Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Verschillende tekeningen waar pennen op liggen.

‘Ons werk een mannenberoep? Echt niet!’

Thema
Inclusief
Publicatiedatum
Geplaatst 08-03-2022

Treinmachinist, steward, buschauffeur. Stuk voor stuk echte mannenberoepen. Tenminste, dat denken veel mensen. Op Internationale Vrouwendag laten deze vrouwelijke professionals zien dat dat echt niet zo is.

* tekeningen gemaakt door kunstenares Hedy Tijn

Sietske is treinmachinist

‘Dit werk is zo heerlijk vrij. Natuurlijk, ik heb me te houden aan een dienstregeling. Maar tijdens het werk is er niemand die me controleert en ik hou van de wisselende roosters. Hierdoor is geen dag hetzelfde. Dat treinmachinist een echt mannenberoep zou zijn, daar snap ik niks van. Ik zou werkelijk niet weten waarom een man beter in dit vak zou zijn dan ik. Wel worden de vrouwelijke machinisten weleens gek aangekeken door reizigers. Niet dat we commentaar krijgen, hoor. Maar het valt mensen gewoon op dat er een dame in de cabine zit. Overigens ebt dit steeds verder weg, want mensen raken hieraan gewend.’

Een kleurrijke tekening van een vrouwelijke buschauffeur in uniform, met gebruik van roze, rood en blauw.
Illustratie van een vrouw met onze haar in een blauwe Arriva-jas.

Aicha is steward

‘Als echt mensenmens is deze job voor mij een droom die uitkomt. De hele dag help ik mensen van A naar B en ik vind het heerlijk. En ja, natuurlijk kom ik ook weleens bullebakken tegen. Maar dan sta ik mijn vrouwtje. Het is de kunst om rustig en respectvol te blijven als iemand een grote mond geeft – daar hoef je geen man voor te zijn. Ik hoop dat ik een voorbeeld ben voor alle andere vrouwen die net als ik buitenlandse roots hebben. Dat ze zien dat ze hogerop kunnen komen als ze dat willen. Ik vind het sowieso heel belangrijk dat bedrijven een gevarieerd personeelsbestand hebben, in de breedste zin van het woord. Bedrijven moeten een afspiegeling zijn van de samenleving en mannen én vrouwen van verschillende nationaliteiten in dienst hebben. Want Nederland is van ons allemaal.’

Jolanda is buschauffeur

‘In het verleden was ik een echte jobhopper, maar deze baan hou ik tot mijn pensioen. Wat een fijn werk is dit! Vooral klanten helpen vind ik geweldig. Zo weet ik bijvoorbeeld precies bij welke halte die ene dame met de rollator vaak staat te wachten. Ik zet de bus dan zó neer dat zij makkelijker instapt. Dat soort kleine gebaren worden beloond met veel dankbaarheid en daar doe ik het voor. Ik vraag me trouwens af waarom veel mensen dit beroep zien als een echt mannenberoep. Zowel mannen als vrouwen kunnen dit doen. En ik denk dat het sowieso goed is om als bedrijf een gemixt team te hebben, dus met mannen én vrouwen. Want hoe gevarieerder je personeelsbestand, hoe meer kwaliteiten je in huis hebt!’

Illustratie van een vrouwelijke busschauffeur achter het stuur in felle kleuren roze, rood en groen.
Vrouw tekent leeuw van Limburg na van haar telefoon. Op de achtergrond staat een plant.

Gerelateerd nieuws


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel