Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Arriva-trein op het station in Meerssen.

Stijgende kosten dwingen Nederlander op vervoer te besparen

Publicatiedatum
Geplaatst 19-09-2022

Het is snijden in de kosten, nu het maandbudget kleiner wordt. Het nieuws staat vol met berichten over inflatie, stijgende energie- en brandstofkosten en het consumentenvertrouwen daalt. Vervoer is de grootste kostenpost, na huis en energie. Gedwongen door stijgende maandelijkse kosten zoeken huishoudens naar een manier om minder uit te geven aan vervoer.

Deze zomer onderzocht bureau MSI-ACI Europe in opdracht van Arriva/glimble hoe Nederlanders aankijken tegen kosten en alternatieven voor vervoer. Of het nu gaat om eigen vervoer of openbaar vervoer. Meer dan de helft van de 1200 deelnemers aan het onderzoek zegt nog in 2022 maatregelen te willen nemen om anders te gaan reizen.

62% onderschat kosten eigen vervoer
Bij een auto ziet men brandstof vaak als de enige kostenpost. Maar ook verzekering, belasting onderhoud, afschrijving en parkeerkosten zijn een substantieel onderdeel. Ruim 60% van de Nederlanders onderschat de kosten van de auto, zo blijkt. Op maandbasis, maar ook als losse rit.


Ruim de helft van de 1200 ondervraagden (54%), is daarom van plan komend halfjaar maatregelen te nemen om de kosten van vervoer te verminderen.


Anders reizen. Maar hoe?
Van de ondervraagden zegt 22% minder te gaan reizen, 15% wil duurdere manieren van vervoer te vervangen door goedkopere alternatieven en gaat vergelijken.


Het tarief van het OV blijkt ondoorzichtig: de vele abonnementsvormen, vervoerders, een aanvullende deelfiets. Of een auto, minder reizen of een ander abonnement dan een beter alternatief is? Het begint met inzicht en veel Nederlanders zullen zich daar komende tijd over buigen. Het blijft zoeken: 17% weet nog niet hoe.

3 op de 10 automobilisten overweegt meer OV
De verstokte autoreiziger: bestaat die nog? Steeds vaker lijken Nederlanders hybride te reizen: de ene keer de auto een andere keer het OV. De kosten zijn een steeds belangrijkere trigger. Maar liefst 30% van de automobilisten overweegt vaker of zelfs helemaal voor het openbaar vervoer te kiezen als dat goedkoper is. Liefst vergelijken ze dan vlak van tevoren wat de voordeligste optie is.

Lees hier meer over het onderzoek van Arriva/glimble.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel