Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Twee vrouwen en twee mannen staan voor een blauw-witte Arriva-trein met daarop de tekst "Reinier Paping".

Schaatslegende Reinier Paping heeft ‘eigen’ trein

Publicatiedatum
Geplaatst 05-07-2022

Een eigen postzegel en standbeeld heeft schaatslegende Reinier Paping al en sinds deze week kan daar ook een ‘eigen’ trein aan worden toegevoegd. De ‘Reinier Paping’ trein is dinsdag 5 juli op station Zwolle officieel ‘gedoopt’ door Monique en Karin, de twee dochters van Reinier. Ook schaatser Erben Wennemars, die jarenlang over de vloer kwam bij de familie Paping, was aanwezig bij dit bijzondere postuum eerbetoon.

Naamloze trein
Tot voor kort reed een van de 15 treinen van de Vechtdallijnen van Zwolle naar Emmen nog naamloos rond. Vanwege het overlijden van Reinier Paping eind vorig jaar, kwam Stentor-lezer (en oud-stadsdichter) Jannes Kuik uit Ommen op het idee om de trein te vernoemen naar Paping. Arriva is aan de slag gegaan en in overleg met de nabestaanden is dit prachtige eerbetoon werkelijkheid geworden.

Met fietsen ben je net zo snel
Dochter Monique: “We vinden het een prachtig gebaar. Wat zal hij trots zijn geweest als hij hier nog bij had kunnen zijn. Onze vader fietste heel veel. Door Dalfsen, Ommen, Hoonhorst; hij was soms uren weg. Het Vechtdalgebied past hem als een jas. Zelf nam hij nauwelijks de trein, want zo zei hij altijd ‘een trein stopt overal en met fietsen ben je gewoon net zo snel’. Ik denk dat hij onderweg nu wel had geglunderd wanneer hij bij een spoorwegovergang zijn eigen trein voorbij had zien rijden. Onze vader was eigenlijk een heel bescheiden man, zo zijn we ook opgevoed. Eigenlijk was het een beetje een stiekeme glunderaar”, vertelt Monique.

Huisvriend en oud-schaatser Erben Wennemars: “Het is gewoon jullie vader die de allerzwaarste schaatstocht ooit heeft gewonnen. Zijn naam wordt alleen maar groter. Wij hebben de eer gehad om hem te mogen kennen. Als iemand het verdient om met een naam op de trein te staan, is hij het wel. Hij is echt een kind van het Vechtdal met zijn sportwinkel in Zwolle en een standbeeld in Ommen. Hij fietste heel graag in het Vechtdal. Dat vond hij mooi. De Vechtdallijnen gaan door ‘zijn land’. Echt, Reinier is een van de grootste sport-iconen uit de Nederlandse geschiedenis. Over 100 jaar heeft iedereen het nog over hem en de barre tocht in 1963. Zou hij trots zijn? Echt 100 procent!“

Namenwedstrijd
In 2012 werden alle treinen van de Vechtdallijnen voorzien van een naam. Er werd zelfs een speciale namenwedstrijd voor georganiseerd. Ook toen kwam ‘Reinier Paping’ al voorbij als naamsuggestie. Uiteindelijk viel de naam net buiten de boot qua hoeveelheid stemmen. Echter vooraf was al wel toestemming gevraagd aan Reinier of hij wel met zijn naam op een trein wilde. Destijds gaf hij al aan hier geen bezwaar tegen te hebben en zette dan ook zijn handtekening ter goedkeuring. De dochters van Reinier kregen bij de onthulling maandag de officiële toestemmingsverklaring in een lijstje cadeau.

Tocht der tochten
Reinier groeide op in Dedemsvaart. Op 18 januari 1963 deed hij op 31-jarige leeftijd mee aan de Elfstedentocht. Bij de start was het 18 graden onder nul, er lag een dik pak sneeuw en in de loop van de dag stak er ook nog een krachtige noordoosterwind op. Paping legde meer dan de helft van de tocht alleen af. Hij finishte na 10 uur en 59 minuten. De nummer twee, Jan Uitham, volgde pas 22 minuten later.

Na zijn schaatscarrière begon Paping een sportwinkel in Zwolle. Op 18 januari 2003, veertig jaar na de Tocht der Tochten, ontving Paping in Koudum tijdens een reünie van deelnemers aan de historische Elfstedentocht een lintje en werd hij bevorderd tot lid in de Orde van Oranje-Nassau. Om de vijftigste verjaardag van de Elfstedentocht te gedenken, verscheen op 2 januari 2013 een speciale postzegel met de beeltenis van Reinier Paping. In Ommen staat bij de Vecht een monument dat herinnert aan zijn Elfstedentochtoverwinning. Op 20 december vorig jaar overleed Paping na een kort ziekbed op 90-jarige leeftijd.

Een man in een geel hesje plakt de letters 'Reinier Paping' op een blauw-witte Arriva-trein.

Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel