Direct naar inhoud
Een blauw-witte Arriva-trein rijdt over het spoor onder een blauwe lucht.

Testen met batterijtrein succesvol verlopen

Thema
Duurzaam
Publicatiedatum
Geplaatst 03-03-2022

De testen met een speciaal aangepaste WINK batterijtrein die vorige week donderdag 24 en vrijdag 25 februari door Arriva, ProRail en Stadler werden gedaan, zijn naar volle tevredenheid verlopen.

De innovatieve testritten vonden plaats op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg (Overijssel) en Arnhem-Doetinchem (Gelderland) en Harlingen-Leeuwarden (Friesland). Het was voor het eerst dat deze testen in Nederland werden uitgevoerd. ProRail, Arriva en de provincies Overijssel, Gelderland en Fryslân werken met dit initiatief samen aan hun duurzaamheidsambitie om in de toekomst CO2 neutraal of Zero Emissie openbaar (trein)vervoer te bieden.

Aanpassingen aan bestaande WINK-trein
Voor de batterijtreintest heeft treinfabrikant Stadler technische aanpassingen gedaan aan de trein waardoor deze in plaats van op diesel ook op een batterij kon rijden. Deze WINK trein behoort tot de vloot van Arriva in Noord-Nederland. Deze treinen hebben al een pantograaf en batterijen die bedoeld zijn om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen. Tijdens de testen fungeerde de batterij als tractiebatterij waardoor ermee gereden kon worden.

Metingen
Op de trajecten waar de testen plaatsvonden was gedeeltelijk bovenleiding aanwezig. Op het testtraject Almelo-Hardenberg laadde de batterij via de stroomafnemer op tussen Hardenberg en Mariënberg (9 kilometer) om vervolgens de rest van het niet-geëlektrificeerde traject (18 kilometer) naar Almelo op de batterij te rijden. Er is gekeken naar hoe snel de batterij leeg gaat en hoe snel hij weer oplaadt. Ook is gekeken naar de omschakeling van bovenleiding naar batterij en andersom, hoe snel de batterijtrein optrekt en hoeveel stroom er dan wordt verbruikt.

Resultaten
Floris van Straaten, projectleider fabrikant Stadler:
“Het bereik van deze batterijtrein met relatief kleine batterijen overtrof onze verwachtingen. Het toonde aan dat de trein met een gereduceerde snelheid van 60 km/u op één lading tussen Harlingen en Leeuwarden kon rijden. De testnacht, uitgevoerd op de lijn tussen Almelo en Hardenberg, toonde de omschakeling van elektrisch (bovenleiding) naar het rijden op de batterij. De laatste tests tussen Doetinchem en Arnhem bevestigden de resultaten van de tweede nacht op een ander baanvak. Over het algemeen waren de testen succesvol, wat aantoont dat treinen met batterijaandrijving een levensvatbaar alternatief zijn voor gedeeltelijk of niet-geëlektrificeerde sporen voor de bestaande dieseltreinen.”

Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva:
“We zijn tevreden over het succesvolle verloop van de testen. Het betekent voor Arriva dat we nu weten dat een batterijtrein geen verre toekomstmuziek is. We zetten met deze ontwikkeling een nieuwe duurzame stap op weg naar de inzet van batterijtreinen en zero emissie openbaar (trein) vervoer op onze regionale trajecten.”

Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur ProRail:
“We zijn blij dat de testen geslaagd zijn. Tot voor kort was volledige elektrificatie van een spoorlijn het enige alternatief. Nu komt er naast de waterstoftrein, de batterijtrein bij. Naast de proef is het ook mooi dat de samenwerking met alle betrokkenen zo geslaagd is. Dit smaakt naar meer: wij gaan ons inzetten om met het ministerie, provincies, vervoerders en fabrikanten de eerste batterijtrein(en) in de reguliere treindienst te introduceren. Daarmee zetten we ons in voor steeds duurzamer spoorvervoer."

Toekomst
De uitkomsten van de testen worden gebruikt bij de verdere ontwikkeling van tractiebatterijen voor een batterijtrein. De resultaten zullen daarnaast goed van pas komen in de keuzes voor de beste Zero Emissie techniek voor het spoor in (Oost-)Nederland.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Bravo bus rijdt door een bos tijdens de start van de nieuwe dienstregeling in West-Brabant | Arriva

Arriva start op 6 juli met een nieuwe, toekomstbestendige busdienstregeling in West-Brabant

Vanaf zondag 6 juli 2025 introduceert Arriva een volledig vernieuwde busdienstregeling in West-Brabant. Routes, vertrektijden en lijnnummers veranderen ingrijpend, waardoor voor bijna alle OV-reizigers in de regio iets verandert. De nieuwe dienstregeling betekent een forse uitbreiding van het openbaar vervoer, met een sterk netwerk van Bravodirect, Bravo stads- en streeklijnen, Brabantliners, buurtbussen en Bravoflex. Reizigers profiteren van aantrekkelijke frequenties – vaak van vroeg tot laat – kortere reistijden en betere overstapmogelijkheden.

Open nieuwsartikel
Officieel startevent concessie West-Brabant op 5 juli 2025 door |Arriva

Feestelijke opening busremise Breda en start concessie West-Brabant

Vandaag vierden Arriva Nederland en Provincie Noord-Brabant samen de officiële opening van de gloednieuwe busremise in Breda — het kloppend hart van de nieuwe concessie West-Brabant. Wat een belevenis!

Open nieuwsartikel

Arriva wint aanbesteding Vechtdallijnen 2028-2043

Het langverwachte besluit is genomen. Arriva mag de komende jaren vanaf december 2028 nog eens 15 jaar door blijven rijden met de treinen op de Vechtdallijnen. Vandaag maakte de provincie Overijssel bekend dat het ov-contract met een waarde van ruim 650 miljoen euro in dit concessiegebied aan Arriva is gegund. En vanzelfsprekend is Arriva hier bijzonder blij mee.

Open nieuwsartikel
Sociaal
Een trein in Limburg met verlaagde instap die geschikt is voor rolstoelers om in te stappen bij | Ariva

Arriva breidt reisassistentie uit naar alle 40 stations in Limburg

De provincie Limburg investeert per direct extra in reisassistentie. Deze subsidie stelt Arriva Limburg in staat om reisassistentie aan te bieden op álle 40 treinstations binnen onze concessie. Een belangrijke stap richting een toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen!

Open nieuwsartikel

Gratis ov voor minima in Limburg: ontdek Arriva Dal Vrij Limburg in onze nieuwste podcastaflevering

Sinds april 2025 ben je via Spotify in de gelegenheid om te luisteren naar het verhaal achter innovaties bij Arriva Nederland. In de tweede aflevering hoor je alles over Arriva Dal Vrij Limburg. Gratis ov voor minima in Limburg.

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Medewerker bemonstert de voorruit van een Arriva bus om de staat vd biodiversiteit in het gebied te bepalen.

Arriva helpt biodiversiteit in kaart brengen met bussen

In samenwerking met start-up EcoPulse start Arriva in mei en juni in Limburg en het oosten van Brabant een bijzondere pilot. Door kleine DNA-deeltjes van onze bussen te halen, krijgen we beter inzicht in de biodiversiteit. Daarmee leren we over micro-organismen en diersoorten in de regio zodat boeren, bedrijven, onderzoekers en overheden betere en duurzamere keuzes kunnen maken. De pilot heeft géén invloed op de dienstregeling.

Open nieuwsartikel
Kun je vinden wat je nodig hebt?