Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Twee mannen in pak staan samen met een meisje verkleed als Roodkapje voor een bus met daarop Efteling.

Arriva en Efteling presenteren bussen in Efteling-thema en intensiveren samenwerking

Publicatiedatum
Geplaatst 22-05-2023

Vanochtend was de eerste feestelijke rit van de Sprookjesbos-bus met Roodkapje. Met deze rit reisden de directies van Arriva en de Efteling, genodigden en natuurlijk bezoekers aan de Efteling mee. Arriva en de Efteling introduceerden deze ochtend de unieke gedecoreerde bussen in Efteling-thema. Deze vier bussen rijden op de lijnen 800 (’s-Hertogenbosch-Efteling v.v.) en 801 (Tilburg-Efteling v.v). De bussen hebben een compleet eigen uitstraling als de Sprookjesbos-bus en de Joris en de Draak-bus. Met deze bussen zetten Arriva en de Efteling in op een optimale bereikbaarheid van het attractiepark met het openbaar vervoer voor zowel bezoekers als medewerkers.

Samenwerking in de regio
Sinds een aantal jaar zijn Arriva en Efteling partners als het gaat om de bereikbaarheid in de regio. Jan Pieter Been, regiodirecteur Arriva; “Met een dienstregeling die aansluit op de reisbehoefte van de bezoekers vergroten we het gebruik van het openbaar vervoer en intensiveren we onze samenwerking. Daar komen nu de nieuwe gedecoreerde bussen bij die op de Efteling-lijnen 800 en 801 gaan rijden”. Ook worden er speciale kortingsacties voor Efteling-abonnementhouders geïntroduceerd en reizen kinderen tot en met 11 jaar gratis met het openbaar vervoer in Brabant. “Zowel voor medewerkers als bezoekers optimaliseren we onze bereikbaarheid met het openbaar vervoer,” vertelt Fons Jurgens, algemeen directeur Efteling. Als (het laatste stuk van) de reis met een goede busverbinding afgelegd kan worden, draagt dat enorm bij onze bereikbaarheid. Reizen met het openbaar vervoer heeft minder impact op de omgeving en natuur, en is ideaal voor onze medewerkers uit de regio. Wij zijn erg blij met de samenwerking met Arriva en gedeelde visie op de bereikbaarheid in de regio!”

Onderzoek naar automatisch rijdende voertuigen
De bereikbaarheid van de Efteling voor bezoekers en medewerkers is een belangrijk aandachtspunt. Daaronder vallen ook de verbindingen tussen de vakantieparken, het Efteling hotel en het attractiepark. Deze verbindingen moeten zo makkelijk mogelijk zijn. Gezien de afstanden tussen het busstation bij de entree van het attractiepark, de hotels of één van de vakantieparken, wordt de inzet van een automatisch rijdend voertuig gezien als een mogelijke oplossing. De huidige innovatiekracht en technologieën brengen nieuwe mogelijkheden voor een dergelijke shuttle service. Daarom laten Arriva en de Efteling samen een onderzoek uitvoeren naar een automatisch rijdende verbinding tussen het busstation bij de hoofdentree van de Efteling en het Efteling Hotel. Het onderzoek heeft als doel om inzicht te krijgen in mogelijke routes, doelgroepen, infrastructurele aandachtspunten en een advies voor de toekomst. Zodra er meer concrete informatie is over dit onderzoek en eventuele vervolgstappen volgt er meer informatie.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel