Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Een man bevestigt blauwe stickers op een rode Arriva-trein in een werkplaats.

Treinen in het Noorden kleuren blauw

Publicatiedatum
Geplaatst 24-08-2022

De rode GTW-treinen van Arriva in regio Noord zijn volledig vernieuwd en rijden de komende 15 jaar in het blauw. In 2,5 jaar tijd zijn de treinen van binnen en buiten verbouwd door treinbouwer Stadler in Blerick. Met de vernieuwde blauwe GTW-treinen ervaart de reiziger eerste klas reiscomfort.

In de afgelopen 2,5 jaar heeft Arriva 50 GTW-treinen onderhanden genomen met een doorlooptijd van ongeveer 5 weken per trein. De ombouw van de treinen die rijden in Friesland en Groningen is afgerond, in totaal gaat het hier om 43 treinen. De GTW-treinen die ook in Duitsland rijden moeten nog verbouwd worden. Eén daarvan is al verbouwd en wordt momenteel gekeurd in Duitsland. Wanneer deze is goedgekeurd kunnen ook de laatste GTW-treinen verbouwd worden.

Geen onderscheid meer tussen eerste en tweede klas
In de vernieuwde GTW-treinen en ook in de WINK-treinen is geen onderscheid meer tussen eerste en tweede klas zitplaatsen. Met de vernieuwde treinen betaalt de reiziger de prijs voor de tweede klas maar ervaart het comfort van de eerste klas.

Het reiscomfort van de reiziger is vergroot door een groot aantal vernieuwingen:

  • Oplaadpunten bij iedere stoel
  • Gescheiden afvalinzameling
  • Gebruik van e-leather (duurzamere optie voor leer) op de hoofdsteunen
  • Zitplaatsindicator aan de buitenzijde van de trein
  • Schermen met reisinformatie in gehele trein
  • Toilet met verschoontafel voor baby’s
  • Geen eerste klas meer, maar een volledige trein met dezelfde hoogwaardige kwaliteit en voorzieningen (inclusief een afgesloten stiltecoupé)

Arriva op weg naar Zero Emissie 2035
In de treinconcessie die december 2020 van start is gegaan, zijn flinke stappen gezet in het verduurzamen van het treinvervoer op de Noordelijke Lijnen. “We investeren in innovatieve technieken die de CO2-uitstoot, nu en in de toekomst, verlagen. Daarnaast benutten we de komende contractperiode om in 2035 klaar te zijn voor volledig zero emissie treinvervoer in het Noorden” laat regiodirecteur Milfred Hart van Arriva weten.

Naast een nieuwe look hebben de vernieuwde GTW-treinen batterijen die de remenergie opslaan. Hierdoor zijn ze niet alleen duurzamer, ook zijn ze stiller op het station. Door de remenergie op te slaan hoeft de trein namelijk niet stationair te draaien bij stilstand om alle systemen, zoals verlichting en airco, werkende te houden.

Bekijk hier het videopersbericht waarmee we een kijkje geven in het vernieuwingsproces van de GTW treinen. In Blerick-Venlo heeft treinbouwer Stadler hard gewerkt aan het vernieuwen van de GTW-treinen.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Duurzaam

Nieuwe duurzame pand en werkplaats Doetinchem feestelijk geopend

In Doetinchem is donderdagmiddag het nieuwe pand inclusief de werkplaats feestelijk geopend door monteurs Tycho en Hans. Beide techneuten knipten met een megaschaar een lint door en stapten over de drempel van het gloednieuwe pand aan de Industrieweg.

Open nieuwsartikel
Sociaal
Twee dames onthullen de videohulpzuil op het station van Winschoten

Videohulpzuil van Arriva feestelijk onthuld op station Winschoten, ook in Roermond start nu de proef

Reizigers kunnen vanaf nu ‘live’ vragen stellen aan klantenservice Arriva. Arriva zoekt voortdurend naar mogelijkheden om de service-ervaring van reizigers te verbeteren. De videohulpzuil is een nieuwe vorm van service verlening van Arriva. Vandaag werd op station Winschoten de videohulpzuil van Arriva feestelijk onthuld aan alle betrokkenen. De zuil blijft een half jaar staan en geeft reizigers de mogelijkheid ‘live’ vragen te stellen aan de klantenservice van Arriva.

Open nieuwsartikel
Sociaal
Blauw- witte reddingsboot  met neonoranje accenten van de Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij  vaart op volle zee

Arriva steunt belang Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) tijdens het 200-jarige jubileum

Dat doen we door de KNRM ruimte te geven op de schermen die in de Arriva treinen en bussen in Fryslân hangen. Ze kunnen daar een KNRM boodschap laten zien. Én onze bussen op Vlieland, Terschelling en Ameland worden helemaal in KNRM sfeer gebracht met een bestickering.

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Arriva-directeur Jan Pieter Been staat bij een jong aangeplant boompje op een veld vol wilde groene bergroeiing. Aan de andere kant van het boompje staat Joris Hogenboom, directeur bij Brabants Landschap.

Na één jaar samenwerking Arriva - Brabants Landschap al zichtbaar resultaat

Een jaar geleden kondigden Arriva Regio Zuid en Brabants Landschap aan dat ze gingen samenwerken. Dankzij de bijdragen van Arriva ontwikkelt Brabants Landschap in West-Brabant, bij Buurtschap Vuchtschoot 6.000 m2 natuur.

Open nieuwsartikel
Sociaal
Limburgse Arriva bus op het busstation in Maastricht. Voorin stapt een jongen in de bus en achterin gaat een oudere meneer met een rollator naar binnen om hun reis te beginnen.

Iedereen doet mee met Dal Vrij Limburg

Arriva vindt dat openbaar vervoer toegankelijk moet zijn voor iedereen. We zijn daarom blij dat we met de provincie Limburg een belangrijke stap hebben gezet om openbaar vervoer toegankelijker te maken. Dat doen we met het Dal Vrij Limburg abonnement.

Open nieuwsartikel
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel