Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Een blauw-witte Arriva-trein rijdt over het spoor onder een blauwe lucht.

Testen met batterijtrein succesvol verlopen

Thema
Duurzaam
Publicatiedatum
Geplaatst 03-03-2022

De testen met een speciaal aangepaste WINK batterijtrein die vorige week donderdag 24 en vrijdag 25 februari door Arriva, ProRail en Stadler werden gedaan, zijn naar volle tevredenheid verlopen.

De innovatieve testritten vonden plaats op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg (Overijssel) en Arnhem-Doetinchem (Gelderland) en Harlingen-Leeuwarden (Friesland). Het was voor het eerst dat deze testen in Nederland werden uitgevoerd. ProRail, Arriva en de provincies Overijssel, Gelderland en Fryslân werken met dit initiatief samen aan hun duurzaamheidsambitie om in de toekomst CO2 neutraal of Zero Emissie openbaar (trein)vervoer te bieden.

Aanpassingen aan bestaande WINK-trein
Voor de batterijtreintest heeft treinfabrikant Stadler technische aanpassingen gedaan aan de trein waardoor deze in plaats van op diesel ook op een batterij kon rijden. Deze WINK trein behoort tot de vloot van Arriva in Noord-Nederland. Deze treinen hebben al een pantograaf en batterijen die bedoeld zijn om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen. Tijdens de testen fungeerde de batterij als tractiebatterij waardoor ermee gereden kon worden.

Metingen
Op de trajecten waar de testen plaatsvonden was gedeeltelijk bovenleiding aanwezig. Op het testtraject Almelo-Hardenberg laadde de batterij via de stroomafnemer op tussen Hardenberg en Mariënberg (9 kilometer) om vervolgens de rest van het niet-geëlektrificeerde traject (18 kilometer) naar Almelo op de batterij te rijden. Er is gekeken naar hoe snel de batterij leeg gaat en hoe snel hij weer oplaadt. Ook is gekeken naar de omschakeling van bovenleiding naar batterij en andersom, hoe snel de batterijtrein optrekt en hoeveel stroom er dan wordt verbruikt.

Resultaten
Floris van Straaten, projectleider fabrikant Stadler:
“Het bereik van deze batterijtrein met relatief kleine batterijen overtrof onze verwachtingen. Het toonde aan dat de trein met een gereduceerde snelheid van 60 km/u op één lading tussen Harlingen en Leeuwarden kon rijden. De testnacht, uitgevoerd op de lijn tussen Almelo en Hardenberg, toonde de omschakeling van elektrisch (bovenleiding) naar het rijden op de batterij. De laatste tests tussen Doetinchem en Arnhem bevestigden de resultaten van de tweede nacht op een ander baanvak. Over het algemeen waren de testen succesvol, wat aantoont dat treinen met batterijaandrijving een levensvatbaar alternatief zijn voor gedeeltelijk of niet-geëlektrificeerde sporen voor de bestaande dieseltreinen.”

Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva:
“We zijn tevreden over het succesvolle verloop van de testen. Het betekent voor Arriva dat we nu weten dat een batterijtrein geen verre toekomstmuziek is. We zetten met deze ontwikkeling een nieuwe duurzame stap op weg naar de inzet van batterijtreinen en zero emissie openbaar (trein) vervoer op onze regionale trajecten.”

Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur ProRail:
“We zijn blij dat de testen geslaagd zijn. Tot voor kort was volledige elektrificatie van een spoorlijn het enige alternatief. Nu komt er naast de waterstoftrein, de batterijtrein bij. Naast de proef is het ook mooi dat de samenwerking met alle betrokkenen zo geslaagd is. Dit smaakt naar meer: wij gaan ons inzetten om met het ministerie, provincies, vervoerders en fabrikanten de eerste batterijtrein(en) in de reguliere treindienst te introduceren. Daarmee zetten we ons in voor steeds duurzamer spoorvervoer."

Toekomst
De uitkomsten van de testen worden gebruikt bij de verdere ontwikkeling van tractiebatterijen voor een batterijtrein. De resultaten zullen daarnaast goed van pas komen in de keuzes voor de beste Zero Emissie techniek voor het spoor in (Oost-)Nederland.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal
Limburgse Arriva bus op het busstation in Maastricht. Voorin stapt een jongen in de bus en achterin gaat een oudere meneer met een rollator naar binnen om hun reis te beginnen.

Iedereen doet mee met Dal Vrij Limburg

Arriva vindt dat openbaar vervoer toegankelijk moet zijn voor iedereen. We zijn daarom blij dat we met de provincie Limburg een belangrijke stap hebben gezet om openbaar vervoer toegankelijker te maken. Dat doen we met het Dal Vrij Limburg abonnement.

Open nieuwsartikel
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel