Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Twee mannen en een vrouw scheppen aarde rond een zojuist geplante boom.

Arriva en Trees for All planten 100 nieuwe laanbomen in Noordwijkerhout

Publicatiedatum
Geplaatst 23-02-2023

Vandaag hebben stichting Trees for All en Arriva 100 grote laanbomen geplant op Landgoed Nieuw Leeuwenhorst in Noordwijkerhout. Het is voor het eerst dat Trees for All zoveel grote monumentale bomen bij elkaar plant.

We dragen bij aan het planten van bomen via het programma Samen voor Groen. Samen voor Groen is in 2016 gestart, en met succes: eind 2022 zijn al ruim 53.300 bomen geplant in binnen-en buitenland door Arriva en haar reizigers via Trees for All. Hiervan zijn er bijna 3.000 in de regio Zuid-Holland geplant.

De Groene Lijn
We rijden sinds 2021 de zogenoemde Groene Lijn (buslijn 90 Leiden – Lisse).

“De Groene Lijn is onze proeftuin als het gaat om duurzaamheid en circulariteit. Zo rijden alle bussen op de Groene lijn op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Met de inzet van HVO bussen reduceren we de uitstoot van fossiele CO2 met zo’n 90%. Ook hebben we een proef gedaan met waterarm wassen van twee bussen. Een 'polish' zorgt ervoor dat er minder vuil hecht aan de bus. Op jaarbasis bespaart Arriva hiermee zo’n 33.235 liter water per bus. Met waterarm wassen wordt slechts 1,5 liter verbruikt per bus. Met grote en kleine stappen bewegen we naar ons doel om in 2025 CO2 neutraal te zijn”, aldus Annemarie Hoogeveen, Regiodirecteur Arriva Zuid-Holland Noord.


Laanbomen
Het is voor het eerst dat Trees for All zoveel grote laanbomen in een laan plant. Dit zijn grote, monumentale bomen die samen een nieuwe lange laan vormen.

“Meestal planten wij jongere bomen voor een nieuw bos, stedelijk groen of landschapselementen. Onze partner Stichting Zuid-Hollands Landschap kon deze grote bomen goed gebruiken voor de realisatie van een bomenlaan. En Arriva wilde graag bomen doneren op de route van hun Groene Lijn. Zo ontstond dit gezamenlijke initiatief”, zegt Frans van Zijderveld, manager bos bij Trees for All.

De laanbomen hebben nu al een stamomtrek van 25-35 cm, forse exemplaren van zo’n drie meter hoog die de nieuwe laan direct vorm en allure geven.

“De laan voegt een nieuwe laag aan het landgoed en het landschap toe. Dat past bij de wensen vanuit de maatschappij om landschappen sterker en mooier te maken. De laanbomen dragen bij aan een beter klimaat doordat ze CO2 opslaan. Ze trekken allerlei planten en dieren aan, zoals vleermuizen, vogels en insecten. Zo vergroten ze de biodiversiteit. Tot slot dragen ze een steentje bij aan gezonde leefomstandigheden, zoals zuurstof, water en schone lucht.”


Landschapsallure terug van weggeweest
Landgoed Nieuw Leeuwenhorst is eigendom van Stichting het Zuid-Hollands Landschap en heeft de afgelopen jaren een metamorfose ondergaan. Naast het terugbrengen van het cultuurhistorische en romantische karakter is er een centrale parkeerplaats, een klim- en klauterbos, een vogelkijkscherm en de aanplant van bomen gerealiseerd. Als afsluiting van dit herstelproject zijn vandaag 100 grote bomen in een laan op het landgoed geplant.


Bomen, meer dan een stam met takken
Bastiaan Bot van Stichting het Zuid-Hollands Landschap is blij met de steun voor het project.

“Dankzij verschillende subsidies én de donatie van Trees for All kunnen we alle onderdelen van het landgoedherstel realiseren. Het landgoed is zo uitstekend uitgerust voor de toekomst en dat is goed nieuws voor alle planten, dieren én bezoekers.”


Het landgoed is openbaar toegankelijk, start je wandeling vanaf de grote parkeerplaats, ter hoogte van Gooweg 36, Noordwijkerhout. Of reis met de Groene lijn (Arriva-lijn 90) naar de bushalte Nieuw Leeuwenhorst. Vanaf de halte is het ongeveer 2 minuten lopen naar het landgoed.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel