Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Arriva trein op het spoor op het station van Leeuwarden.

Arriva treinen tussen Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle vanaf 2025 stap dichterbij

Publicatiedatum
Geplaatst 03-03-2023

Arriva diende eind 2022 een aanvraag in bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor het, vanaf 2025, rijden van stop- en sneltreinen op de trajecten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle. Het vervoersbedrijf deed hiermee een beroep op de Europese wetgeving die verbindingen op basis van open toegang toelaat op het spoor. De door het Ministerie van I&W daarop aangevraagde economische evenwichtstoets kan volgens de ACM niet worden gedaan. Ook een schorsing van de procedure is door de ACM afgewezen.

Dat betekent dat Arriva-treinen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden met veel meer aanbod voor de reizigers en extra stops bij bijvoorbeeld het Thialfstadion en extra ritten in de spits, vanaf 2025 een stap dichterbij komen.  

Geen toets aan HRN
Na de aanvraag van Arriva bij de ACM werd door het Ministerie van I&W een economische evenwichtstoets aangevraagd. De basis voor die toetsing is het HRN (Hoofdrailnet). ACM wijst die aanvraag van het Ministerie af. Ook het verzoek tot schoring van de procedure is afgewezen.

Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland: “Arriva verwelkomt het besluit van de ACM over het afwijzen van het verzoek van het Ministerie van I&W tot het uitvoeren en schorsen van een economische evenwichtstoets. Daarmee is de weg vrij voor Arriva om de beide verbindingen vanaf 2025 te rijden. Arriva zet hiermee een stap in het versterken van het Nederlandse openbaar vervoer netwerk, specifiek in het noorden. Ook de politieke wens om snel weer met treinen te stoppen bij Thialf wordt hiermee gerealiseerd vanaf 2025. Elk uur gaan er voortaan twee treinen stoppen! We stimuleren zo steeds meer reizigers om te kiezen voor deze duurzame manier van reizen.”


Arriva verbindt
Met de dienstverlening op deze beide trajecten wordt het noorden via de trein beter ontsloten. De plannen van Arriva omvatten onder andere extra sneltreinen tussen Groningen en Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen. De aangeboden treinverbindingen zijn een aanvulling op intercitylijnen die het noorden verbinden met de rest van het land. Daarnaast wordt op beide trajecten tijdswinst gerealiseerd voor de reiziger.

Nieuwe kansen
Groningen- Zwolle
De Arriva sneltreinen stoppen niet alleen in Assen, maar ook in Hoogeveen, dat daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt. Voor Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in Staphorst als het aan Arriva ligt. 
Leeuwarden-Zwolle
Arriva wil twee stoptreinen per uur rijden tussen Leeuwarden en Zwolle, die stoppen op alle tussengelegen stations. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion (Thialf) en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen. 
Een extra station bij Thialf maakt ook deel uit van de verkiezingscampagne van partijen in het noorden. Vanaf 2025 stopt de Arriva trein twee keer per uur bij het IJsstadion.

Open Access
Europese wetgeving maakt het vervoerders mogelijk om voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aan te bieden op het spoor, het zogeheten treinvervoer op basis van open toegang. Eerder heeft Arriva - succesvol - aanvragen ingediend waardoor er nu door de vervoerder wekelijks een nachttrein worden gereden op vrijdag-zaterdagnacht tussen Maastricht- Schiphol en v.v. (sinds  medio dec 2022) en Groningen-Schiphol en v.v.(sinds jan 2023).


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel