Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Een strip LED-verlichting op de tegels bij een bushalte in het donker.

Zeker weten dat de bus stopt

Thema
Duurzaam
Publicatiedatum
Geplaatst 26-04-2022

Zekerheid dat de bus stopt bij de halte waar een reiziger staat te wachten. Arriva start, samen met de provincie Zuid-Holland en OFN, een proefproject om te zorgen dat ook in het donker de buschauffeur ziet dat er reizigers bij de halte staan die willen instappen. De proef start eind april en vindt plaats op de halte aan de Wassenaarseweg/1e Mientlaan in Katwijk.

Op niet goed verlichte haltes in het donker, komt het voor dat een bus doorrijdt omdat de buschauffeur niet ziet dat er reizigers bij de halte staan. Arriva doet er alles aan om dit te voorkomen. Met behulp van de proef onderzoeken de partijen of de reizigerstevredenheid nog verder kan worden verbeterd. Daarnaast wordt gekeken of de uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof vermindert door minder onnodig uitvoegende, stoppende en optrekkende bussen. Tegelijkertijd probeert Arriva te voorkomen dat de bus bij een halte stopt waar geen reizigers staan, om de doorstroming van het verkeer te verbeteren.

Proef lichtlijn in het donker
Arriva heeft de ambitie om in 2025 CO2-neutraal te werken. De organisatie investeert daarom ook graag in innovaties die bijdragen aan deze ambitie en daarnaast ook nog een kwaliteitsverbetering voor de reiziger zijn.

Met de proef in Katwijk wordt een systeem getest dat de aanwezigheid van reizigers detecteert bij de halte en de buschauffeur van tevoren een signaal geeft op wachtende instappers. In de stoeprand bij de haltes is een lichtlijn aangebracht die op de donkere momenten van de dag geel gekleurd is. In dat geval ziet de chauffeur dat er geen reizigers wachten en de bus kan doorrijden.

De bus hoeft niet in- en uit te voegen en de chauffeur hoeft niet af te remmen en weer op te trekken. Wat weer CO2-uitstoot en fijnstof bespaart. Als er een reiziger bij de halte wacht om in te stappen, wordt deze door speciale technologie waargenomen en kleurt de lichtlijn mintgroen. In dat geval weet de chauffeur dat er een reiziger bij de halte aanwezig is en laat de reiziger instappen.

Gedeputeerde Frederik Zevenbergen: “De provincie vindt het belangrijk dat iedereen snel, veilig en duurzaam van A naar B kan reizen. Of je nu naar school gaat of naar je werk, goederen moet bezorgen of een bezoek brengt aan vrienden. Daarom investeren we in alle vormen van vervoer, waaronder openbaar vervoer”.

Bij een succesvolle afsluiting van de proefperiode, waarbij doelstellingen van deze proef zijn behaald, stelt OFN de technologie beschikbaar voor een bredere toepassing bij haltes in Nederland.

LED verlichting bij bushalte Arriva Zuid-Holland Noord


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Podcast introductie Trein vol verhalen met De ridders van het eerste uur tussen Almelo en Mariënberg

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Bovenaanzicht van een vierkant gebouw (werkplaats Tilburg) met rechts daarvan een stuk of 10 bravo bussen bij laadinfra.

Nieuwbouw stalling Tilburg bereikt hoogste punt

Onlangs bereikte de nieuwbouw van de Arriva-stalling in Tilburg het hoogste punt. Naast een stalling heeft deze locatie dadelijk een state-of-the-art Zero-Emissie werkplaats. Deze nieuwbouw is onderdeel van de elektrificatie van het openbare busvervoer van Arriva in Tilburg.

Open nieuwsartikel
drie mensen op het station met een vergrootte meedoen pas in de hand met op de achtergrond een arriva trein

Verlenging Meedoen Pas voor gratis reizen met bus en trein in Gemeente Het Hogeland

Gemeente, Arriva en OV-bureau Groningen Drenthe verlengen contract voor nogmaals vier jaren

Open nieuwsartikel