Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Blije reizigers in nachttrein Arriva met koffers en steward erbij

Nachttreinen Arriva blijven na succesvol eerste jaar ook in 2024 rijden

Publicatiedatum
Geplaatst 16-12-2023

Al bijna een jaar rijden er iedere vrijdagnacht twee nachttreinen van Arriva. Deze vertrekken rond middernacht vanuit Groningen en Maastricht en hebben als eindbestemming Schiphol. Vroeg op zaterdagochtend vertrekt de Arriva-trein vanuit de randstad naar Groningen en Maastricht. Ook in 2024 kunnen reizigers wekelijks rekenen op deze nachtelijke treinverbindingen. Wat heeft Arriva het afgelopen jaar geleerd van deze treinverbindingen, die ze rijden volgens het open toegang principe?

Voor 10 euro enkele reis de regio verbinden met de randstad. Dat is wat Arriva wilde. Inmiddels maken iedere week honderden treinreizigers gebruik van deze verbinding. Vooral reizigers die tussen de verschillende steden reizen na een nachtdienst of een stapavond, weten de nachttrein goed te vinden. Maar ook reizigers die vanaf Eindhoven of Schiphol een vroege vlucht moeten halen, rekenen inmiddels op de trein.

Nieuw: pinnen aan boord
Tickets zijn te koop via glimble, de reisapp van Arriva. Sinds kort is het ook mogelijk om op alle tussengelegen stations een ticket aan te schaffen. De reiziger kan dan het bedrag van 10 euro voldoen via de PIN voordat hij instapt. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes op de stations worden geopend.

Let op: reizigers kunnen niet met de OV-chipkaart reizen omdat deze nachttrein onder een ander tarief valt.

Reizigers verrast met ‘ontbijt’
In de vroege ochtend van zaterdag 16 december (rond 05:00 uur) werden reizigers in de trein van Schiphol naar Maastricht verrast met een lekker croissantje van Arriva. De vervoerder stond op deze manier stil bij het 1-jarig bestaan van de nachttrein. Reiziger Linda was blij met deze actie: ‘Ik moet nog een stukje terug naar huis reizen, dus dit croissantje was een welkom ontbijt zo in de vroege uurtjes. Leuk bedacht én lekker!’.

Zonder subsidie
Sinds 2021 maakt Europese wetgeving het mogelijk om treinverbindingen op basis van open toegang aan te bieden. Daarmee kunnen vervoerders voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aanbieden op het spoor. Arriva is de eerste vervoerder in Nederland die van deze nieuwe wetgeving gebruik maakt in de praktijk. Met de eerste twee nachttreinen konden zowel Arriva als de reiziger wennen aan deze nieuwe manier van vervoer. Sinds de start van de nachttrein heeft Arriva meer verbindingen aangevraagd bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Lees ook:
- Voorstel 2026: 26 treinlijnen in open toegang
- Aanvraag: rechtstreekse treinen Groningen en Parijs
- Meer treinen Groningen, Zwolle, Leeuwarden vanaf 2025 stap dichterbij


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Duurzaam
Bovenaanzicht van een vierkant gebouw (werkplaats Tilburg) met rechts daarvan een stuk of 10 bravo bussen bij laadinfra.

Nieuwbouw stalling Tilburg bereikt hoogste punt

Onlangs bereikte de nieuwbouw van de Arriva-stalling in Tilburg het hoogste punt. Naast een stalling heeft deze locatie dadelijk een state-of-the-art Zero-Emissie werkplaats. Deze nieuwbouw is onderdeel van de elektrificatie van het openbare busvervoer van Arriva in Tilburg.

Open nieuwsartikel
drie mensen op het station met een vergrootte meedoen pas in de hand met op de achtergrond een arriva trein

Verlenging Meedoen Pas voor gratis reizen met bus en trein in Gemeente Het Hogeland

Gemeente, Arriva en OV-bureau Groningen Drenthe verlengen contract voor nogmaals vier jaren

Open nieuwsartikel

Arriva nachttreinen worden goedkoper voor korte afstanden

Ook in 2024 rijden er iedere vrijdagnacht twee nachttreinen van Arriva. Deze vertrekken na middernacht vanuit Groningen en Maastricht en hebben als eindbestemming Schiphol. Vroeg op zaterdagochtend rijden de Arriva-treinen vanuit de Randstad weer terug naar Groningen en Maastricht. De ticketprijs wordt vanaf 9 februari aangepast, afhankelijk vanaf welk station de reiziger meereist.

Open nieuwsartikel

Vanaf 1 februari 2024 bussen in plaats van treinen tussen Bad Nieuweschans en Weener

Vanaf 1 februari rijden er geen treinen tussen Bad Nieuweschans en Weener. De treinvrije periode duurt tot en met 14 december 2024. Er rijdt een stopbus tussen Bad Nieuweschans en Leer. De beschadigde spoorbrug Friesenbrücke bij Weener wordt hersteld en zijn er werkzaamheden aan het spoor voor de Wunderline aan het Duitse en Nederlandse deel.

Open nieuwsartikel

Arriva's Thús en Noar Hoes: de laatste WINK-treinen waarin je je thuis voelt

Op 21 december zijn onze laatste WINK-treinen onthuld!

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Links een witte elektrische vuilniswagen met bestuurder en rechts een rode elektrische Arriva-bus met chauffeur onder laadinfra.

Arriva en Brabants Afval Team (BAT) delen ’s nachts stroom om netcongestie te omzeilen

Arriva en het Brabants Afval Team (BAT) gaan samen met netbeheerder Enexis een experiment starten door stroomtransportcapaciteit in de nacht te verschuiven van BAT naar Arriva.

Open nieuwsartikel