Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Een vrouw checkt uit van de bus met haar telefoon bij de OV-betaalpaal.

Nu ook bij Arriva: in- en uitchecken met je betaalpas

Publicatiedatum
Geplaatst 05-10-2022

Reizen met de bussen en treinen van Arriva wordt nog makkelijker. Reizigers kunnen behalve met hun OV-chipkaart, nu ook overal in- en uitchecken met een contactloze betaalpas of creditcard - ook op een mobiel. Dat kan vanaf vandaag in alle bussen en treinen van Arriva. In de buurtbussen kan nog niet worden ingecheckt met de betaalpas. Die volgen op een later moment.

Betalen in het ov verandert de komende jaren 
De OV-chipkaart krijgt een opvolger en er komen nieuwe betaalvormen bij. Deze nieuwe betaalvormen worden door de gezamenlijke OV-bedrijven en Translink landelijk ingevoerd onder de overkoepelende naam OVpay.

In- en uitchecken met een betaalpas of creditcard is een van die nieuwe betaalvormen. Dit is in steeds meer regio’s in Nederland mogelijk. Op www.ovpay.nl staat een actueel overzicht.

Hoe betaal je met OVpay?
Reizigers kunnen in- en uitchecken met:

  • een contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank, of SNS;
  • een contactloze creditcard van Mastercard of Visa (uitgegeven door ICS);
    alle buitenlandse contactloze betaalpassen of creditcards van Maestro, VPAY, Mastercard en Visa;
  • een smartphone die voor contactloos betalen is gekoppeld aan één van de bovengenoemde betaalpassen en creditcards;
  • en natuurlijk met de bestaande OV-chipkaart en barcode.

Waar kun je bij Arriva nu al inchecken met je betaalpas?

  • In al onze bussen.
  • In al onze treinen.
  • In onze Blauwnet-treinen

De stations, treinen en bussen zijn voorzien van herkenbare logo’s en informatie, zodat reizigers weten dat ze kunnen in- en uitchecken met de contactloze betaalpas of creditcard. Reizigers die overstappen op treinen van NS, wordt geadviseerd om nog wél met de OV-chipkaart te reizen.

Hoe werkt het?
Reizen met een betaalpas werkt heel eenvoudig: precies hetzelfde als de OV-chipkaart. Een reiziger checkt voor in de bus in met een contactloze betaalpas, plastic of op een mobiel, en start de reis. Bij het verlaten van de bus checkt de reiziger uit met dezelfde betaalpas bij de kaartlezer.

De prijs voor de reis is gelijk aan reizen met een OV-chipkaart zonder korting of abonnement. De kosten van gemaakte reizen op een dag worden bij elkaar opgeteld en de volgende dag als één totaalbedrag afgeschreven; dat totaalbedrag is zichtbaar voor de reiziger op het betaaloverzicht van de betreffende bank of creditcardverstrekker. Reizigers kunnen hun reisoverzicht terugvinden door op www.ovpay.nl/reisoverzicht de code in te vullen die is vermeld in het betaaloverzicht met de omschrijving NLOV.

Even opletten: gebruik de juiste kaart
Net als bij contactloos betalen in de supermarkt, moet de reiziger één kaart voor de OV-kaartlezer houden. Als hij bij het in- en uitchecken een portemonnee of telefoonhoesje met daarin een OV-chipkaart, contactloze betaalpas en/of creditcard voor de kaartlezer houdt, kan de kaart worden gescand die de reiziger juist niet wil gebruiken. Dat kan ook als een mobiel of smartwatch die is gekoppeld aan een betaalrekening, tegelijk met een OV-chipkaart voor de kaartlezer wordt gehouden. Houd daarom één en dezelfde pas voor de kaartlezer bij het in- en uitchecken.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Podcast introductie Trein vol verhalen met De ridders van het eerste uur tussen Almelo en Mariënberg

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Bovenaanzicht van een vierkant gebouw (werkplaats Tilburg) met rechts daarvan een stuk of 10 bravo bussen bij laadinfra.

Nieuwbouw stalling Tilburg bereikt hoogste punt

Onlangs bereikte de nieuwbouw van de Arriva-stalling in Tilburg het hoogste punt. Naast een stalling heeft deze locatie dadelijk een state-of-the-art Zero-Emissie werkplaats. Deze nieuwbouw is onderdeel van de elektrificatie van het openbare busvervoer van Arriva in Tilburg.

Open nieuwsartikel
drie mensen op het station met een vergrootte meedoen pas in de hand met op de achtergrond een arriva trein

Verlenging Meedoen Pas voor gratis reizen met bus en trein in Gemeente Het Hogeland

Gemeente, Arriva en OV-bureau Groningen Drenthe verlengen contract voor nogmaals vier jaren

Open nieuwsartikel

Arriva nachttreinen worden goedkoper voor korte afstanden

Ook in 2024 rijden er iedere vrijdagnacht twee nachttreinen van Arriva. Deze vertrekken na middernacht vanuit Groningen en Maastricht en hebben als eindbestemming Schiphol. Vroeg op zaterdagochtend rijden de Arriva-treinen vanuit de Randstad weer terug naar Groningen en Maastricht. De ticketprijs wordt vanaf 9 februari aangepast, afhankelijk vanaf welk station de reiziger meereist.

Open nieuwsartikel