Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Jonge vrouwelijke treinmachinist staat in de deuropening van een Arriva trein en lacht vriendelijk.

Arriva en ROC van Twente ontwikkelen speciale leer-werk-opleiding voor machinisten

Thema
Sociaal
Publicatiedatum
Geplaatst 31-03-2022

Donderdag 31 maart 2022 hebben vertegenwoordigers van ROC van Twente en Arriva hun handtekening gezet onder een bijzondere intentieverklaring voor de ontwikkeling van een 2-jarige ‘Leer-werk-opleiding’ voor machinist. De ondertekening vond plaats tijdens een speciaal georganiseerd MBO-symposium in de Arriva-vestiging aan het Stationsplein in Zutphen.

Hoe maak je jongeren enthousiast voor het machinistenvak
Tijdens het symposium werd onder meer gesproken over de vraag hoe we jongeren op het mbo ‘warm’ kunnen maken voor een baan in treinwereld en hoe we ze enthousiast kunnen maken voor het prachtige vak van machinist.

Naast interessante sprekers van Arriva en het ROC van Twente, was er een speciale gast: Wim van de Camp. Hij is oud-Europarlementariër en Nederlands ambassadeur van het Jaar van het Spoor 2021. Hij gaf een terugblik op het jaar en keek vooruit op het jaar van de Jeugd.

Behalve over hoe je jongeren enthousiast maakt voor het beroep van machinist werd ook stilgestaan bij de ontwikkeltrajecten voor machinisten. Als je machinist bent bij Arriva is het namelijk geen eindpunt maar juist een startpunt van je carrière. Bij Arriva zijn veel doorstroommogelijkheden. Ook het vervullen van combi-functies (zoals machinist/steward/buschauffeur) is erg populair.

Plannen voor Arriva-machinistenklas
De ultieme wens van Arriva en ROC van Twente die werd uitgesproken is om in de toekomst een speciale Arriva-machinistenklas te realiseren. De meeste jonge machinisten die nu bij Arriva aan het werk zijn, hebben bij ROC van Twente de tweejarige mbo-opleiding machinist railvervoer gevolgd. Dit is een niveau 3 opleiding in BOL -voltijd-variant.

De intentie is om een opleidingsvariant te creëren waarbij BOL en BBL gecombineerd worden. Hierdoor zijn leerlingen na één jaar volledig bevoegd tot machinist. In het tweede jaar hoeven alleen nog theorievakken gehaald te worden zoals Nederlands, Engels en rekenen voor het mbo niveau 3 diploma. Het eerste jaar vinden stages plaats bij Arriva en gaat de student nog veel naar school. Het tweede jaar gaat de student één dag per week naar school voor de resterende vakken en volgt vier dagen praktijk bij Arriva.

Samen met regio’s Limburg en Noord hebben Arriva en ROC van Twente gekeken naar de beschikbare arbeidsplaatsen in de komende jaren. Met elkaar is afgesproken om hier samen in op te trekken en we zijn allemaal positief om hier mee aan de slag te gaan.

Enthousiasme over de plannen
Jan Ooms, directeur Bouw en Vervoer bij ROC van Twente. “Een bijzondere, kleine en zeer specifieke vakopleiding zoals deze, machinist railvervoer, kan alleen uitgevoerd worden in nauwe samenwerking met bedrijven en met hybride docenten. Voor de ontwikkeling van een leer-werk-opleiding slaan we dan ook graag de handen in een.”

Wim van de Camp: "Als je eenmaal in de spoorsector zit is het net als motorrijden en werkt het als een soort verslaving en je houdt er niet meer mee op. "

Ghislaine Aarts, directeur Corporate Affairs Arriva: “Wij gaan straks een baangarantie bieden wanneer je de machinistenopleiding bij ROC van Twente met goed gevolg hebt afgerond. Vanzelfsprekend zetten wij deze baangarantie zwart op wit op papier."

Jieskje Hollander, regiodirecteur Oost Arriva: "Het mbo speelt een cruciale rol in het binden en werven van machinisten. Daardoor kunnen wij ons werk blijven uitvoeren."

Rob, machinist bij Arriva: “Geen dag is hetzelfde als machinist, ondanks dat je steeds hetzelfde traject van A naar B rijdt. Iedere dag zie je onderweg weer andere dingen in de omgeving en dat maakt het machinistenvak aantrekkelijk.”


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel