Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur Podcast

Reis mee in de trein van ‘De ridders van het eerste uur’

Vanaf 8 maart rijdt er een trein met de naam ‘De ridders van het eerste uur’ op het Nederlandse spoor. De trein is vernoemd naar 17 dappere machinisten die 25 jaar geleden op de eerste gedecentraliseerde spoorlijn Almelo – Mariënberg gingen rijden. In recordtempo zijn deze buschauffeurs omgeschoold tot machinist. Ze waren daarmee de eerste machinisten die voor een regionale vervoerder de trein gingen rijden.

De buschauffeurs die deze uitdaging aandurfden worden ‘De ridders van het eerste uur’ genoemd. Het zijn: Helmut Bennink, Eugene de Leeuw, Marck de Leeuw, Rudie Meekes, Piet van der Neut, Henk Steintjes, Robert Schlüter, Lute Boekhoud, Robert Jonker, Kees Rosema, Jos Boxelaar, Bennie Hubers, Harry Korte, Marcel Prins, Hennie Beijers, Kasper Meijsen(†) en John Smit(†).

Om bij deze historische gebeurtenis stil te staan heeft Arriva een trein naar deze mannen vernoemd. Vandaag mochten zij mee met de eerste rit in hun ‘eigen’ trein.

Robert Jonker, Robert Schlüter en Marcel Prins ervaren het vernoemen van de trein als een mooi stukje waardering: “Als wij ons niet zo hard hadden ingezet, was het nooit van de grond gekomen. Dat is echt te danken aan ons hele clubje. Samen zijn we er echt voor gegaan.” Piet van der Neut en Henk Steintjes vinden de trein geweldig: “We deden het echt samen en dat is echt het Twente/Achterhoekgevoel. We zijn blij dat het regionale spoor zo echt van de grond is gekomen.” Rudie Meekes is trots en blij, de broers Eugene en Marck de Leeuw noemen het hebben van een eigen trein ‘in één woord uniek’. Kees Rosema vertelt: “Het is echt een geste naar degenen die deze taak volbracht hebben.” Jan Makkinga (oud TET rayonchef Almelo) vult aan: “Het is een eerbetoon aan deze mensen die zich enorm hebben ingezet, want samen hebben ze ALMA weer op de rails gezet!” Harry Korte is trots: “Ik heb ook nog steeds heimwee naar rijden op de trein en had graag door willen gaan.”

Alle machinisten waren verrast dat ze na zoveel jaar nog eens extra in het zonnetje werden gezet. De trein rijdt vanaf vandaag mee in de reguliere dienstregeling van Arriva.

25 jaar decentralisatie van het Nederlandse spoor
Oostnet (later Syntus) startte 25 jaar geleden op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Gratis podcastserie op Spotify voor de treinliefhebbers
Over deze historische gebeurtenis van 25 jaar geleden heeft Arriva een podcastserie gemaakt. De betrokkenen van toen vertellen hoe ze deze treinlijn wisten te redden en hoe deze gebeurtenis het begin was van de decentralisatie op het spoor. De serie ‘Trein vol verhalen’ is gratis te luisteren op Spotify.

Nieuw! Aflevering 4: ‘De ridders van het eerste uur’
Het is 1998. Binnen 5 maanden moeten er treinen gaan rijden tussen Almelo en Mariënberg. Oostnet, de winnaar van de concessie, heeft heel veel buschauffeurs, maar… nog geen machinisten. Voor iedereen is het een enorm spannende periode. Want voor het eerst moeten er machinisten opgeleid worden buiten de Nederlandse Spoorwegen.

Machinisten in de nieuwe trein De ridders van het eerste uur

In deze nieuwe aflevering van de podcastserie Trein vol Verhalen vertellen drie ridders van het eerste uur in 15 minuten hoe het was in die tijd om toen machinist te worden. Samen met Frank van Setten, toenmalig regiodirecteur Oostnet, de winnaar van de concessie, nemen zij je mee terug in de tijd.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel