
Reis mee in de trein van ‘De ridders van het eerste uur’
Vanaf 8 maart rijdt er een trein met de naam ‘De ridders van het eerste uur’ op het Nederlandse spoor. De trein is vernoemd naar 17 dappere machinisten die 25 jaar geleden op de eerste gedecentraliseerde spoorlijn Almelo – Mariënberg gingen rijden. In recordtempo zijn deze buschauffeurs omgeschoold tot machinist. Ze waren daarmee de eerste machinisten die voor een regionale vervoerder de trein gingen rijden.
De buschauffeurs die deze uitdaging aandurfden worden ‘De ridders van het eerste uur’ genoemd. Het zijn: Helmut Bennink, Eugene de Leeuw, Marck de Leeuw, Rudie Meekes, Piet van der Neut, Henk Steintjes, Robert Schlüter, Lute Boekhoud, Robert Jonker, Kees Rosema, Jos Boxelaar, Bennie Hubers, Harry Korte, Marcel Prins, Hennie Beijers, Kasper Meijsen(†) en John Smit(†).
Om bij deze historische gebeurtenis stil te staan heeft Arriva een trein naar deze mannen vernoemd. Vandaag mochten zij mee met de eerste rit in hun ‘eigen’ trein.
Robert Jonker, Robert Schlüter en Marcel Prins ervaren het vernoemen van de trein als een mooi stukje waardering: “Als wij ons niet zo hard hadden ingezet, was het nooit van de grond gekomen. Dat is echt te danken aan ons hele clubje. Samen zijn we er echt voor gegaan.” Piet van der Neut en Henk Steintjes vinden de trein geweldig: “We deden het echt samen en dat is echt het Twente/Achterhoekgevoel. We zijn blij dat het regionale spoor zo echt van de grond is gekomen.” Rudie Meekes is trots en blij, de broers Eugene en Marck de Leeuw noemen het hebben van een eigen trein ‘in één woord uniek’. Kees Rosema vertelt: “Het is echt een geste naar degenen die deze taak volbracht hebben.” Jan Makkinga (oud TET rayonchef Almelo) vult aan: “Het is een eerbetoon aan deze mensen die zich enorm hebben ingezet, want samen hebben ze ALMA weer op de rails gezet!” Harry Korte is trots: “Ik heb ook nog steeds heimwee naar rijden op de trein en had graag door willen gaan.”
Alle machinisten waren verrast dat ze na zoveel jaar nog eens extra in het zonnetje werden gezet. De trein rijdt vanaf vandaag mee in de reguliere dienstregeling van Arriva.
25 jaar decentralisatie van het Nederlandse spoor
Oostnet (later Syntus) startte 25 jaar geleden op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.
Gratis podcastserie op Spotify voor de treinliefhebbers
Over deze historische gebeurtenis van 25 jaar geleden heeft Arriva een podcastserie gemaakt. De betrokkenen van toen vertellen hoe ze deze treinlijn wisten te redden en hoe deze gebeurtenis het begin was van de decentralisatie op het spoor. De serie ‘Trein vol verhalen’ is gratis te luisteren op Spotify.
Nieuw! Aflevering 4: ‘De ridders van het eerste uur’
Het is 1998. Binnen 5 maanden moeten er treinen gaan rijden tussen Almelo en Mariënberg. Oostnet, de winnaar van de concessie, heeft heel veel buschauffeurs, maar… nog geen machinisten. Voor iedereen is het een enorm spannende periode. Want voor het eerst moeten er machinisten opgeleid worden buiten de Nederlandse Spoorwegen.

In deze nieuwe aflevering van de podcastserie Trein vol Verhalen vertellen drie ridders van het eerste uur in 15 minuten hoe het was in die tijd om toen machinist te worden. Samen met Frank van Setten, toenmalig regiodirecteur Oostnet, de winnaar van de concessie, nemen zij je mee terug in de tijd.