Direct naar inhoud

NIEUW: Arriva lanceert podcast 'De ontdekkingsreis'

Publicatiedatum
Geplaatst 15-04-2025

Vanaf nu ben je via Spotify in de gelegenheid om te luisteren naar het verhaal achter innovaties bij Arriva Nederland.

Hoe komt gratis openbaar vervoer voor alle minima in Limburg tot stand? En hoe wordt bijvoorbeeld een gloednieuwe nachttreindienst bedacht én met succes uitgevoerd? Je hoort het allemaal in de nieuwe podcast van Arriva Nederland: 'De ontdekkingsreis'. 

De eerste aflevering staat nu online 
Arriva's nachttreinen zijn hot. Vrijdagnacht van Maastricht naar Schiphol? Regelen we. Vrijdagnacht van Groningen naar Schiphol? Doen we! 
En ook een nachttrein van Zwolle, via Lelystad en Almere naar Amsterdam Centraal en Schiphol werd onlangs ingeregeld. Maar hoe werkt dit? En waarom moet dit via een speciaal proces dat open toegang heet? 

Klik hier en luister nu naar de eerste aflevering over de Arriva nachttrein. 

Ontdek de magie van de Arriva Nachttrein 
In onze nieuwste podcastaflevering nemen we je mee achter de schermen van een uniek project: de Arriva nachttrein.

Een nachtelijke reis door Nederland
In deze aflevering hoor je hoe Arriva het al twee jaar lang voor elkaar krijgt om in het holst van de nacht twee gezellig drukke nachttreinen te laten rijden via een nieuwe constructie: open toegang. Achter de tekentafel stond Sjoerd Wijnsma, die vertelt over de bijzondere aspecten van de nachttrein. Deze treinen rijden helemaal op eigen initiatief dwars door het land; unieke treinverbindingen in Nederland.

Verslag vanuit de cabine
Machinist Björn Schoester deelt zijn ervaringen vanuit de cabine. Hij beschrijft de aparte sfeer die er in de nacht hangt en de diverse reizigers die gebruik maken van de nachttrein, van vakantiegangers tot feestvierders. Björn geeft een kijkje in de voorbereidingen en de praktische aspecten van het rijden van de nachttrein.

Reizigers aan het woord
Tijdens de reis wordt er ook gesproken met reizigers. Hoe ervaren zij deze nachttrein? 

De grootste kansen volgens Suzanne Hiemstra
Director of the Seamless Personal Mobility Lab aan de TU in Delft, Suzanne Hiemstra, vertelt waar volgens haar de grootste kansen liggen voor de nachttrein. Ze benadrukt dat het een slimme manier is om de capaciteit van het spoor beter te benutten en dat de nachttrein voorziet in een specifieke behoefte van reizigers. "Ik denk dat ze inderdaad wel uniek zijn daarin in Nederland. En dat het ook een slimme manier is om de capaciteit van het spoor beter te benutten," aldus Hiemstra. 

Een geslaagd experiment
Sjoerd Wijnsma, projectmanager open access van Arriva Nederland, reflecteert op het succes van de nachttrein. Hij legt uit hoe Arriva dit project heeft opgezet, van de eerste ideeën tot de uitvoering. Het marktonderzoek, de samenwerking met ProRail en de uitdagingen die overwonnen moesten worden, komen allemaal aan bod.

Toekomstplannen
Arriva heeft ambitieuze plannen voor de toekomst. Er zijn aanvragen gedaan voor nieuwe lijnen, zoals Groningen-Parijs, en er wordt gekeken naar mogelijkheden om nog meer nachttreinen te laten rijden. Zo werd in maart 2025 een nieuwe nachttrein van Arriva met stops in Zwolle, Almere en Lelystad gestart. Dit alles met het doel om de bestaande reiziger van dienst te zijn en nieuwe reizigers te trekken. 

Luister naar de volledige aflevering en ontdek hoe Arriva de nachttreinen tot een succes maakt. De podcast is beschikbaar via Spotify


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht

Arriva wint aanbesteding Vechtdallijnen 2028-2043

Het langverwachte besluit is genomen. Arriva mag de komende jaren vanaf december 2028 nog eens 15 jaar door blijven rijden met de treinen op de Vechtdallijnen. Vandaag maakte de provincie Overijssel bekend dat het ov-contract met een waarde van ruim 650 miljoen euro in dit concessiegebied aan Arriva is gegund. En vanzelfsprekend is Arriva hier bijzonder blij mee.

Open nieuwsartikel
Sociaal
Een trein in Limburg met verlaagde instap die geschikt is voor rolstoelers om in te stappen bij | Ariva

Arriva breidt reisassistentie uit naar alle 40 stations in Limburg

De provincie Limburg investeert per direct extra in reisassistentie. Deze subsidie stelt Arriva Limburg in staat om reisassistentie aan te bieden op álle 40 treinstations binnen onze concessie. Een belangrijke stap richting een toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen!

Open nieuwsartikel

Gratis ov voor minima in Limburg: ontdek Arriva Dal Vrij Limburg in onze nieuwste podcastaflevering

Sinds april 2025 ben je via Spotify in de gelegenheid om te luisteren naar het verhaal achter innovaties bij Arriva Nederland. In de tweede aflevering hoor je alles over Arriva Dal Vrij Limburg. Gratis ov voor minima in Limburg.

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Medewerker bemonstert de voorruit van een Arriva bus om de staat vd biodiversiteit in het gebied te bepalen.

Arriva helpt biodiversiteit in kaart brengen met bussen

In samenwerking met start-up EcoPulse start Arriva in mei en juni in Limburg en het oosten van Brabant een bijzondere pilot. Door kleine DNA-deeltjes van onze bussen te halen, krijgen we beter inzicht in de biodiversiteit. Daarmee leren we over micro-organismen en diersoorten in de regio zodat boeren, bedrijven, onderzoekers en overheden betere en duurzamere keuzes kunnen maken. De pilot heeft géén invloed op de dienstregeling.

Open nieuwsartikel
Rode Bravo Solarisbus  rijdt als lijn 5 over het verkeersplein in  Den Bosch| Arriva

Sneller, slimmer, meer: Arriva lanceert nieuwe busdienstregeling West-Brabant vanaf 6 juli

Vanaf zondag 6 juli 2025 start in West-Brabant een compleet nieuwe busdienstregeling. Hierdoor wijzigen de routes, de tijden en de lijnnummers van de bussen in West-Brabant. De nieuwe dienstregeling kent een forse uitbreiding en bestaat uit een sterk netwerk van Bravodirect, Bravo stads- en streeklijnen, Brabantliners en buurtbuslijnen.

Open nieuwsartikel
Eerste RRReis trein van Arriva rijdt nu in Achterhoek Rivierenland | Arriva

Eerste RRReis-trein van Arriva rijdt in dienstregeling

Op vrijdag 9 mei om 6.30 uur ging de eerste trein van Arriva in de RRReis-kleuren officieel de dienstregeling in op het baanvak Zutphen-Winterswijk. Trein 374 met de naam Jan Terlouw is in de afgelopen weken veranderd van rood-wit naar paars-blauw-groen. Alle 24 treinen van Arriva in de Achterhoek en Rivierenland krijgen de komende tijd deze flinke metamorfose.

Open nieuwsartikel
Kun je vinden wat je nodig hebt?