Direct naar inhoud
Kun je vinden wat je nodig hebt?
Een blauwe Arriva-waterstofbus rijdt over de weg in een groene omgeving.

Waterstofbussen van start in regio Achterhoek

Thema
Duurzaam
Publicatiedatum
Geplaatst 14-04-2023

Misschien hebben jullie hem al gezien; de eerste Arriva waterstofbus rijdt sinds deze week namelijk in de Achterhoek rond! Dit nadat bijna 1,5 jaar geleden de eerste waterstofbus van Arriva en de vestiging in Doetinchem in vlammen opging. Het onderzoek naar de brand is afgerond en in overleg met provincie Gelderland en busfabrikant Solaris, is besloten om door te gaan met de inzet van de waterstofbussen in de dienstregeling in de Achterhoek. Samen met provincie Gelderland zet Arriva hiermee een grote stap naar een CO2-neutrale toekomst.

Eind 2020 besloten Arriva, provincie Gelderland en de Poolse busfabrikant Solaris om vanaf december 2021 tien waterstofbussen in te gaan zetten in de dienstregeling in de Achterhoek. Op 26 oktober 2021 arriveerde de eerste splinternieuwe waterstofbus bij de Arriva vestiging in Doetinchem. Twee dagen later ontstond er brand in de vestiging, iedereen bleef gelukkig ongedeerd en het bleef beperkt tot materiele schade.

Onafhankelijk onderzoek ingesteld
Meteen na de brand werd op verzoek van Arriva een omvangrijk en gedegen onderzoek met alle betrokken partijen  gestart onder leiding van het Nederlands Onderzoeks Instituut (NLOI). Uit het onderzoek werd duidelijk dat er waterstof heeft gelekt. De exacte oorzaak van de lekkage valt niet meer eenduidig te achterhalen. De aanbevelingen en testprotocollen die uit het onderzoek zijn gekomen, zijn strikt opgevolgd en erop gericht om lekkage van waterstof te voorkomen.  Om verder te gaan met dit voor Arriva Nederland unieke waterstofbusproject, heeft altijd vooropgestaan dat Arriva de bussen alleen de weg opstuurt wanneer dit op een veilige en verantwoorde manier kan.  Solaris heeft op basis van het NLOI-onderzoek en de aanbevelingen die daaruit voortvloeiden, in overleg met Arriva aanpassingen doorgevoerd. Deze aanpassingen zijn door onafhankelijke deskundigen gecheckt.

Nieuwe start, opleidingen voor personeel
De afgelopen periode stond onder meer in het teken van het opleiden van chauffeurs en de opleidingen van de monteurs. De bussen worden -totdat de nieuwe vestiging in Doetinchem klaar is- onderhouden in de Arriva werkplaats in Groenlo. Deze is speciaal daarvoor aangepast met onder meer brandwerende scheidingswanden zodat de vestiging voldoet aan de vereiste wet- en regelgeving om onderhoud te kunnen doen aan waterstofbussen.

Wat zijn de nieuwe snufjes van de waterstofbus
Een klein tipje van de sluier; de waterstofbus heeft in tegenstelling tot de reguliere bussen van Arriva in de Achterhoek en Rivierenland geen buitenspiegels maar camera’s. Verder is de bus muisstil tijdens het rijden en er komen vanzelfsprekend geen uitlaatgassen vrij want er komt water uit de uitlaat. Verder zit er een zogeheten mobileye (elektronische dodehoekspiegel) op en loopt de vloer gewoon door (dus zonder traptrede).

Hoe werkt een waterstofbus
De nieuwe waterstofbussen zijn geproduceerd door Solaris Bus en Coach. De stille en volledig emissievrije waterstofbussen worden aangedreven met energie die wordt geproduceerd in brandstofcellen. De enige bijproducten van de reactie die daarin plaatsvindt, zijn warmte en stoom. Het elektrisch vermogen dat vrijkomt tijdens het proces van omgekeerde elektrolyse, wordt overgebracht naar de aandrijflijn, bestaande uit een as met elektromotoren. Elke bus wordt uitgerust met een extra opslagruimte voor elektrische energie, de Solaris High Power-batterij. De waterstof die nodig is om de Urbino12-waterstofbus aan te drijven, wordt opgeslagen in tanks met een totaalvolume van 1560 liter, gemonteerd op het dak van de bus.

Comfort voor de reiziger
De waterstofbus heeft 37 zitplaatsen (met staanplaatsen geschikt voor 85 personen. De bussen zijn van alle gemakken voorzien zoals USB-oplaadpunten, airconditioning en een modern passagiersinformatiesysteem. Verder is de bus uitgerust met CCTV-camera's. Voor mensen met beperkte mobiliteit is een rolstoelplaats ingericht en kan gebruik worden gemaakt van een rijplank om de bus in te rijden.

Comfort en gemak voor de chauffeur
Een stoel met klimaatregeling en een elektrisch verwarmde voorruit zorgen voor veel comfort voor de chauffeur. Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid maakt de chauffeur gebruik van allerlei automatische rijhulpsystemen. Zo werkt de chauffeur met camera’s in plaats van zijspiegels en met het zogeheten ‘Mobileye Shield’. Dat is een systeem van intelligente camera's die de directe omgeving van het voertuig bewaken, waardoor er minder kans is op botsingen met voetgangers of fietsers. Chauffeurs worden gewaarschuwd voor mogelijke gevaren met geluids- en visuele signalen.

50.000 kilometer per jaar op waterstof
Voor Arriva Nederland is het rijden op waterstof een primeur. Het streven is om per bus minimaal 50.000 kilometer per jaar te rijden. We rijden tot aan einde concessie (december 2025) door met de bussen.  De waterstofbussen gaan tanken bij het nieuwgebouwde waterstofvulpunt van Kuster Energy aan de Braamtseweg in Doetinchem. Dit waterstoftankstation is openbaar toegankelijk en kan dus ook door waterstofauto’s worden gebruikt.

Europese subsidie voor tien waterstofbussen
De invoering van waterstofbussen in de Achterhoek is het resultaat van de deelname van de provincie Gelderland aan het Europese programma JIVE, waarin onder meer het stimuleren van emissieloos openbaar vervoer centraal staat. De waterstofbussen gaan dieselbussen vervangen. Daarmee wordt met Europese subsidie een impuls gegeven aan de vergroening van de mobiliteit en de realisatie van de waterstofinfrastructuur. Waterstof kan in de toekomst een toepassing worden voor mobiliteit als het op grote schaal beschikbaar komt.

Project JIVE
JIVE staat voor Joint Initiative for Hydrogen Vehicles Across Europe. Dit is een Europees project waarmee het gebruik van waterstofbussen in het openbaar vervoer wordt gestimuleerd. In heel Europa gaat het om verschillende projecten waarbij 152 bussen in 14 Europese regio’s zijn gemoeid. Deelnemers aan JIVE worden opgenomen als participant in de GRANT AGREEMENT. Al eerder hebben de provincies Zuid-Holland en OV-Bureau Groningen-Drenthe besloten deel te nemen aan het project JIVE.


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht
Sociaal

Reis nu nog makkelijker met de buurtbus

De buurtbussen van Arriva komen overal. Ze verbinden dorpen en steden volgens een vaste dienstregeling en route. Arriva heeft bijna 150 acht-persoons buurtbussen die worden gereden door vrijwillige chauffeurs. Deze betrokken chauffeurs zetten zich op deze manier in voor onze maatschappij. Heel dichtbij. Want ze komen uit de buurt en kennen de mensen en de weg dus goed. Dat maakt reizen met de buurtbus prettig en persoonlijk.

Open nieuwsartikel
Wethouder van gemeente De Fryske Marren laat een vergrootte Meedoen Pas zien aan een chauffeur van Arriva in de bus

Gratis reizen met trein en bus voor inwoners van gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen

Gemeente De Fryske Marren biedt inwoners met een laag inkomen vanaf 1 april tot en met 31 december 2024 gratis openbaar vervoer aan. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Een familiebezoek, naar  vrienden, (vrijwilligers)werk of een bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis? Met de Arriva Meedoen Pas kunnen inwoners dit ‘gewoon’ doen door in de bus en trein te stappen

Open nieuwsartikel
Duurzaam
De nieuwe haltezitter - een bushalte met 5 zitplaatsen - gemaakt van gebruikte materialen en een sedum dak. Van bovenaf gefotografeerd.

Volledig circulair bushokje ‘De HalteZitter’ in gebruik genomen

Vanmiddag is het eerste volledig circulaire bushokje, de zogenaamde ‘HalteZitter’ feestelijk in gebruik genomen door vijf medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Zij haalden symbolisch versleten Arriva-uniformen van een waslijn waarna zij op het bankje gingen zitten dat van die oude kleding is gemaakt. Dit alles onder het toeziend oog van Joke van Vrouwerff , wethouder in de Gemeente West Betuwe, Hellen Mouws, directeur Werkzaak Rivierenland en Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva regio Oost. Het bushokje is volledig gemaakt van hergebruikt materiaal zoals de versleten Arriva-uniformen maar ook van gebruikte lichtmasten en houten damwanden. De HalteZitter is gemaakt door het team van Werkzaak, onder begeleiding en mede op initiatief van Mark Hofman van De Verschilmakerij.

Open nieuwsartikel
Duurzaam

Arriva heeft LEV!

In februari zette Arriva als één van de 18 partners haar handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de mogelijkheden van LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen) voor het verduurzamen van mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Open nieuwsartikel
Telefoon met daarop podcast 'Trein vol Verhalen' is te zien boven een stuk spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Trein vol verhalen: De ridders van het eerste uur

25 jaar geleden startte Oostnet (later Syntus) op de treinlijn Almelo – Mariënberg. Deze regionale treindienst was het startschot voor meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn, als onderdeel van de Vechtdallijnen.

Open nieuwsartikel
Blauw witte Arriva Drielandentrein staat met gesloten deuren klaar aan het perron van station Aken om in de richting van Maastricht-Luik te vertrekken.

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.

Open nieuwsartikel