Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Een elektrische Arriva-bus rijdt op straat, met een man achter het stuur, terwijl op de achtergrond een sloot en bomen te zien zijn.

De eerste volledig elektrische buurtbus van Nederland rijdt in Brabant

Thema
Duurzaam
Publicatiedatum
Geplaatst 15-02-2023

Arriva rijdt vanaf vandaag met twee zero emissie (ZE) buurtbussen de dienst Bokhoven-Engelen-‘s-Hertogenbosch (lijn 250). Het zijn de eerste twee volledig elektrische buurtbussen die in Nederland worden ingezet.

Met deze buurtbussen zetten Provincie Noord-Brabant en Arriva samen een stap vooruit in hun ambities op Duurzaamheid. Mobiliteitsgedeputeerde Suzanne Otters nam gisteren, samen met de Bossche wethouder Roy Geers en Arriva’s ontwikkelmanager Dieter Klein Nagelvoort, de ZE-buurtbussen officieel in gebruik.

Gewoon rijbewijs
“Provincie Noord-Brabant heeft een hoge ambitie op het gebied van zero emissie.
In 2030 wil de provincie het OV geheel emissie loos laten rijden,” legt gedeputeerde Suzanne Otters uit. “Elektrische buurtbussen waren er nog niet. Een buurtbus moet namelijk voldoende accu’s aan boord hebben om lang genoeg te kunnen blijven rijden, maar mag tegelijkertijd niet te zwaar zijn omdat hij anders niet meer door vrijwilligers met een ‘gewoon’ rijbewijs kan worden gereden. Omdat buurtbussen voor Brabant zo belangrijk zijn, zijn we trots dat we samen met Arriva, de allereerste elektrische buurtbussen van Nederland hier in gebruik kunnen nemen.”

Lat nóg hoger
“Bij Arriva ligt de lat nóg hoger,” aldus Dieter Klein Nagelvoort. “In 2025 wil Arriva volledig CO2 neutraal zijn. Voornamelijk door alternatieven voor fossiele brandstoffen in te zetten. Op die manier is Arriva van plan om haar CO2-uitstoot voor 90% te reduceren. Voor de overige 10% moeten compensatie -door bijvoorbeeld het planten van bomen- en circulariteit gaan zorgen. Dat we nu deze elektrische buurtbussen kunnen inzetten is opnieuw een belangrijke stap in het behalen van onze duurzaamheidsambities.” Onlangs maakte Arriva ook al de aanschaf van 64 volledig elektrische grote bussen bekend, die ingezet gaan worden in Tilburg en in Uden. In ’s-Hertogenbosch rijden onder andere op diverse stadslijnen en de transferiumlijnen nu ook al elektrische zero-emissie bussen.

Kleine kernen
Wethouder Roy Geers van ’s-Hertogenbosch bedankte de leden van Buurtbusvereniging Engelen en feliciteerde ze met de landelijke primeur. “Voor tientallen, meestal kleine kernen in Nederland is de buurtbus een belangrijke OV-ontsluiting. Zo ook voor de kernen Bokhoven en Engelen die dankzij jullie inzet toch op het Brabantse en landelijke OV-netwerk aangesloten zijn. En samen met de Plus Supermarkt hier in Engelen, waar de elektrische buurtbussen van lijn 250 worden opgeladen, laten jullie zien hoe we dat hier in Brabant met z’n allen aanpakken."

Toekomst
Nu zijn nog twee elektrische busjes nodig om lijn 250 tussen Engelen, Bokhoven en het station in ’s-Hertogenbosch te rijden. “Als de ene rijdt, laadt de andere op,” weet Klein Nagelvoort. “De komende jaren verwachten we dat de batterijtechniek zich verder ontwikkelt, waardoor in de toekomst batterijen voldoende capaciteit hebben om een buurtbus een hele dag te laten rijden. Dan hebben we aan één bus genoeg en kunnen we die andere weer ergens anders inzetten op weg naar een duurzame toekomst.”


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel