Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Twee mannen lopen op een zonnige dag door het bos.

Samenwerking Brabants Landschap en Arriva - Vloeiweide Rijsbergen Breda

Thema
Duurzaam
Publicatiedatum
Geplaatst 25-01-2023

Met een stevige handdruk bevestigden Bart Pörtzgen en Dieter Klein Nagelvoort onlangs de samenwerking tussen Brabants Landschap en Arriva Regio Zuid. Arriva gaat Brabants Landschap helpen met het ontwikkelen van natuur, onder andere door het planten van bomen.

Brabants Landschap kan in West-Brabant 6.000 m2 natuur ontwikkelen met de bijdrage van Arriva.

Ontwikkelmanager Dieter Klein Nagelvoort bij Arriva Regio Zuid: “Duurzaamheid staat bij ons heel hoog in het vaandel. Ons streven is om in 2025 volledig CO2 neutraal te werken. Dat doen we voornamelijk door ons materieel zero-emissie te maken. Ofwel, we ruilen onze dieselbussen in voor elektrische bussen. En waar zero-emissie niet of niet snel genoeg mogelijk is, compenseren we onze CO2 footprint door het planten van bomen. Deze samenwerking met Brabants Landschap is daar een onderdeel van.”

Robuuste natuurontwikkeling
Bart Pörtzgen, districtsmanager West-Brabant van Brabants Landschap: “Wij zijn blij met deze samenwerking. Als natuurbeheerder doet het mij goed om te zien dat bedrijven zich hard maken voor de natuur. In woord én daad, zoals Arriva hier vandaag ook weer bewijst. Mede dankzij hen kunnen wij hier op de Vloeiweide tussen Breda en Roosendaal een voormalige, inmiddels ongebruikte akker weer ‘teruggeven’ aan de natuur. Met bomen en andere beplantingen die horen bij dit gebied, waardoor ook andere planten en dieren ruimte krijgen om zich in dit gebied te vestigen. Zo helpen we het Brabantse deel van het Natuur Netwerk Nederland weer een beetje robuuster te worden.”

Regionale CO2 compensatie
Landelijk heeft Arriva Groep meer samenwerkingen gericht op CO2 compensatie, onder andere met ‘Trees for All’. “Met hen hebben we de afgelopen maanden onder andere bijgedragen aan bomenprojecten in Roosendaal (West-Brabant) en Liempde (Oost-Brabant), maar ook in andere delen van Nederland,” vertelt Klein Nagelvoort. “Met deze nieuwe samenwerking met Brabants Landschap -de samenwerking met Trees for All blijft gewoon bestaan- kunnen we nu ook direct wat terugdoen in onze eigen Brabantse OV gebieden. Dat vinden we belangrijk.”

Groeiende behoefte aan samenwerking
Brabants Landschap ziet de behoefte van bedrijven en particulieren groeien om wat te doen voor de natuur. “Geregeld polsen mensen bij ons wat de mogelijkheden zijn om samen te werken of bij te dragen,” aldus Bart Pörtzgen. “Wellicht dat we in de komende tijd één-tweetjes als deze vaker gaan zien, of dat we gestandaardiseerde pakketten of bedrijfsdonateurschappen of een Natuurfonds kunnen ontwikkelen. We zijn daar al een poosje op aan het broeden, maar dit project bevestigt nog maar eens de extra kansen die er liggen om Brabants Landschap aan de buitenwereld te koppelen. De natuur is er tenslotte voor iedereen.” Dieter Klein Nagelvoort besluit met de woorden: “Als zo’n standaardpakket, donateurschap of fonds er komt dan doet Arriva zeker mee. Dus bij deze de toezegging van je eerste deelnemer!”


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel