Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Wethouder Henri Willems en chauffeur Jan Verbruggen stappen in een rood-witte Arriva buurtbus.

Buurtbusdienst tussen Boekel en Veghel officieel in gebruik genomen

Thema
Sociaal
Publicatiedatum
Geplaatst 03-10-2022

Vandaag is lijn 256, een nieuwe Bravo-buurtbuslijn van Arriva tussen Boekel en Veghel opgestart. Deze lijn, die op initiatief van de Boekelse gemeenschap zelf tot stand is gekomen, gaat sowieso de komende twee jaar rijden. Lijn 256 is een samenwerking tussen de nieuwe Boekelse buurtbusvereniging en vervoersbedrijf Arriva die namens de provincie Noord-Brabant het openbaar vervoer in deze regio verzorgt.

Vanochtend om 7.00 uur knipte mobiliteitswethouder Henri Willems een lintje door waarmee hij de start van lijn 256 markeerde. Hij was daarmee de eerste reiziger van deze nieuwe buurtbuslijn. “Mooi dat we in onze gemeente zoveel enthousiaste vrijwilligers bereid vinden om elkaar op deze manier te helpen mobiel te blijven,” aldus de wethouder. “We zijn wel wat gewend in Boekel als het gaat om saamhorigheid natuurlijk, maar ik blijf het toch steeds weer bijzonder vinden hoe we elkaar ondersteunen. Dat mogen we niet vergeten, dus ik sta er hier vandaag graag even bij stil op dit vroege uur.”

Alleen nog scholierenlijnen
De voormalige reguliere buslijn van Boekel naar Veghel werd begin dit jaar uit de dienstregeling gehaald vanwege te lage reizigersaantallen. Wel rijden er nog Schoolliners in de ochtend en middagspits om voornamelijk scholieren naar school te brengen en weer terug. Reizigers die buiten de spits toch met het OV van Venhorst en Boekel naar Veghel wilden reizen, kunnen gebruikmaken van de knooppunttaxi. Ook aansluitingen naar Uden en Eindhoven/Helmond rijden nog.

Hechte Boekelse gemeenschap
“Vanuit de hechte Boekelse gemeenschap kwam echter de vraag of er een buurtbusdienst kon worden opgestart. En dat is echt uitzonderlijk tegenwoordig, omdat het vinden van vrijwilligers en bestuursleden niet altijd makkelijk is,” weet Dieter Klein Nagelvoort, ontwikkelmanager van Arriva in Brabant. “Een initiatief dus waar we graag aan meewerken, want een buurtbus is een prachtige oplossing voor een situatie zoals hier in Boekel.”

Twee jaar
De komende twee jaar financiert Arriva deze buurtbuslijn uit haar ontwikkelbudget om te kijken of deze route als buurtbusdienst wel bestaansrecht heeft. “Daarvoor moet er minstens 600 keer per maand gebruik van gemaakt worden,” aldus Klein Nagelvoort. “Dat komt neer op gemiddeld één passagier per rit. Een minimum, omdat het rondrijden met lege busjes niet alleen onrendabel is maar ook voor de vrijwillige chauffeur niet echt motiverend is.” Voor meer informatie over deze dienstregeling kijk op https://www.arriva.nl/a/dienstregeling-buurtbussen-brabant.htm


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel