Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Een vrouw in een oranje hesje en een man in een geel hesje staan voor een Arriva-trein en lachen vrolijk.

223.000 liter water besparen met waterarm wassen van treinen in het noorden

Thema
Duurzaam
Publicatiedatum
Geplaatst 02-09-2022

In 2025 wil Arriva CO2-neutraal werken, hiervoor ondernemen we verschillende initiatieven. Een van de initiatieven is een pilot in Leeuwarden, waar 18 WINK-treinen waterarm worden gewassen. Dit betekent een waterbesparing van 98% ten opzichte van een wasbeurt in de wasstraat. Op jaarbasis een besparing van zo’n 223.000 liter water.

98% waterbesparing
Met waterarm wassen wordt slechts 9 liter water verbruikt per trein, in de wasstraat is dit per wasbeurt 480 liter. Een trein wordt 26 keer per jaar door de wasstraat gereden. Bij waterarm wassen wordt een trein slechts 6 keer gewassen met water én wordt per keer slechts 9 liter water verbruikt.

Schoner met meer glans
Milfred Hart, regiodirecteur Arriva, legt uit wat waterarm wassen precies inhoudt: “Bij waterarm wassen krijgt de trein jaarlijks één grote reiniging, de zogenaamde ‘polish’. Hierbij wordt geen water gebruikt. Daarnaast is er zes keer een reiniging waarbij we 9 liter water per keer gebruiken. De reiniging wordt op de trein geneveld, ingewreven en vervolgens goed uitgewreven. De reiniging  zorgt voor een gladde toplaag op de buitenzijde van de trein. Door de gladde toplaag hecht vuil minder snel aan de trein. Met als resultaat dat de treinen zeer schoon blijven en enorm glanzen. Dit valt ook onze reizigers op.”

Pilot van een jaar in Leeuwarden
“Het is belangrijk om zo zuinig mogelijk te zijn met water”, zegt gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder. “Zeker in deze tijd, waarin zoet water steeds schaarser wordt. Deze pilot juich ik dan ook van harte toe.”

Gedurende de pilot in Leeuwarden onderzoeken we met welke frequentie de treinen moeten worden gewassen en hoeveel manuren hiervoor nodig zijn. De pilot is gestart in april 2022 en loopt een jaar, zo kunnen alle seizoensinvloeden worden meegenomen in de evaluatie. In overige regio’s worden soortgelijke proeven ook uitgevoerd. In Lisse loopt momenteel een pilot tot half september 2022, waarin bussen waterarm gewassen worden.

Op weg naar CO2-neutraal werken
In 2025 CO2-neutraal werken, dat is ons doel. Grote stappen worden gezet door het gebruik van alternatieven voor fossiele brandstof. Zo rijden veel bussen en treinen al op groene stroom en zetten we ook in op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), als alternatief voor fossiele diesel waarmee een besparing van 90% op de fossiele CO2-uitstoot wordt bereikt.

Waterarm wassen in beeld


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel