Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Arriva trein op het spoor op het station van Leeuwarden.

Arriva treinen tussen Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle vanaf 2025 stap dichterbij

Publicatiedatum
Geplaatst 03-03-2023

Arriva diende eind 2022 een aanvraag in bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor het, vanaf 2025, rijden van stop- en sneltreinen op de trajecten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle. Het vervoersbedrijf deed hiermee een beroep op de Europese wetgeving die verbindingen op basis van open toegang toelaat op het spoor. De door het Ministerie van I&W daarop aangevraagde economische evenwichtstoets kan volgens de ACM niet worden gedaan. Ook een schorsing van de procedure is door de ACM afgewezen.

Dat betekent dat Arriva-treinen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden met veel meer aanbod voor de reizigers en extra stops bij bijvoorbeeld het Thialfstadion en extra ritten in de spits, vanaf 2025 een stap dichterbij komen.  

Geen toets aan HRN
Na de aanvraag van Arriva bij de ACM werd door het Ministerie van I&W een economische evenwichtstoets aangevraagd. De basis voor die toetsing is het HRN (Hoofdrailnet). ACM wijst die aanvraag van het Ministerie af. Ook het verzoek tot schoring van de procedure is afgewezen.

Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland: “Arriva verwelkomt het besluit van de ACM over het afwijzen van het verzoek van het Ministerie van I&W tot het uitvoeren en schorsen van een economische evenwichtstoets. Daarmee is de weg vrij voor Arriva om de beide verbindingen vanaf 2025 te rijden. Arriva zet hiermee een stap in het versterken van het Nederlandse openbaar vervoer netwerk, specifiek in het noorden. Ook de politieke wens om snel weer met treinen te stoppen bij Thialf wordt hiermee gerealiseerd vanaf 2025. Elk uur gaan er voortaan twee treinen stoppen! We stimuleren zo steeds meer reizigers om te kiezen voor deze duurzame manier van reizen.”


Arriva verbindt
Met de dienstverlening op deze beide trajecten wordt het noorden via de trein beter ontsloten. De plannen van Arriva omvatten onder andere extra sneltreinen tussen Groningen en Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen. De aangeboden treinverbindingen zijn een aanvulling op intercitylijnen die het noorden verbinden met de rest van het land. Daarnaast wordt op beide trajecten tijdswinst gerealiseerd voor de reiziger.

Nieuwe kansen
Groningen- Zwolle
De Arriva sneltreinen stoppen niet alleen in Assen, maar ook in Hoogeveen, dat daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt. Voor Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in Staphorst als het aan Arriva ligt. 
Leeuwarden-Zwolle
Arriva wil twee stoptreinen per uur rijden tussen Leeuwarden en Zwolle, die stoppen op alle tussengelegen stations. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion (Thialf) en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen. 
Een extra station bij Thialf maakt ook deel uit van de verkiezingscampagne van partijen in het noorden. Vanaf 2025 stopt de Arriva trein twee keer per uur bij het IJsstadion.

Open Access
Europese wetgeving maakt het vervoerders mogelijk om voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aan te bieden op het spoor, het zogeheten treinvervoer op basis van open toegang. Eerder heeft Arriva - succesvol - aanvragen ingediend waardoor er nu door de vervoerder wekelijks een nachttrein worden gereden op vrijdag-zaterdagnacht tussen Maastricht- Schiphol en v.v. (sinds  medio dec 2022) en Groningen-Schiphol en v.v.(sinds jan 2023).


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Duurzaam
Bovenaanzicht van een vierkant gebouw (werkplaats Tilburg) met rechts daarvan een stuk of 10 bravo bussen bij laadinfra.

Nieuwbouw stalling Tilburg bereikt hoogste punt

Onlangs bereikte de nieuwbouw van de Arriva-stalling in Tilburg het hoogste punt. Naast een stalling heeft deze locatie dadelijk een state-of-the-art Zero-Emissie werkplaats. Deze nieuwbouw is onderdeel van de elektrificatie van het openbare busvervoer van Arriva in Tilburg.

Open nieuwsartikel
drie mensen op het station met een vergrootte meedoen pas in de hand met op de achtergrond een arriva trein

Verlenging Meedoen Pas voor gratis reizen met bus en trein in Gemeente Het Hogeland

Gemeente, Arriva en OV-bureau Groningen Drenthe verlengen contract voor nogmaals vier jaren

Open nieuwsartikel

Arriva nachttreinen worden goedkoper voor korte afstanden

Ook in 2024 rijden er iedere vrijdagnacht twee nachttreinen van Arriva. Deze vertrekken na middernacht vanuit Groningen en Maastricht en hebben als eindbestemming Schiphol. Vroeg op zaterdagochtend rijden de Arriva-treinen vanuit de Randstad weer terug naar Groningen en Maastricht. De ticketprijs wordt vanaf 9 februari aangepast, afhankelijk vanaf welk station de reiziger meereist.

Open nieuwsartikel

Vanaf 1 februari 2024 bussen in plaats van treinen tussen Bad Nieuweschans en Weener

Vanaf 1 februari rijden er geen treinen tussen Bad Nieuweschans en Weener. De treinvrije periode duurt tot en met 14 december 2024. Er rijdt een stopbus tussen Bad Nieuweschans en Leer. De beschadigde spoorbrug Friesenbrücke bij Weener wordt hersteld en zijn er werkzaamheden aan het spoor voor de Wunderline aan het Duitse en Nederlandse deel.

Open nieuwsartikel

Arriva's Thús en Noar Hoes: de laatste WINK-treinen waarin je je thuis voelt

Op 21 december zijn onze laatste WINK-treinen onthuld!

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Links een witte elektrische vuilniswagen met bestuurder en rechts een rode elektrische Arriva-bus met chauffeur onder laadinfra.

Arriva en Brabants Afval Team (BAT) delen ’s nachts stroom om netcongestie te omzeilen

Arriva en het Brabants Afval Team (BAT) gaan samen met netbeheerder Enexis een experiment starten door stroomtransportcapaciteit in de nacht te verschuiven van BAT naar Arriva.

Open nieuwsartikel