Direct naar inhoud

Testen met batterijtrein succesvol verlopen

Thema
Duurzaam
Publicatiedatum
Geplaatst 03-03-2022

De testen met een speciaal aangepaste WINK batterijtrein die vorige week donderdag 24 en vrijdag 25 februari door Arriva, ProRail en Stadler werden gedaan, zijn naar volle tevredenheid verlopen.

De innovatieve testritten vonden plaats op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg (Overijssel) en Arnhem-Doetinchem (Gelderland) en Harlingen-Leeuwarden (Friesland). Het was voor het eerst dat deze testen in Nederland werden uitgevoerd. ProRail, Arriva en de provincies Overijssel, Gelderland en Fryslân werken met dit initiatief samen aan hun duurzaamheidsambitie om in de toekomst CO2 neutraal of Zero Emissie openbaar (trein)vervoer te bieden.

Aanpassingen aan bestaande WINK-trein
Voor de batterijtreintest heeft treinfabrikant Stadler technische aanpassingen gedaan aan de trein waardoor deze in plaats van op diesel ook op een batterij kon rijden. Deze WINK trein behoort tot de vloot van Arriva in Noord-Nederland. Deze treinen hebben al een pantograaf en batterijen die bedoeld zijn om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen. Tijdens de testen fungeerde de batterij als tractiebatterij waardoor ermee gereden kon worden.

Metingen
Op de trajecten waar de testen plaatsvonden was gedeeltelijk bovenleiding aanwezig. Op het testtraject Almelo-Hardenberg laadde de batterij via de stroomafnemer op tussen Hardenberg en Mariënberg (9 kilometer) om vervolgens de rest van het niet-geëlektrificeerde traject (18 kilometer) naar Almelo op de batterij te rijden. Er is gekeken naar hoe snel de batterij leeg gaat en hoe snel hij weer oplaadt. Ook is gekeken naar de omschakeling van bovenleiding naar batterij en andersom, hoe snel de batterijtrein optrekt en hoeveel stroom er dan wordt verbruikt.

Resultaten
Floris van Straaten, projectleider fabrikant Stadler:
“Het bereik van deze batterijtrein met relatief kleine batterijen overtrof onze verwachtingen. Het toonde aan dat de trein met een gereduceerde snelheid van 60 km/u op één lading tussen Harlingen en Leeuwarden kon rijden. De testnacht, uitgevoerd op de lijn tussen Almelo en Hardenberg, toonde de omschakeling van elektrisch (bovenleiding) naar het rijden op de batterij. De laatste tests tussen Doetinchem en Arnhem bevestigden de resultaten van de tweede nacht op een ander baanvak. Over het algemeen waren de testen succesvol, wat aantoont dat treinen met batterijaandrijving een levensvatbaar alternatief zijn voor gedeeltelijk of niet-geëlektrificeerde sporen voor de bestaande dieseltreinen.”

Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva:
“We zijn tevreden over het succesvolle verloop van de testen. Het betekent voor Arriva dat we nu weten dat een batterijtrein geen verre toekomstmuziek is. We zetten met deze ontwikkeling een nieuwe duurzame stap op weg naar de inzet van batterijtreinen en zero emissie openbaar (trein) vervoer op onze regionale trajecten.”

Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur ProRail:
“We zijn blij dat de testen geslaagd zijn. Tot voor kort was volledige elektrificatie van een spoorlijn het enige alternatief. Nu komt er naast de waterstoftrein, de batterijtrein bij. Naast de proef is het ook mooi dat de samenwerking met alle betrokkenen zo geslaagd is. Dit smaakt naar meer: wij gaan ons inzetten om met het ministerie, provincies, vervoerders en fabrikanten de eerste batterijtrein(en) in de reguliere treindienst te introduceren. Daarmee zetten we ons in voor steeds duurzamer spoorvervoer."

Toekomst
De uitkomsten van de testen worden gebruikt bij de verdere ontwikkeling van tractiebatterijen voor een batterijtrein. De resultaten zullen daarnaast goed van pas komen in de keuzes voor de beste Zero Emissie techniek voor het spoor in (Oost-)Nederland.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht

40ste Profronde Surhuisterveen - samen met Arriva

Wij genieten nog even na van de Profronde van Surhuisterveen. Bij deze editie ging de winst naar Mathieu van der Poel.

Open nieuwsartikel
Sociaal

Een driedelige podcastserie: Arriva heet je welkom bij Arcadia

“Stel je zit in een trein, bus of op de fiets en in plaats van je telefoon te pakken en bijvoorbeeld een podcast te beluisteren, doe je even helemaal niks. Je kijkt om je heen naar het landschap. Kijk eens goed naar wat je ziet en stel je eens voor hoe dat landschap eruit zou kunnen zien over 10 jaar, of over 50 jaar. Wat zou jouw rol daarin kunnen zijn? Kortom, wat je vandaag doet, wat betekent dat voor de wereld van morgen?”

Open nieuwsartikel
Sociaal

Gratis reizen voor deelnemers EK Petanque

Afgelopen weekend was de finale van het EK Petanque konden alle deelnemers aan het EK gratis met Arriva-bussen reizen.

Open nieuwsartikel
Sociaal

Gouda 750 jaar : wie jarig is trakteert!

Feestelijk met mooie kleuren, blakend in de hete juli-zon, rijdt Arriva’s 750 jaar Gouda-bus rond door de stad. “Kom jij ook op ons feest?” staat er met witte letters op.

Open nieuwsartikel

Supertrots op Arriva's inzet voor de TallShips in Harlingen

Wat was het weer gaaf! Met Arriva naar de TallShips in Harlingen. Supertevreden en trots kijkt Arriva terug op haar inzet met mens en materieel voor het TallShips event afgelopen weekend in Harlingen.

Open nieuwsartikel

12.000 bezoekers met Arriva naar het afscheid van tante Rikie

Het kon weer. Gelukkig! Op 14-15-16 en 17 juli was het weer tijd voor de Zwarte Cross. Met Arriva trein en pendelbus werden zo'n 12.000 bezoekers van en naar het festival gebracht.

Open nieuwsartikel