Direct naar inhoud
Een lachende machinist in Arriva-uniform staat buiten naast een trein, met bomen en een andere persoon op de achtergrond.

Arriva en ROC van Twente ontwikkelen speciale leer-werk-opleiding voor machinisten

Thema
Sociaal
Publicatiedatum
Geplaatst 31-03-2022

Donderdag 31 maart 2022 hebben vertegenwoordigers van ROC van Twente en Arriva hun handtekening gezet onder een bijzondere intentieverklaring voor de ontwikkeling van een 2-jarige ‘Leer-werk-opleiding’ voor machinist. De ondertekening vond plaats tijdens een speciaal georganiseerd MBO-symposium in de Arriva-vestiging aan het Stationsplein in Zutphen.

Hoe maak je jongeren enthousiast voor het machinistenvak
Tijdens het symposium werd onder meer gesproken over de vraag hoe we jongeren op het mbo ‘warm’ kunnen maken voor een baan in treinwereld en hoe we ze enthousiast kunnen maken voor het prachtige vak van machinist.

Naast interessante sprekers van Arriva en het ROC van Twente, was er een speciale gast: Wim van de Camp. Hij is oud-Europarlementariër en Nederlands ambassadeur van het Jaar van het Spoor 2021. Hij gaf een terugblik op het jaar en keek vooruit op het jaar van de Jeugd.

Behalve over hoe je jongeren enthousiast maakt voor het beroep van machinist werd ook stilgestaan bij de ontwikkeltrajecten voor machinisten. Als je machinist bent bij Arriva is het namelijk geen eindpunt maar juist een startpunt van je carrière. Bij Arriva zijn veel doorstroommogelijkheden. Ook het vervullen van combi-functies (zoals machinist/steward/buschauffeur) is erg populair.

Plannen voor Arriva-machinistenklas
De ultieme wens van Arriva en ROC van Twente die werd uitgesproken is om in de toekomst een speciale Arriva-machinistenklas te realiseren. De meeste jonge machinisten die nu bij Arriva aan het werk zijn, hebben bij ROC van Twente de tweejarige mbo-opleiding machinist railvervoer gevolgd. Dit is een niveau 3 opleiding in BOL -voltijd-variant.

De intentie is om een opleidingsvariant te creëren waarbij BOL en BBL gecombineerd worden. Hierdoor zijn leerlingen na één jaar volledig bevoegd tot machinist. In het tweede jaar hoeven alleen nog theorievakken gehaald te worden zoals Nederlands, Engels en rekenen voor het mbo niveau 3 diploma. Het eerste jaar vinden stages plaats bij Arriva en gaat de student nog veel naar school. Het tweede jaar gaat de student één dag per week naar school voor de resterende vakken en volgt vier dagen praktijk bij Arriva.

Samen met regio’s Limburg en Noord hebben Arriva en ROC van Twente gekeken naar de beschikbare arbeidsplaatsen in de komende jaren. Met elkaar is afgesproken om hier samen in op te trekken en we zijn allemaal positief om hier mee aan de slag te gaan.

Enthousiasme over de plannen
Jan Ooms, directeur Bouw en Vervoer bij ROC van Twente. “Een bijzondere, kleine en zeer specifieke vakopleiding zoals deze, machinist railvervoer, kan alleen uitgevoerd worden in nauwe samenwerking met bedrijven en met hybride docenten. Voor de ontwikkeling van een leer-werk-opleiding slaan we dan ook graag de handen in een.”

Wim van de Camp: "Als je eenmaal in de spoorsector zit is het net als motorrijden en werkt het als een soort verslaving en je houdt er niet meer mee op. "

Ghislaine Aarts, directeur Corporate Affairs Arriva: “Wij gaan straks een baangarantie bieden wanneer je de machinistenopleiding bij ROC van Twente met goed gevolg hebt afgerond. Vanzelfsprekend zetten wij deze baangarantie zwart op wit op papier."

Jieskje Hollander, regiodirecteur Oost Arriva: "Het mbo speelt een cruciale rol in het binden en werven van machinisten. Daardoor kunnen wij ons werk blijven uitvoeren."

Rob, machinist bij Arriva: “Geen dag is hetzelfde als machinist, ondanks dat je steeds hetzelfde traject van A naar B rijdt. Iedere dag zie je onderweg weer andere dingen in de omgeving en dat maakt het machinistenvak aantrekkelijk.”


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht

Arriva wint aanbesteding Vechtdallijnen 2028-2043

Het langverwachte besluit is genomen. Arriva mag de komende jaren vanaf december 2028 nog eens 15 jaar door blijven rijden met de treinen op de Vechtdallijnen. Vandaag maakte de provincie Overijssel bekend dat het ov-contract met een waarde van ruim 650 miljoen euro in dit concessiegebied aan Arriva is gegund. En vanzelfsprekend is Arriva hier bijzonder blij mee.

Open nieuwsartikel
Sociaal
Een trein in Limburg met verlaagde instap die geschikt is voor rolstoelers om in te stappen bij | Ariva

Arriva breidt reisassistentie uit naar alle 40 stations in Limburg

De provincie Limburg investeert per direct extra in reisassistentie. Deze subsidie stelt Arriva Limburg in staat om reisassistentie aan te bieden op álle 40 treinstations binnen onze concessie. Een belangrijke stap richting een toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen!

Open nieuwsartikel

Gratis ov voor minima in Limburg: ontdek Arriva Dal Vrij Limburg in onze nieuwste podcastaflevering

Sinds april 2025 ben je via Spotify in de gelegenheid om te luisteren naar het verhaal achter innovaties bij Arriva Nederland. In de tweede aflevering hoor je alles over Arriva Dal Vrij Limburg. Gratis ov voor minima in Limburg.

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Medewerker bemonstert de voorruit van een Arriva bus om de staat vd biodiversiteit in het gebied te bepalen.

Arriva helpt biodiversiteit in kaart brengen met bussen

In samenwerking met start-up EcoPulse start Arriva in mei en juni in Limburg en het oosten van Brabant een bijzondere pilot. Door kleine DNA-deeltjes van onze bussen te halen, krijgen we beter inzicht in de biodiversiteit. Daarmee leren we over micro-organismen en diersoorten in de regio zodat boeren, bedrijven, onderzoekers en overheden betere en duurzamere keuzes kunnen maken. De pilot heeft géén invloed op de dienstregeling.

Open nieuwsartikel
Rode Bravo Solarisbus  rijdt als lijn 5 over het verkeersplein in  Den Bosch| Arriva

Sneller, slimmer, meer: Arriva lanceert nieuwe busdienstregeling West-Brabant vanaf 6 juli

Vanaf zondag 6 juli 2025 start in West-Brabant een compleet nieuwe busdienstregeling. Hierdoor wijzigen de routes, de tijden en de lijnnummers van de bussen in West-Brabant. De nieuwe dienstregeling kent een forse uitbreiding en bestaat uit een sterk netwerk van Bravodirect, Bravo stads- en streeklijnen, Brabantliners en buurtbuslijnen.

Open nieuwsartikel
Eerste RRReis trein van Arriva rijdt nu in Achterhoek Rivierenland | Arriva

Eerste RRReis-trein van Arriva rijdt in dienstregeling

Op vrijdag 9 mei om 6.30 uur ging de eerste trein van Arriva in de RRReis-kleuren officieel de dienstregeling in op het baanvak Zutphen-Winterswijk. Trein 374 met de naam Jan Terlouw is in de afgelopen weken veranderd van rood-wit naar paars-blauw-groen. Alle 24 treinen van Arriva in de Achterhoek en Rivierenland krijgen de komende tijd deze flinke metamorfose.

Open nieuwsartikel
Kun je vinden wat je nodig hebt?