Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Een man bevestigt blauwe stickers op een rode Arriva-trein in een werkplaats.

Treinen in het Noorden kleuren blauw

Publicatiedatum
Geplaatst 24-08-2022

De rode GTW-treinen van Arriva in regio Noord zijn volledig vernieuwd en rijden de komende 15 jaar in het blauw. In 2,5 jaar tijd zijn de treinen van binnen en buiten verbouwd door treinbouwer Stadler in Blerick. Met de vernieuwde blauwe GTW-treinen ervaart de reiziger eerste klas reiscomfort.

In de afgelopen 2,5 jaar heeft Arriva 50 GTW-treinen onderhanden genomen met een doorlooptijd van ongeveer 5 weken per trein. De ombouw van de treinen die rijden in Friesland en Groningen is afgerond, in totaal gaat het hier om 43 treinen. De GTW-treinen die ook in Duitsland rijden moeten nog verbouwd worden. Eén daarvan is al verbouwd en wordt momenteel gekeurd in Duitsland. Wanneer deze is goedgekeurd kunnen ook de laatste GTW-treinen verbouwd worden.

Geen onderscheid meer tussen eerste en tweede klas
In de vernieuwde GTW-treinen en ook in de WINK-treinen is geen onderscheid meer tussen eerste en tweede klas zitplaatsen. Met de vernieuwde treinen betaalt de reiziger de prijs voor de tweede klas maar ervaart het comfort van de eerste klas.

Het reiscomfort van de reiziger is vergroot door een groot aantal vernieuwingen:

  • Oplaadpunten bij iedere stoel
  • Gescheiden afvalinzameling
  • Gebruik van e-leather (duurzamere optie voor leer) op de hoofdsteunen
  • Zitplaatsindicator aan de buitenzijde van de trein
  • Schermen met reisinformatie in gehele trein
  • Toilet met verschoontafel voor baby’s
  • Geen eerste klas meer, maar een volledige trein met dezelfde hoogwaardige kwaliteit en voorzieningen (inclusief een afgesloten stiltecoupé)

Arriva op weg naar Zero Emissie 2035
In de treinconcessie die december 2020 van start is gegaan, zijn flinke stappen gezet in het verduurzamen van het treinvervoer op de Noordelijke Lijnen. “We investeren in innovatieve technieken die de CO2-uitstoot, nu en in de toekomst, verlagen. Daarnaast benutten we de komende contractperiode om in 2035 klaar te zijn voor volledig zero emissie treinvervoer in het Noorden” laat regiodirecteur Milfred Hart van Arriva weten.

Naast een nieuwe look hebben de vernieuwde GTW-treinen batterijen die de remenergie opslaan. Hierdoor zijn ze niet alleen duurzamer, ook zijn ze stiller op het station. Door de remenergie op te slaan hoeft de trein namelijk niet stationair te draaien bij stilstand om alle systemen, zoals verlichting en airco, werkende te houden.

Bekijk hier het videopersbericht waarmee we een kijkje geven in het vernieuwingsproces van de GTW treinen. In Blerick-Venlo heeft treinbouwer Stadler hard gewerkt aan het vernieuwen van de GTW-treinen.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel