Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Arriva trein op het spoor op het station van Leeuwarden.

PhD student ontwikkelt de CO2-barometer samen met Arriva

Thema
Duurzaam
Publicatiedatum
Geplaatst 28-06-2023

Hoeveel CO2 stoten Arriva’s treinen uit? En hoe kunnen ze nóg duurzamer rijden met de nieuwste technieken en brandstoffen? Onderzoeker Marko Kapetanovic van de TU Delft onderzocht het en ontwikkelde voor en met ons een unieke tool: de CO2-barometer. Hiermee zien we de CO2-voetafdruk van onze treinen, én krijgen inzicht in hoe we die kunnen verlagen.

Speciaal voor dit onderzoek verhuisde Marko van Servië naar Nederland. In Belgrado was hij al gespecialiseerd in spoorwegtechniek. ‘Niks is interessanter, wat mij betreft. Waar anders komen natuurkunde, economie, wiskunde en engineering zo samen?

Marko promoveerde op 28 juni 2023 aan de TU Delft op de ontwikkeling van deze tool. Meer over zijn werkzaamheden en een animatie over de werking van de tool, lees op deze website onder Duurzaamheid  - bij onze CO2-reductie.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Duurzaam
Bovenaanzicht van een vierkant gebouw (werkplaats Tilburg) met rechts daarvan een stuk of 10 bravo bussen bij laadinfra.

Nieuwbouw stalling Tilburg bereikt hoogste punt

Onlangs bereikte de nieuwbouw van de Arriva-stalling in Tilburg het hoogste punt. Naast een stalling heeft deze locatie dadelijk een state-of-the-art Zero-Emissie werkplaats. Deze nieuwbouw is onderdeel van de elektrificatie van het openbare busvervoer van Arriva in Tilburg.

Open nieuwsartikel
drie mensen op het station met een vergrootte meedoen pas in de hand met op de achtergrond een arriva trein

Verlenging Meedoen Pas voor gratis reizen met bus en trein in Gemeente Het Hogeland

Gemeente, Arriva en OV-bureau Groningen Drenthe verlengen contract voor nogmaals vier jaren

Open nieuwsartikel

Arriva nachttreinen worden goedkoper voor korte afstanden

Ook in 2024 rijden er iedere vrijdagnacht twee nachttreinen van Arriva. Deze vertrekken na middernacht vanuit Groningen en Maastricht en hebben als eindbestemming Schiphol. Vroeg op zaterdagochtend rijden de Arriva-treinen vanuit de Randstad weer terug naar Groningen en Maastricht. De ticketprijs wordt vanaf 9 februari aangepast, afhankelijk vanaf welk station de reiziger meereist.

Open nieuwsartikel

Vanaf 1 februari 2024 bussen in plaats van treinen tussen Bad Nieuweschans en Weener

Vanaf 1 februari rijden er geen treinen tussen Bad Nieuweschans en Weener. De treinvrije periode duurt tot en met 14 december 2024. Er rijdt een stopbus tussen Bad Nieuweschans en Leer. De beschadigde spoorbrug Friesenbrücke bij Weener wordt hersteld en zijn er werkzaamheden aan het spoor voor de Wunderline aan het Duitse en Nederlandse deel.

Open nieuwsartikel

Arriva's Thús en Noar Hoes: de laatste WINK-treinen waarin je je thuis voelt

Op 21 december zijn onze laatste WINK-treinen onthuld!

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Links een witte elektrische vuilniswagen met bestuurder en rechts een rode elektrische Arriva-bus met chauffeur onder laadinfra.

Arriva en Brabants Afval Team (BAT) delen ’s nachts stroom om netcongestie te omzeilen

Arriva en het Brabants Afval Team (BAT) gaan samen met netbeheerder Enexis een experiment starten door stroomtransportcapaciteit in de nacht te verschuiven van BAT naar Arriva.

Open nieuwsartikel