Direct naar inhoud
Links een witte elektrische vuilniswagen met bestuurder en rechts een rode elektrische Arriva-bus met chauffeur onder laadinfra.

Arriva en Brabants Afval Team (BAT) delen ’s nachts stroom om netcongestie te omzeilen

Thema
Duurzaam
Publicatiedatum
Geplaatst 19-12-2023

Arriva en het Brabants Afval Team (BAT) gaan samen met netbeheerder Enexis een experiment starten door stroomtransportcapaciteit in de nacht te verschuiven van BAT naar Arriva.

Daarmee ondervangen ze de capaciteitsproblemen op het Brabantse elektriciteitsnet. BAT, onderdeel van gemeente Tilburg, heeft al 5 elektrische vuilniswagens rondrijden, maar gebruikt ‘s nachts niet alle beschikbare stroomcapaciteit. Door die overcapaciteit in de nacht aan Arriva beschikbaar te stellen, kan Arriva haar bus- en wagenpark in de gemeente Tilburg elektrificeren.

Het op deze manier delen van stroomcapaciteit is door Arriva en BAT zelf bedacht. Enexis heeft ervoor gezorgd dat Arriva ‘s nachts het transportvermogen van ‘achterbuurman’ BAT kan gebruiken om hun nieuwe elektrische bussen te laden zodat ze overdag hun reizigers emissievrij vervoeren.

Verduurzamen stadsvervoer Tilburg
De provincie Noord-Brabant heeft het doel om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Ook Arriva heeft een duurzaamheidsambitie. Onderdeel van dit plan is een emissievrij OV. Daarom vervangen Arriva en de provincie samen 64 dieselbussen in Oost-Brabant voor elektrische bussen. Medio 2024 worden hiervan 44 elektrische bussen voor de stadsdienst van Tilburg verwacht. Een grote stap in het verduurzamen van het stadsvervoer.

Netcongestie innovatief omzeilen
“Zo zie je maar weer: Een goede buur is beter dan een verre vriend,” aldus regiodirecteur Jan Pieter Been van Arriva. “En behalve met dit stroomdelen gaat Arriva ook met accu-opslag de netcongestie te lijf. Om niet te zeer afhankelijk te zijn van het overbelaste stroomnet worden grote accu’s geïnstalleerd bij de nieuwbouw in Tilburg. Zodat stroom die niet direct nodig is, tijdelijk wordt opgeslagen, om op een later moment te kunnen gebruiken.”

Wethouder Rik Grashoff (energietransitie) van de gemeente Tilburg: "Het initiatief van Arriva, BAT en Enexis is een goede oplossing voor de netcongestie en laat zien dat er creatieve oplossingen mogelijk zijn. Hopelijk is deze pilot een mooi voorbeeld voor andere partijen, om te kijken hoe ze (mogelijk met elkaar) op andere plekken in Tilburg kunnen helpen de stad CO2 neutraal te krijgen.”

“In Tilburg zijn we op allerlei manieren bezig om ervoor te zorgen dat onze stad en dorpen ook in de toekomst een fijne plek zijn om te wonen en werken. Het terugdringen van CO2-uitstoot draagt daar zeker aan bij. Met dit initiatief snijdt het mes aan twee kanten: we gaan op een creatieve manier om met de krapte op het Brabantse elektriciteitsnetwerk en zorgen ervoor dat bussen emissievrij op pad kunnen. Een win-win situatie!” Aldus wethouder Maarten van Asten (Afvalinzameling).

Uitdagingen op het elektriciteitsnet
“Al die elektrische bussen moeten natuurlijk wel opgeladen worden,” aldus Karin Mathijssen, directeur Grootzakelijk van Enexis. “Daardoor heeft Arriva meer elektriciteit nodig dan wij ze op dit moment via het plaatselijke elektriciteitsnet kunnen leveren. De netuitbreiding hiervoor staat al wel gepland, maar laat nog op zich wachten. Daarom zijn deze afspraken voor 2 jaar vastgelegd. We zijn blij dat we op deze manier toch de verduurzaming van het OV-vervoer in Tilburg mede mogelijk maken.”


Meer verhalen van Arriva

Ga naar het overzicht

Arriva wint aanbesteding Vechtdallijnen 2028-2043

Het langverwachte besluit is genomen. Arriva mag de komende jaren vanaf december 2028 nog eens 15 jaar door blijven rijden met de treinen op de Vechtdallijnen. Vandaag maakte de provincie Overijssel bekend dat het ov-contract met een waarde van ruim 650 miljoen euro in dit concessiegebied aan Arriva is gegund. En vanzelfsprekend is Arriva hier bijzonder blij mee.

Open nieuwsartikel
Sociaal
Een trein in Limburg met verlaagde instap die geschikt is voor rolstoelers om in te stappen bij | Ariva

Arriva breidt reisassistentie uit naar alle 40 stations in Limburg

De provincie Limburg investeert per direct extra in reisassistentie. Deze subsidie stelt Arriva Limburg in staat om reisassistentie aan te bieden op álle 40 treinstations binnen onze concessie. Een belangrijke stap richting een toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen!

Open nieuwsartikel

Gratis ov voor minima in Limburg: ontdek Arriva Dal Vrij Limburg in onze nieuwste podcastaflevering

Sinds april 2025 ben je via Spotify in de gelegenheid om te luisteren naar het verhaal achter innovaties bij Arriva Nederland. In de tweede aflevering hoor je alles over Arriva Dal Vrij Limburg. Gratis ov voor minima in Limburg.

Open nieuwsartikel
Duurzaam
Medewerker bemonstert de voorruit van een Arriva bus om de staat vd biodiversiteit in het gebied te bepalen.

Arriva helpt biodiversiteit in kaart brengen met bussen

In samenwerking met start-up EcoPulse start Arriva in mei en juni in Limburg en het oosten van Brabant een bijzondere pilot. Door kleine DNA-deeltjes van onze bussen te halen, krijgen we beter inzicht in de biodiversiteit. Daarmee leren we over micro-organismen en diersoorten in de regio zodat boeren, bedrijven, onderzoekers en overheden betere en duurzamere keuzes kunnen maken. De pilot heeft géén invloed op de dienstregeling.

Open nieuwsartikel
Rode Bravo Solarisbus  rijdt als lijn 5 over het verkeersplein in  Den Bosch| Arriva

Sneller, slimmer, meer: Arriva lanceert nieuwe busdienstregeling West-Brabant vanaf 6 juli

Vanaf zondag 6 juli 2025 start in West-Brabant een compleet nieuwe busdienstregeling. Hierdoor wijzigen de routes, de tijden en de lijnnummers van de bussen in West-Brabant. De nieuwe dienstregeling kent een forse uitbreiding en bestaat uit een sterk netwerk van Bravodirect, Bravo stads- en streeklijnen, Brabantliners en buurtbuslijnen.

Open nieuwsartikel
Eerste RRReis trein van Arriva rijdt nu in Achterhoek Rivierenland | Arriva

Eerste RRReis-trein van Arriva rijdt in dienstregeling

Op vrijdag 9 mei om 6.30 uur ging de eerste trein van Arriva in de RRReis-kleuren officieel de dienstregeling in op het baanvak Zutphen-Winterswijk. Trein 374 met de naam Jan Terlouw is in de afgelopen weken veranderd van rood-wit naar paars-blauw-groen. Alle 24 treinen van Arriva in de Achterhoek en Rivierenland krijgen de komende tijd deze flinke metamorfose.

Open nieuwsartikel
Kun je vinden wat je nodig hebt?