Arriva dient voorstel in bij de ACM voor het rijden van 26 treinlijnen in open toegang vanaf 2026
- Publicatiedatum
- Geplaatst 23-09-2023
Het gaat om 24 stoptreinen en 2 intercitylijnen
We vragen deze lijnen aan, omdat we expertise hebben in het rijden van (regionale) stop- en sneltreinen. Wij zijn ervan overtuigd daarmee de reiziger een goed en betrouwbaar ov-product te kunnen bieden, zoals we de afgelopen jaren hebben bewezen op het regionale spoor. We doen deze aanvraag nu, voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen door het kabinet om het hoofdrailnet (HRN) tot 2033 onderhands te gunnen aan NS.
Meer, snellere en betere verbindingen, gericht op de regionale reiziger
De goede aansluitingen blijven uiteraard behouden. Door deze aanvraag wordt de kwetsbaarheid van het netwerk verkleind en heeft de regionale reiziger geen last meer van het sterk verknoopte netwerk waardoor er bij een storing treinen uitvallen in heel het land. Bijkomend voordeel voor de reiziger is onze intentie om het dubbele opstaptarief tussen bus en regionale trein te laten verdwijnen.
Overzicht aangevraagde lijnen
2026:
Hoofddorp - Amsterdam Centraal
Apeldoorn – Enschede
Eindhoven – Heerlen
Lelystad - Zwolle
2027:
Amsterdam/Den Haag – Brussel
Zwolle – Utrecht
2028:
Zutphen – Wijchen
Arnhem – Dordrecht
Arnhem - Ede-Wageningen
Den Bosch – Deurne
Weert - Tilburg Universiteit
2029:
Vlissingen – Breda
Dordrecht – Roosendaal
Den Haag Centraal - Dordrecht
2031:
Utrecht - Almere Centrum
Utrecht – Hoofddorp
Rhenen/Veenendaal - Breukelen/Amsterdam Centraal
Den Bosch/Tiel - Woerden/Gouda
Utrecht - Baarn
2032:
Amersfoort Vathorst - Amsterdam Centraal
Lelystad Centrum - Den Haag Centraal
Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal
2033:
Uitgeest - Rotterdam Centraal
Amsterdam - Zandvoort aan Zee
Amsterdam Centraal – Hoorn
Den Haag Centraal - Haarlem