Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Een bovenaanzicht van een Arriva-busremise met zonnepanelen op het dak.

Circulariteit

Arriva wil in 2025 CO2-neutraal werken en met grote en kleine stappen bewegen we naar dat doel. Circulariteit maakt deel uit van Arriva’s duurzaamheidambitie. Wat doet Arriva met circulariteit?

10R-rekenmodel
We werken met het 10R-rekenmodel: het bekendste model waarmee je gradaties kunt geven aan de manier waarop je circulair met producten of grondstoffen omgaat. Bijvoorbeeld slimmer productontwerp, verlengen van levensduur en hergebruik van producten zoals batterijen. Zo kunnen we onze inzet een waarde meegeven.

Circulaire projecten bij Arriva

  • Buschauffeur Enver in Arriva-overhemd, gezien door zijn achteruitkijkspiegel.

    Bring-It-Back - Uniform krijgt een tweede leven

    Onder de naam Bring-It-Back heeft Arriva in samenwerking met haar kledingleverancier, op een gestructureerde manier gebruikte bedrijfskleding verzameld. Van alle ingezamelde kleding bleek een deel nog bruikbaar te zijn. Deze kleding wordt tegen een gereduceerd tarief (punten) weer beschikbaar gemaakt voor collega’s en krijgen zo een 'tweede leven'.

    (10R-gradaties: Re-use| Recycle| Repurpose| Remanufacture)

  • De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

    Bring- It-Back - Overige kledingstroom (de Haltezitter)

    Voor de overige kleidingstromen bekijken we hoe we die kleding kunnen laten  verwerken tot een ander materiaal.
    Zo plaatsten we begin 2024 de Haltezitter in Geldermalsen. De Haltezitter is een unieke bushalte die is gemaakt van verschillende oude materialen. Het bankje dat ruime geeft aan 5 personen is gemaakt van een materiaal op basis van oude kleding.

    (10R-gradaties: Re-use| Recycle| Repurpose| Remanufacture)

    Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen
  • Een Arriva cube (Arricube) vergaderplek, een bankje een kleine blauwe overkapping.

    Duurzame panden – verbouwen met een circulaire insteek

    Al een aantal jaar zet Arriva in op het verduurzamen van haar panden. Op meerdere locaties werken we nu gasloos, brachten we wand- en dakisolatie, én zonnepanelen aan en vergaderen of werken mensen in een Arricube. Een Arricube is een nieuw kantoormeubel gemaakt van oude kantoorkasten met daarin bankjes die zijn bekleed met stof van gebruikte bedrijfskleding.
    We werken voor de inrichting van onze panden met meubels van duurzame of hergebruikte materialen. Dat deden we bijvoorbeeld in onze kantoren in Leeuwarden en Meppel).

    (10R-gradaties: Repurpose| Remanufacture)

  • Een stoel in een bus in Friesland met bekleding van oranje fruitleer.

    Duurzame stoelbekleding

    In regio Fryslân hebben we een proef gedaan met circulaire stoelbekleding.
    Eén bus had een grijze stoelbekleding van 100% gerecycled polyester, afkomstig van oude PET-flessen. De andere bus had zwarte bekleding van gerecycled polyester in combinatie met een grondstof afkomstig van eucalyptusbomen.

    Helaas bleken beide stoffen niet geschikt voor de intensieve toepassing in een bus. Daarom werd deze bussen weer voorzien van de reguliere stoelbekleding. We hebben onze ervaring gedeeld met de leverancier en zoeken nu verder naar andere opties voor duurzame en circulaire stoelbekleding.
     

    In regio Fryslân rijden verder nog zeven bussen waarin steeds één stoel bekleed is met duurzaam materiaal. Het gaat om ananasleer (restproduct bij het telen van ananassen). Tot nu toe lijkt deze stof wel geschikt te zijn voor gebruik in de bus.

    Met deze verschillende pilots onderzoekt Arriva welke materialen bij kunnen dragen aan een circulaire toekomst.

    (10R-gradaties: Re-use| Rethink| Reduce)

Circulaire Samenwerking

Een circulaire economie vraagt om systeemdenken. Dat betekent aandacht hebben voor het optimaliseren van het gehele systeem; in een keten met anderen. Je bent immers afhankelijk van elkaar. Het is mogelijk om wederzijds voordeel te halen uit het stroomlijnen van activiteiten. Zo kunnen we mogelijk een kringloop rond maken in een keten met verschillende bedrijven.


Ook bij Arriva zetten we hierin stappen. We zijn aangesloten bij Circulair Fryslan en Circulair West. Dit zijn regionale netwerken die (circulaire) bedrijven met elkaar verbinden met als doel de circulaire transitie te versnellen. En we staan open voor regionale partijen en/of startups om op zoek te gaan naar nieuwe circulaire initiatieven.

Keukenhof Express rijdt langs een oranje gekleurd tulpenveld. Aan de andere kant van de weg staan bomen.