Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Een bovenaanzicht van een rood-witte Arriva-trein langs het perron, met in de verte een fietsenstalling en gebouwen.

Arriva blij met stap in realisatie RegioExpres

Publicatiedatum
Geplaatst 15-11-2022

Arriva is erg blij met de nieuwe stap die dankzij een Rijksbijdrage kan worden gezet naar realisering van een dubbelspoor voor de RegioExpres. Met de RegioExpres duurt de reis van Doetinchem (en van de stations Winterswijk t/m Doetinchem) naar Arnhem straks 13 minuten korter omdat deze extra sneltrein (die 1x per uur rijdt) tussen Doetinchem en Arnhem niet meer stopt. De Achterhoek komt hiermee dus bijna een kwartier dichterbij voor reizigers vanuit Arnhem.

Het plan voor de RegioExpres komt uit de koker van Arriva, die als vervoerder van de provincie Gelderland binnen de ontwikkelopdracht een toekomstplan heeft gemaakt voor een verdere verbetering van het OV in de regio.

De Achterhoek is een regio, met stevige groeiambities op wonen, werken, studeren en recreatie. Snelle spoorverbindingen helpen om een krimpregio om te buigen naar een kansregio. Omdat voorzieningen uit dorpen verdwijnen, moeten inwoners hiervoor naar de stad. Door een goede ov-verbinding ben je daar snel en makkelijk. Door een goede bereikbaarheid te bieden ervaren mensen het wonen in deze regio’s als prettig en wil men hier ook blijven wonen.
Met de RegioExpres wordt tegemoetgekomen aan de wens van een snelle bereikbaarheid. Met de komst van de RegioExpres is er straks vijf keer per uur een reismogelijkheid tussen Arnhem en Doetinchem. De RegioExpres gaat een keer per uur rijden. De stoptreinen gaan elk kwartier. “Arriva wil de regio bereikbaar maken en houden. Voor iedereen. Om dit te bereiken proberen we zo creatief mogelijk te zijn en steeds weer met nieuwe ideeën te komen. De RegioExpres is daar een mooi voorbeeld van. Door goed en snel OV vindt de omslag plaats van krimpgebied naar kansgebied.
De Achterhoek komt zo voor iedereen dichterbij”, aldus regiodirecteur Jieskje Hollander.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel