Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Arriva blauwe trein rijdt door zonning landschap.

Arriva dient voorstel in bij de ACM voor het rijden van 26 treinlijnen in open toegang vanaf 2026

Publicatiedatum
Geplaatst 23-09-2023

Het gaat om 24 stoptreinen en 2 intercitylijnen
We vragen deze lijnen aan, omdat we expertise hebben in het rijden van (regionale) stop- en sneltreinen. Wij zijn ervan overtuigd daarmee de reiziger een goed en betrouwbaar ov-product te kunnen bieden, zoals we de afgelopen jaren hebben bewezen op het regionale spoor. We doen deze aanvraag nu, voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen door het kabinet om het hoofdrailnet (HRN) tot 2033 onderhands te gunnen aan NS.

Meer, snellere en betere verbindingen, gericht op de regionale reiziger
De goede aansluitingen blijven uiteraard behouden. Door deze aanvraag wordt de kwetsbaarheid van het netwerk verkleind en heeft de regionale reiziger geen last meer van het sterk verknoopte netwerk waardoor er bij een storing treinen uitvallen in heel het land. Bijkomend voordeel voor de reiziger is onze intentie om het dubbele opstaptarief tussen bus en regionale trein te laten verdwijnen.

Overzicht aangevraagde lijnen

2026:
Hoofddorp - Amsterdam Centraal
Apeldoorn – Enschede
Eindhoven – Heerlen
Lelystad - Zwolle

2027
:
Amsterdam/Den Haag – Brussel
Zwolle – Utrecht

2028:

Zutphen – Wijchen
Arnhem – Dordrecht
Arnhem - Ede-Wageningen
Den Bosch – Deurne
Weert - Tilburg Universiteit

2029:

Vlissingen – Breda
Dordrecht – Roosendaal
Den Haag Centraal - Dordrecht

2031:

Utrecht - Almere Centrum
Utrecht – Hoofddorp
Rhenen/Veenendaal - Breukelen/Amsterdam Centraal
Den Bosch/Tiel - Woerden/Gouda
Utrecht - Baarn

2032:

Amersfoort Vathorst - Amsterdam Centraal
Lelystad Centrum - Den Haag Centraal
Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal

2033:
Uitgeest - Rotterdam Centraal
Amsterdam - Zandvoort aan Zee
Amsterdam Centraal – Hoorn
Den Haag Centraal - Haarlem


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel