
Duurzaam treinen met de WINK’s op het Fryske spoor rondom Leeuwarden
- Thema
- Duurzaam
- Publicatiedatum
- Geplaatst 18-07-2024
Arriva wil in 2025 CO2-neurtraal werken. Met grote, kleine én bijzondere stappen bewegen we naar dat doel. Wist je bijvoorbeeld dat we sinds deze zomer emissieloos en geluidsarm vanuit het station Leeuwarden wegrijden naar Harlingen-Haven en Sneek-Stavoren?
Dat kan door de inzet van onze bijzondere WINK-treinen en omdat er vanaf Leeuwarden verlengde bovenleiding is aangelegd.
Duurzame mogelijkheden met WINK-trein
Op de Friese baanvakken rijdt Arriva met speciale hybride treinen. Deze WINK-treinen (speciaal voor Arriva ontworpen voor de huidige concessie die in 2021 van start ging) zijn voorzien van een motor, een pantograaf én batterijen. Arriva tankt deze treinen met biobrandstof HVO. Daarmee wordt 90% minder CO2 uitgestoten. Maar het kan nog duurzamer door de mogelijkheden van deze treinen optimaal te gebruiken.
Kansen pakken
In aanloop naar de onlangs afgeronde werkzaamheden aan het spoor in Leeuwarden zag Arriva de kans om een verlenging van de bestaande bovenleiding onder de aandacht te brengen. Door deze verlenging kunnen de WINK-treinen met behulp van de pantograaf vanaf Leeuwarden vertrekken en aankomen als elektrische trein. De meerwaarde hiervan werd gezien door zowel ProRail als opdrachtgever en zo werd de aanleg van extra bovenleiding aan de scope toegevoegd en deze zomer uitgevoerd.
Voordelen verlengde bovenleiding
Dat betekent dat de treinen nu het stedelijke gebied van Leeuwarden emissieloos en geluidsarm binnenrijden. Bij vertrek komen ze ook elektrisch aangedreven op snelheid waarna ze op biobrandstof HVO verder rijden. Niet alleen goed voor het milieu maar ook fijn voor de inwoners van Leeuwarden én onze machinisten. Geen CO2-uitstoot meer rondom station Leeuwarden op de Fryske baanvakken en minder geluid van de optrekkende treinen. De machinisten ervaren efficiëntie doordat de trein meteen startklaar onder de bovenleiding staat.