Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Drie mensen in Arriva-uniform staan tussen plantenbakken met bomen en lachen naar de camera.

Mensen, cultuur en natuur met elkaar verbinden

Publicatiedatum
Geplaatst 02-05-2022

Samen met Arcadia hebben we vandaag bekend gemaakt dat wij de mobiliteitspartner zijn van Arcadia. Deze zomer brengt Arcadia 100 dagen lang een breed cultureel programma in Fryslân.

Arcadia wordt georganiseerd door dezelfde organisatie die ook de Culturele Hoofdstad (Leeuwarden-Fryslân 2018) organiseerde, ook toen waren wij één van de hoofdpartners. Arcadia en Arriva vinden elkaar in het gedeelde streven naar goed voorouderschap, de wereld beter en mooier achterlaten voor de volgende generatie.

Samen willen we mensen, steden en dorpen verbinden met cultuur en natuur
De samenwerking werd vandaag officieel onderstreept door drie medewerkers van Arriva in het BoskDok, de kraamkamer van de bomen van Bosk, een van de grote trekkers van Arcadia.

Immie Jonkman, directeur Arcadia, is verheugd met Arriva als hoofdpartner. "Op een duurzame manier reizen naar de evenementen sluit goed aan bij de visie van Arcadia. Met ons programma willen we, samen met veel partners, werken aan een betere wereld. Arriva is dan ook een partner waar we blij mee zijn, we werken aan dezelfde doelstelling: het zijn van de beste voorouder voor de generaties na ons."

Arcadia vindt plaats van 6 mei tot en met 14 augustus en presenteert een breed programma, verspreid over 100 dagen en door de gehele provincie, van stad tot dorp. Er worden 750.000 bezoeken verwacht.

Milfred Hart, regiodirecteur Arriva, is trots op de samenwerking met Arcadia: “Als mobiliteitspartner dragen wij bij aan de bereikbaarheid van de vele voorstellingen en evenementen. Door het stimuleren van het gebruik van openbaar vervoer en aanvullend deelvervoer biedt Arcadia een duurzame oplossing voor de bezoekers. Maar ook onze mensen, die voornamelijk wonen en werken in de regio, zijn trots om na het succes van Culturele Hoofdstad 2018 weer van waarde te kunnen zijn en onze reizigers te mogen inspireren en verbinden met de prachtige evenementen van Arcadia.”

Als hoofdpartner kijken wij er naar uit om Arcadia zo bereikbaar mogelijk te maken voor iedereen door duurzaam vervoer te bieden 
Met onze nieuwe reisapp glimble bieden we naast openbaar vervoer ook deelvervoer aan bij verschillende evenementen, zoals deelfietsen. Ook zorgen we ervoor dat bij de grote evenementen aanvullend openbaar vervoer beschikbaar is.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel