Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Een man met een koptelefoon en een vrouw zitten in de natuur en hebben een gesprek. Onderaan in het beeld staat een audiospoor.

Een driedelige podcastserie: Arriva heet je welkom bij Arcadia

Thema
Sociaal
Publicatiedatum
Geplaatst 23-08-2022

“Stel je zit in een trein, bus of op de fiets en in plaats van je telefoon te pakken en bijvoorbeeld een podcast te beluisteren, doe je even helemaal niks. Je kijkt om je heen naar het landschap. Kijk eens goed naar wat je ziet en stel je eens voor hoe dat landschap eruit zou kunnen zien over 10 jaar, of over 50 jaar. Wat zou jouw rol daarin kunnen zijn? Kortom, wat je vandaag doet, wat betekent dat voor de wereld van morgen?”

In deze driedelige podcastserie “Arriva heet je welkom bij Arcadia” stellen wij steeds dezelfde vraag: Wat je vandaag doet, wat betekent dat voor de wereld van morgen? Als partner van Arcadia werken we samen aan deze doelstelling. Met deze podcast serie hopen we je aan het denken te zetten over wat jij kan betekenen voor de wereld van vandaag én van morgen.

Aflevering 1: Bosk

Luister naar de podcast

“Wat we hier aan het doen zijn is nog nooit eerder gedaan op de wereld. Er trekt een bos door de stad. Een prachtige titel voor een sprookje”

Kunstenaar en landschapsarchitect Bruno Doedens denkt bij alles wat hij doet veel na over de vraag hoe het landschap er in de toekomst uit ziet en wat onze rol daarin is. Bijvoorbeeld als hij met een groep van meer dan 80 vrijwilligers, 100 dagen lang, een bos van 1200 bomen door de binnenstad Leeuwarden laat wandelen.

Onderwerpen die besproken worden zijn:

  • “Een onmogelijk project”. Hoe is dat Bosk ooit in gang gezet?
  • “Als bomen kunnen wandelen kunnen wij ook veranderen” Wat bedoelt Bruno daarmee?
  • Welke verhalen zijn tijdens Bosk ontstaan? Wat gaan we hier in de toekomst van merken?

Aflevering 2: Paradystersyl

Luister naar de podcast

Tijdens de 100 dagen van Arcadia nemen jonge makers jou mee naar hun ‘Arcadia-to-be’. Ze laten je zien wat hen bezighoudt en hoe het beter kan, met eigenzinnige projecten die ze zelf ontwikkeld hebben.

Projectleider van Broei, Tamara Schoppert, neemt ons mee naar Paradystersyl, waar 7 jonge makers een voorstelling gemaakt hebben om ons wakker te schudden: We moeten wat doen om de aarde te redden. Volgens Sybrich van Hulst, een van de makers, zou het al goed zijn als iedereen een klein stapje doet, want dan kunnen we ergens komen. Als we niks doen gaat het sowieso verkeerd. Ze maakten een aangrijpende voorstelling, waar aan het einde toch een sprankje hoop gloort.

Voor Tamara Schoppert is het belangrijk om jonge makers de kans te geven om op een professionele manier kunst te maken, met hulp van gevestigde professionals. Want creativiteit en maken zijn verschrikkelijk belangrijk voor de toekomst. Ze wil jongeren een stem geven.

Aflevering 3: Het verdriet van de Zuiderzee

Luister naar de podcast

Het Verdriet van de Zuiderzee is de succesvolle muziektheatervoorstelling die in augustus en september van dit jaar werd gespeeld op de prachtige locatie van het Oudemirdumklif. Het publiek kwam uit het hele land kijken naar dit verhaal over wat er verloren ging door de aanleg van de afsluitdijk.

Met schrijver en regisseur Geert Lageveen kijken we terug op de voorstelling en de geschiedenis erachter. Hij wilde iets maken wat midden in deze tijd staat, door te kijken naar het verleden. Want als we niet weten waar we vandaan komen, weten we ook niet waar we naartoe moeten.

Wat hem trof was dat veel vissers meewerkten aan de aanleg van de afsluitdijk, waarmee ze in feite hun eigen ondergang bespoedigden. Dat is volgens hem de kern van de mensheid, die niet verder vooruit kan kijken dan een paar jaar. Lageveen hoopt dat kunst (en dus ook deze voorstelling) ertoe bij kan dragen dat we ons best doen om toch verder te gaan kijken.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel