra sneltreinen tussen Groningen en Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen krijgt het openbaar vervoer in het noorden een impuls en wordt reizigersgroei verwacht. De aangeboden treinverbindingen zijn een aanvulling op intercitylijnen die het noorden verbinden met de rest van het land. Daarnaast wordt op beide trajecten tijdswinst gerealiseerd voor de reiziger.

Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland: ‘Met dit aanbod geven we een enorme boost aan het openbaar vervoer in Noord-Nederland. Wij zien kansen voor de reiziger daar waar mogelijkheden nu onbenut blijven. Op de Noordelijke Lijnen waar wij nu al ruim 20 jaar rijden, reizen jaarlijks miljoenen mensen naar tevredenheid. Deze succesformule breiden we graag uit naar de rest van het noorden, met de aanvragen die we nu hebben gedaan volgens het Europese principe van open toegang op het spoor.’

 

Meer treinen tussen Groningen en Zwolle en een nieuw station in Staphorst

Naast twee stoptreinen per uur wil Arriva in de spits twee extra sneltreinen per uur rijden tussen Groningen en Zwolle, bovenop de intercity’s richting de Randstad. De Arriva sneltreinen stoppen niet alleen in Assen, maar ook in Hoogeveen, die daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt. Voor Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in Staphorst als het aan Arriva ligt. Door snellere treinen in te zetten, komt de reiziger vier minuten sneller aan in Groningen of Zwolle ondanks de extra stops.


Meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle en extra stops bij Heerenveen IJsstadion en Leeuwarden Werpsterhoeke

Arriva wil twee stoptreinen per uur rijden tussen Leeuwarden en Zwolle, die stoppen op alle tussengelegen stations en realiseren een tijdswinst van twee minuten. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Door snellere treinen in te zetten doet Arriva dit zonder te wachten op de aanleg van een spooraquaduct onder het van Harinxmakanaal in Leeuwarden. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen.

 

Met deze plannen maakt Arriva een noordelijk openbaar vervoernetwerk dat aansluit op de wensen van de regionale reiziger
Anne Hettinga: ‘Met meer sneltreinen, meer stations, comfortabele en snellere treinen en betere aansluitingen op andere regionale treinen, bussen én intercity’s richting de Randstad zijn wij ervan overtuigd veel meer reizigers te trekken in het noorden. In samenwerking met provincies heeft Arriva deze succesformule eerder toegepast op lijnen in het noorden, oosten en westen van het land, die eerder door NS werden gekwalificeerd als ‘onrendabel’.’


Waar 25 jaar geleden veel van deze lijnen op de nominatie stonden om gesloten te worden, wisten marktpartijen zoals Arriva samen met provincies hier reizigersgroei te realiseren. Zo realiseerde Arriva op het traject Groningen - Bad Nieuwschans in één jaar tijd 40% reizigersgroei. De opening van station Veendam in 2011 heeft ervoor gezorgd dat er 25% meer reizigers met het openbaar vervoer naar Groningen reizen. De ingediende plannen van Arriva voor de treinen tussen Groningen, Zwolle en Leeuwarden moeten hetzelfde positieve effect realiseren.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel