Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Twee mannelijke buschauffeurs zitten voorin de bus en steken hun duim op, terwijl het buiten donker is.

Arriva Touring naar Oekraïne

Thema
Sociaal
Publicatiedatum
Geplaatst 16-05-2022

Sinds dit voorjaar zijn in Oekraïne meer dan een miljoen mensen gevlucht voor het oorlogsgeweld. Om een deel van die vluchtelingen in Nederland op te vangen, worden overal hulpacties opgezet. Arriva geeft onder haar sociale ambities aan maatschappelijk betrokken te willen zijn. Er kwamen legio kansen langs om die betrokkenheid ook daadwerkelijk om te zetten in actie.

Maar welke kies je dan? En wat maak je mee? We spraken Nicole van der Zwet van Arriva Touring en chauffeurs Martin de Vries en Wim Hoeve hierover.

Écht het verschil
Nicole: “We wilden graag onze bijdrage leveren maar vinden het ook belangrijk te weten dat we écht het verschil kunnen maken. We zetten immers onze bussen gratis in en zochten daarom naar een goed gecoördineerde actie. Er werden twee kansrijke initiatieven geselecteerd die we elk met één bus ondersteunden. Chauffeurs Martin en Wim van Touring én Frank Lipman en Ferry van Assendelft van Wijck van het Schipholteam zeiden geheel belangeloos vervolgens hun medewerking toe.”

De eerste bus werd gereden door Martin en Wim. Een tweede vertrok later met Frank en Ferry aan het stuur. De bussen werden voor de heenweg door Arriva volgeladen met voedsel en drinkwater. Bestemming: Warschau. Omdat de hulpacties van tevoren goed gecoördineerd waren met hulpverleners in Polen, lukte het steeds om met een volle bus met Oekraïense vluchtelingen terug te rijden.

Elke druppel telt
Martin: “Onze hulp was bescheiden van omvang, maar binnen onze mogelijkheden gelukkig wel heel effectief.” Wim daarover: “Je zou kunnen zeggen een druppel op de gloeiende plaat. Maar je zal maar net onder die druppel staan.” In Polen zagen Wim en Martin een waar ‘leger van vrijwilligers’ aan de slag. Wim: “Zij werkten daar keihard om alle vluchtelingen onderdak en verzorging te bieden. We zagen bij het station in Warschau hoe er dagelijks (warme) maaltijden werden bereid voor enkele duizenden mensen. Het voedsel dat wij mee hebben genomen kwam dus goed van pas. We zagen ook een groot congrescentrum met eindeloze rijen veldbedden voor zo’n zesduizend mensen. Er waren slechts acht douches! De logistiek is duizelingwekkend in omvang en complexiteit. Respect voor al die hardwerkende hulpverleners!”

Goed terecht
De vluchtelingen die met Martin en Wim terug reden waren voornamelijk vrouwen en kinderen. Het merendeel afkomstig uit de regio Marioepol. Martin: “Zij hadden halsoverkop hun thuis moeten verlaten. Ze reisden alleen met het meest noodzakelijke en het meest dierbare. Opmerkelijk genoeg zagen we eigenlijk geen zichtbare wanhoop of expressieve emotie. Daarvoor was iedereen veel te moe en te zeer ontdaan door alle doorstane ontberingen. Er was vooral gelatenheid en stille berusting, waarachter grote zorgen en intens verdriet verborgen lagen.” Na aankomst in Nederland hebben de vluchtelingen hun weg gevonden. De medereizigers uit de bus van Martin en Wim werden in samenwerking met de veiligheidsregio Friesland eerst medisch verzorgd. Daarna werden ze opgevangen in de voormalige zorglocatie Nieuw Mellens in Leeuwarden waar ze in elk geval tot oktober kunnen blijven. De reizigers uit de bus van Frank en Ferry gingen naar gastgezinnen.

Wim: “Deze mensen spreken alleen Oekraïens, maar we konden merken dat ze heel dankbaar zijn voor de steun en opvang.”


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel