Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Links een witte elektrische vuilniswagen met bestuurder en rechts een rode elektrische Arriva-bus met chauffeur onder laadinfra.

Arriva en Brabants Afval Team (BAT) delen ’s nachts stroom om netcongestie te omzeilen

Thema
Duurzaam
Publicatiedatum
Geplaatst 19-12-2023

Arriva en het Brabants Afval Team (BAT) gaan samen met netbeheerder Enexis een experiment starten door stroomtransportcapaciteit in de nacht te verschuiven van BAT naar Arriva.

Daarmee ondervangen ze de capaciteitsproblemen op het Brabantse elektriciteitsnet. BAT, onderdeel van gemeente Tilburg, heeft al 5 elektrische vuilniswagens rondrijden, maar gebruikt ‘s nachts niet alle beschikbare stroomcapaciteit. Door die overcapaciteit in de nacht aan Arriva beschikbaar te stellen, kan Arriva haar bus- en wagenpark in de gemeente Tilburg elektrificeren.

Het op deze manier delen van stroomcapaciteit is door Arriva en BAT zelf bedacht. Enexis heeft ervoor gezorgd dat Arriva ‘s nachts het transportvermogen van ‘achterbuurman’ BAT kan gebruiken om hun nieuwe elektrische bussen te laden zodat ze overdag hun reizigers emissievrij vervoeren.

Verduurzamen stadsvervoer Tilburg
De provincie Noord-Brabant heeft het doel om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Ook Arriva heeft een duurzaamheidsambitie. Onderdeel van dit plan is een emissievrij OV. Daarom vervangen Arriva en de provincie samen 64 dieselbussen in Oost-Brabant voor elektrische bussen. Medio 2024 worden hiervan 44 elektrische bussen voor de stadsdienst van Tilburg verwacht. Een grote stap in het verduurzamen van het stadsvervoer.

Netcongestie innovatief omzeilen
“Zo zie je maar weer: Een goede buur is beter dan een verre vriend,” aldus regiodirecteur Jan Pieter Been van Arriva. “En behalve met dit stroomdelen gaat Arriva ook met accu-opslag de netcongestie te lijf. Om niet te zeer afhankelijk te zijn van het overbelaste stroomnet worden grote accu’s geïnstalleerd bij de nieuwbouw in Tilburg. Zodat stroom die niet direct nodig is, tijdelijk wordt opgeslagen, om op een later moment te kunnen gebruiken.”

Wethouder Rik Grashoff (energietransitie) van de gemeente Tilburg: "Het initiatief van Arriva, BAT en Enexis is een goede oplossing voor de netcongestie en laat zien dat er creatieve oplossingen mogelijk zijn. Hopelijk is deze pilot een mooi voorbeeld voor andere partijen, om te kijken hoe ze (mogelijk met elkaar) op andere plekken in Tilburg kunnen helpen de stad CO2 neutraal te krijgen.”

“In Tilburg zijn we op allerlei manieren bezig om ervoor te zorgen dat onze stad en dorpen ook in de toekomst een fijne plek zijn om te wonen en werken. Het terugdringen van CO2-uitstoot draagt daar zeker aan bij. Met dit initiatief snijdt het mes aan twee kanten: we gaan op een creatieve manier om met de krapte op het Brabantse elektriciteitsnetwerk en zorgen ervoor dat bussen emissievrij op pad kunnen. Een win-win situatie!” Aldus wethouder Maarten van Asten (Afvalinzameling).

Uitdagingen op het elektriciteitsnet
“Al die elektrische bussen moeten natuurlijk wel opgeladen worden,” aldus Karin Mathijssen, directeur Grootzakelijk van Enexis. “Daardoor heeft Arriva meer elektriciteit nodig dan wij ze op dit moment via het plaatselijke elektriciteitsnet kunnen leveren. De netuitbreiding hiervoor staat al wel gepland, maar laat nog op zich wachten. Daarom zijn deze afspraken voor 2 jaar vastgelegd. We zijn blij dat we op deze manier toch de verduurzaming van het OV-vervoer in Tilburg mede mogelijk maken.”


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Duurzaam
Bovenaanzicht van een vierkant gebouw (werkplaats Tilburg) met rechts daarvan een stuk of 10 bravo bussen bij laadinfra.

Nieuwbouw stalling Tilburg bereikt hoogste punt

Onlangs bereikte de nieuwbouw van de Arriva-stalling in Tilburg het hoogste punt. Naast een stalling heeft deze locatie dadelijk een state-of-the-art Zero-Emissie werkplaats. Deze nieuwbouw is onderdeel van de elektrificatie van het openbare busvervoer van Arriva in Tilburg.

Open nieuwsartikel
drie mensen op het station met een vergrootte meedoen pas in de hand met op de achtergrond een arriva trein

Verlenging Meedoen Pas voor gratis reizen met bus en trein in Gemeente Het Hogeland

Gemeente, Arriva en OV-bureau Groningen Drenthe verlengen contract voor nogmaals vier jaren

Open nieuwsartikel

Arriva nachttreinen worden goedkoper voor korte afstanden

Ook in 2024 rijden er iedere vrijdagnacht twee nachttreinen van Arriva. Deze vertrekken na middernacht vanuit Groningen en Maastricht en hebben als eindbestemming Schiphol. Vroeg op zaterdagochtend rijden de Arriva-treinen vanuit de Randstad weer terug naar Groningen en Maastricht. De ticketprijs wordt vanaf 9 februari aangepast, afhankelijk vanaf welk station de reiziger meereist.

Open nieuwsartikel

Vanaf 1 februari 2024 bussen in plaats van treinen tussen Bad Nieuweschans en Weener

Vanaf 1 februari rijden er geen treinen tussen Bad Nieuweschans en Weener. De treinvrije periode duurt tot en met 14 december 2024. Er rijdt een stopbus tussen Bad Nieuweschans en Leer. De beschadigde spoorbrug Friesenbrücke bij Weener wordt hersteld en zijn er werkzaamheden aan het spoor voor de Wunderline aan het Duitse en Nederlandse deel.

Open nieuwsartikel

Arriva's Thús en Noar Hoes: de laatste WINK-treinen waarin je je thuis voelt

Op 21 december zijn onze laatste WINK-treinen onthuld!

Open nieuwsartikel
Blije reizigers in nachttrein Arriva met koffers en steward erbij

Nachttreinen Arriva blijven na succesvol eerste jaar ook in 2024 rijden

Al bijna een jaar rijden er iedere vrijdagnacht twee nachttreinen van Arriva. Deze vertrekken rond middernacht vanuit Groningen en Maastricht en hebben als eindbestemming Schiphol. Vroeg op zaterdagochtend vertrekt de Arriva-trein vanuit de randstad naar Groningen en Maastricht. Ook in 2024 kunnen reizigers wekelijks rekenen op deze nachtelijke treinverbindingen. Wat heeft Arriva het afgelopen jaar geleerd van deze treinverbindingen, die ze rijden volgens het open toegang principe?

Open nieuwsartikel