Direct naar inhoud

Eerste nachttrein Arriva rijdt op 16 december 2022 van Maastricht naar Schiphol

Publicatiedatum
Geplaatst 31-10-2022

Anderhalf jaar na de eerste aanvraag bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor twee nachttreinen, gaat de nachttrein van Arriva rijden. Maastricht wordt daarmee vanaf 16 december iedere vrijdag- op zaterdagnacht verbonden met de grote steden en Schiphol. De nachttrein van Groningen naar Schiphol start enkele weken later in januari. Het is voor het eerst dat er in Nederland een treinverbinding start in zogenaamde open toegang.

Sinds 2021 maakt Europese wetgeving het mogelijk om verbindingen op basis van open toegang aan te bieden. Daarmee kunnen vervoerders voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aanbieden op het spoor. Arriva is de eerste vervoerder in Nederland die van deze nieuwe wetgeving gebruik gaat maken en heeft ambitieuze plannen voor de toekomst.

Met de nachttreinen speelt Arriva in op de grote wens voor meer (inter)nationale treinen
Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland: “Het is fantastisch dat de eerste trein in open toegang nu ook daadwerkelijk gaat rijden. Een historisch moment wat mij betreft. Zo moeten we ook omgaan met het hoofdrailnet. Niet alleen naar mijn mening maar ook geheel volgens de regels van de EU: eerst de ruimte geven aan de markt om treinverbindingen aan te bieden, pas daarna kijken of een openbare aanbesteding nodig is. Met deze nachttreinen laten we zien dat de markt kansen aangrijpt als ze zich voordoen. Als ondernemende partij bieden we nu extra reismogelijkheden op het hoofdrailnet, zodat meer mensen gebruik kunnen maken van duurzaam reizen op het Nederlandse spoor.”

Tickets zijn vanaf 1 december te koop
Een ticket voor de nachttrein kost 10 euro en is te koop via glimble, de reisapp van Arriva. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes worden geopend. Het ticket heeft een vaste prijs, ongeacht vanaf welk station een reiziger meereist. Let op: reizigers kunnen niet met de OV-chipkaart reizen omdat deze nachttrein onder een ander tarief valt.

Op www.arriva.nl/nachttrein vinden reizigers meer informatie, zoals de dienstregeling en antwoord op veel gestelde vragen.

Arriva verbindt de regio met de Randstad door op twee trajecten een nachttrein aan te bieden
Vanuit Maastricht vertrekt om 01.01 uur een trein richting Schiphol. Via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid komt om 03.15 uur aan op Schiphol. Via dezelfde route rijdt de trein om 05.40 uur terug en komt om 07.57 aan in Maastricht.

In verband met de langdurige stremming van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle kunnen er geen testritten plaatsvinden op dit traject. Daarom start de verbinding Groningen – Schiphol een aantal weken later. De exacte startdatum is nog niet bekend.

Arriva onderzoekt de mogelijkheid voor groei van treinverbindingen via open access
Met de eerste twee nachttreinen kunnen zowel Arriva als de reiziger wennen aan deze nieuwe manier van vervoer. Arriva verwacht binnen een aantal jaar meer treinverbindingen aan te kunnen bieden in open access. Europese wetgeving maakt dit mogelijk en de introductie van open access is al een groot succes gebleken in andere Europese landen. Zo gingen in onder andere Spanje, Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de prijzen omlaag en kwaliteit en aanbod omhoog, sinds de komst van meer aanbieders.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht

Nu te boeken: tickets voor eerste nachttrein van Maastricht naar Schiphol

In de nacht van 16 op 17 december vertrekt de eerste nachttrein van Arriva. Het wordt een speciale rit met bijzondere nachtgasten. Maastricht wordt met deze nachttrein iedere vrijdag- op zaterdagnacht verbonden met de grote steden en Schiphol. De nachttrein van Groningen naar Schiphol start enkele weken later in januari.

Open nieuwsartikel

Op 11 december start nieuwe treindienstregeling in Noord-Nederland

Meer treinen in het Noorden Vanaf zondag 11 december rijden we op de meeste noordelijke treinlijnen weer meer treinen. Minimaal twee keer per uur op alle trajecten. Deze inzet maakt deel uit van de nieuwe dienstregeling. De inzet is overzichtelijk voor de reiziger en sluit aan bij het actuele reizigersaanbod. De nieuwe dienstregeling is voorgelegd en afgestemd met provincies Groningen en Fryslân en met de belangenorganisatie voor reizigers, het ROCOV en het OV Consumentenplatform.

Open nieuwsartikel

Arriva blij met stap in realisatie RegioExpres

Arriva is erg blij met de nieuwe stap die dankzij een Rijksbijdrage kan worden gezet naar realisering van een dubbelspoor voor de RegioExpres. Met de RegioExpres duurt de reis van Doetinchem (en van de stations Winterswijk t/m Doetinchem) naar Arnhem straks 13 minuten korter omdat deze extra sneltrein (die 1x per uur rijdt) tussen Doetinchem en Arnhem niet meer stopt. De Achterhoek komt hiermee dus bijna een kwartier dichterbij voor reizigers vanuit Arnhem.

Open nieuwsartikel
Sociaal

In samenwerking met Dokwurk plaatsen we extra bushalte voor lijn 55

We vinden het belangrijk dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk is. In samenwerking met Dokwurk is aan de Hendoweg in Dokkum begin dit jaar een extra bushalte geplaatst, als proef. De proef blijkt succesvol, het aantal uitstappers bij de halte is voldoende om de halte permanent aan te houden tot eind 2024. Daarnaast maakt lijn 55 nog een extra stop op de Holwerderweg, waar ook een vestiging van Dokwurk is.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Circulaire projecten van start met LIFE subsidie

Vier circulaire projecten worden met behulp van de LIFE subsidie van het ‘Programme for the Environment and Climate Action’ van de Europese Commissie gerealiseerd op buslijn 90. Dé Groene Lijn van Arriva, tussen Lisse en Leiden.

Open nieuwsartikel

Nieuwe manier van betalen OVpay succes in Brabant

De nieuwe manier van betalen OVpay is succesvol ingevoerd in het openbaar vervoer in Brabant. OVpay staat voor in- en uitchecken met je contactloze betaalpas, creditcard, telefoon of smartwatch in de bus. Dit kon al op sommige plekken in het land en sinds eind september ook in Brabant. In de eerste weken na introductie checkten reizigers die een los kaartje kochten in 1 op de 4 gevallen al in met hun telefoon, betaalpas, creditcard of smartwatch. In sommige regio’s was dat zelfs 1 op de 3.

Open nieuwsartikel