Direct naar inhoud
 Twee Arriva-treinen staan op het perron, waarbij op een van de treinen de Limburgse leeuw te zien is.

Eerste nachttrein Arriva rijdt op 16 december 2022 van Maastricht naar Schiphol

Publicatiedatum
Geplaatst 31-10-2022

Anderhalf jaar na de eerste aanvraag bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor twee nachttreinen, gaat de nachttrein van Arriva rijden. Maastricht wordt daarmee vanaf 16 december iedere vrijdag- op zaterdagnacht verbonden met de grote steden en Schiphol. De nachttrein van Groningen naar Schiphol start enkele weken later in januari. Het is voor het eerst dat er in Nederland een treinverbinding start in zogenaamde open toegang.

Sinds 2021 maakt Europese wetgeving het mogelijk om verbindingen op basis van open toegang aan te bieden. Daarmee kunnen vervoerders voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aanbieden op het spoor. Arriva is de eerste vervoerder in Nederland die van deze nieuwe wetgeving gebruik gaat maken en heeft ambitieuze plannen voor de toekomst.

Met de nachttreinen speelt Arriva in op de grote wens voor meer (inter)nationale treinen
Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland: “Het is fantastisch dat de eerste trein in open toegang nu ook daadwerkelijk gaat rijden. Een historisch moment wat mij betreft. Zo moeten we ook omgaan met het hoofdrailnet. Niet alleen naar mijn mening maar ook geheel volgens de regels van de EU: eerst de ruimte geven aan de markt om treinverbindingen aan te bieden, pas daarna kijken of een openbare aanbesteding nodig is. Met deze nachttreinen laten we zien dat de markt kansen aangrijpt als ze zich voordoen. Als ondernemende partij bieden we nu extra reismogelijkheden op het hoofdrailnet, zodat meer mensen gebruik kunnen maken van duurzaam reizen op het Nederlandse spoor.”

Tickets zijn vanaf 1 december te koop
Een ticket voor de nachttrein kost 10 euro en is te koop via glimble, de reisapp van Arriva. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes worden geopend. Het ticket heeft een vaste prijs, ongeacht vanaf welk station een reiziger meereist. Let op: reizigers kunnen niet met de OV-chipkaart reizen omdat deze nachttrein onder een ander tarief valt.

Op www.arriva.nl/nachttrein vinden reizigers meer informatie, zoals de dienstregeling en antwoord op veel gestelde vragen.

Arriva verbindt de regio met de Randstad door op twee trajecten een nachttrein aan te bieden
Vanuit Maastricht vertrekt om 01.01 uur een trein richting Schiphol. Via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid komt om 03.15 uur aan op Schiphol. Via dezelfde route rijdt de trein om 05.40 uur terug en komt om 07.57 aan in Maastricht.

In verband met de langdurige stremming van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle kunnen er geen testritten plaatsvinden op dit traject. Daarom start de verbinding Groningen – Schiphol een aantal weken later. De exacte startdatum is nog niet bekend.

Arriva onderzoekt de mogelijkheid voor groei van treinverbindingen via open access
Met de eerste twee nachttreinen kunnen zowel Arriva als de reiziger wennen aan deze nieuwe manier van vervoer. Arriva verwacht binnen een aantal jaar meer treinverbindingen aan te kunnen bieden in open access. Europese wetgeving maakt dit mogelijk en de introductie van open access is al een groot succes gebleken in andere Europese landen. Zo gingen in onder andere Spanje, Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de prijzen omlaag en kwaliteit en aanbod omhoog, sinds de komst van meer aanbieders.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Bravo bus rijdt door een bos tijdens de start van de nieuwe dienstregeling in West-Brabant | Arriva

Arriva start op 6 juli met een nieuwe, toekomstbestendige busdienstregeling in West-Brabant

Vanaf zondag 6 juli 2025 introduceert Arriva een volledig vernieuwde busdienstregeling in West-Brabant. Routes, vertrektijden en lijnnummers veranderen ingrijpend, waardoor voor bijna alle OV-reizigers in de regio iets verandert. De nieuwe dienstregeling betekent een forse uitbreiding van het openbaar vervoer, met een sterk netwerk van Bravodirect, Bravo stads- en streeklijnen, Brabantliners, buurtbussen en Bravoflex. Reizigers profiteren van aantrekkelijke frequenties – vaak van vroeg tot laat – kortere reistijden en betere overstapmogelijkheden.

Open nieuwsartikel
Officieel startevent concessie West-Brabant op 5 juli 2025 door |Arriva

Feestelijke opening busremise Breda en start concessie West-Brabant

Vandaag vierden Arriva Nederland en Provincie Noord-Brabant samen de officiële opening van de gloednieuwe busremise in Breda — het kloppend hart van de nieuwe concessie West-Brabant. Wat een belevenis!

Open nieuwsartikel

Arriva wint aanbesteding Vechtdallijnen 2028-2043

Het langverwachte besluit is genomen. Arriva mag de komende jaren vanaf december 2028 nog eens 15 jaar door blijven rijden met de treinen op de Vechtdallijnen. Vandaag maakte de provincie Overijssel bekend dat het ov-contract met een waarde van ruim 650 miljoen euro in dit concessiegebied aan Arriva is gegund. En vanzelfsprekend is Arriva hier bijzonder blij mee.

Open nieuwsartikel
Sociaal
Een trein in Limburg met verlaagde instap die geschikt is voor rolstoelers om in te stappen bij | Ariva

Arriva breidt reisassistentie uit naar alle 40 stations in Limburg

De provincie Limburg investeert per direct extra in reisassistentie. Deze subsidie stelt Arriva Limburg in staat om reisassistentie aan te bieden op álle 40 treinstations binnen onze concessie. Een belangrijke stap richting een toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen!

Open nieuwsartikel

Gratis ov voor minima in Limburg: ontdek Arriva Dal Vrij Limburg in onze nieuwste podcastaflevering

Sinds april 2025 ben je via Spotify in de gelegenheid om te luisteren naar het verhaal achter innovaties bij Arriva Nederland. In de tweede aflevering hoor je alles over Arriva Dal Vrij Limburg. Gratis ov voor minima in Limburg.

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Medewerker bemonstert de voorruit van een Arriva bus om de staat vd biodiversiteit in het gebied te bepalen.

Arriva helpt biodiversiteit in kaart brengen met bussen

In samenwerking met start-up EcoPulse start Arriva in mei en juni in Limburg en het oosten van Brabant een bijzondere pilot. Door kleine DNA-deeltjes van onze bussen te halen, krijgen we beter inzicht in de biodiversiteit. Daarmee leren we over micro-organismen en diersoorten in de regio zodat boeren, bedrijven, onderzoekers en overheden betere en duurzamere keuzes kunnen maken. De pilot heeft géén invloed op de dienstregeling.

Open nieuwsartikel
Kun je vinden wat je nodig hebt?